Spiriduşul
Lizica Codreanu
în lumina lui Brâncuşi
Prin
anii ’90 ai veacului din urmă, Muzeul Naţional de Artă al României
începea să dea semne că ar vrea să aducă „acasă” nişte prea de multă
vreme ignoraţi artişti aparţinători neamului nostru, oameni care-şi
luaseră lumea-n cap din felurite pricini şi care prin talentul lor
s-au impus cu asupra de măsură în lumea artelor fără frontiere.
Un astfel de artist a fost sculptoriţa Irina
Codreanu, elevă a lui Brâncuşi în Parisul acela sofisticat de după
Primul Război Mondial, mereu prezentă în atelierul din Impasse Ronsin
unde fierbea ceaunul de mămăligă pe plita de fontă iar Meşterul îşi
cioplea coloane dintr-un fără de saţiu dor de infinit ori îşi şlefuia
îndelung Măiastrele sale spre a face spaţiile să cânte sub ochii de cer
al Domnişoarei Pogany. Tot pe acolo Amedeo Modigliani încerca să schimbe
penelul pe daltă fascinat de geniul românului din Gorj. Irina Codreanu
învăţa piatra să devină himeră, metalul să se unduiască în trup de
fecioară, lemnul să cânte, Eric Satie cânta la vioară, Marcel Mihalovici
ţinea hangul iar Lizica Codreanu – neastâmpărat spiriduş, dansa printre
lucrări ale Magului, unele abia începute, altele complet finisate, cu
care se mândresc astăzi mari muzee de pe toate continentele.
Despre surorile Codreanu am auzit vorbindu-se
pentru prima oară în locuinţa din strada Sf. Constantin – un adevărat
muzeu de artă – a pictorului-sculptor-poet-colecţionar de artă Dragoş
Morărescu, nepotul lor. Acesta tocmai aduna material (scrisori,
fotografii, mărturii ale unor mari artişti – muzicieni, coregrafi,
cronicari, plasticieni) pentru o monografie – „Lizica Codreanu şi
avangarda pariziană”, lucrare care avea să fie publicată în 2002.
Trei ani mai târziu, Dragoş Morărescu s-a
adăugat umbrelor celor pe care, prin scrisul său le-a adus în lumină cu
o evlavie pe care doar iubirea o poate genera.
La Paris, cercetătoarea Doina Lemny de la
Muzeul de Artă Modernă „Georges Pompidou”, cea care s-a ocupat de
inventarierea moştenirii Brâncuşi (pe care reprezentanţii puterii
politice din România din „obsedantul deceniu” au refuzat cu impertinenţă
stalinistă s-o primească spre a nu „dăuna” realismului socialist cel cu
secera şi ciocanul înălţate agresiv întru nimicirea visului nostru de
libertate şi credinţă în geniul neamului românesc!) avea să descopere
printre fotografiile realizate de marele artist, un număr deloc
neglijabil reprezentând-o pe tânăra Lizica Codreanu – o dansatoare
neîncadrabilă în canoanele dansului clasic – înveşmântată în
geometrizate costume de scenă reprezentând personaje din Commedia del
Arte, costume purtând toate semnătura lui Brâncuşi.
Această adevărată Colombină / Perrot era,
potrivit spuselor Soniei Delaunay, o „eliberatoare a imaginaţiei care
se elibera pe ea însăşi prin dans”.
Plecase din România la vârsta de 17 ani după
ce urmase la Bucureşti ceva studii de pictură şi coregrafie. Sora ei
Irina era deja în capitala Franţei, făcând serioase studii de sculptură
sub atenta îndrumare a Magului de la Hobiţa.
Când s-a trezit la ea cu Lizica, aceasta
împuindu-i capul cu proiectele ei de revoluţionare a dansului, primul
gând al Irinei a fost s-o prezinte Idei Rubinstein, cea căreia Maurice
Ravel i-a compus celebrul Bolero doar urmărindu-i mişcările prin care
încerca ea să-i sugereze compozitorului o muzică în măsură să „ţină
pasul” cu ritmul ei nestăvilit. Aşa a fost compusă fraza aceea muzicală
obsesivă şi răscolitoare ca o poveste fără de sfârşit şi fără de cuvinte
a unei Şeherazade moderne pe care văzând-o / ascultând-o, nici un
sultan-rob al frumuseţii n-ar mai dormi în veci de veci.
După câteva repetiţii cu trupa Idei
Rubinstein, mica pasăre măiastră deghizată în Pierrot a refuzat
„colivia” aurită dar prea strâmtă pentru aripile ei nevăzute. Aflase şi
ea despre acel „La umbra marilor copaci...” al nu mai puţin
mândrului sculptor gorjean care refuzase propunerea lui Rodin de a-l
adăuga „armatei” lui de ucenici truditori la transpunerea în marmură sau
metal a modelelor în lut create de Magistru. Lizica vrea să-şi creeze
singură dansul, Eric Satie compune pentru ea muzică, Jean Cocteau îi
schiţează portretul prins din mişcări şi atitudini, Tristan Tzara îi
„traduce” mişcările în vers, Delaunay compune pentru ea Gymnopediile
pe care la rândul ei le „interpretează” prin diverse teatre şi cafenele
pariziene după ce le va fi repetat de câte ori a considerat că era
nevoie în chiar atelierul Meşterului care-i desena costumele şi care nu
pregeta să se prindă în dansul ei cu mişcări de urs (Delaunay dixit!)
ieşit din catedrala de sub munte de la Polovragi, spre amuzamentul lui
Eric Satie care mărturisea fermecat: „Ce-mi mai rămâne de făcut decât
să cer naţionalitate română!”
Frecventând cu graţie şi dezinvoltură
cercurile avangardei pariziene, Lizica Codreanu a devenit o adevărată
revelaţie în lumea dansului. Cochetează şi cu cinematografia,
interpretând (cum altfel!) rolul lui Pierrot din filmul „Le Petit
Parigot” realizat de Le Somptier.
La împlinirea unui sfert de secol din viaţa
ei care avea să-i fie bogată în ani (1901-1993), Lizica Codreanu dispare
din viaţa pariziană de dragul unui jurnalist – Jean Fontenoy – cu care
pleacă în China. Devine mamă şi cunoaşte micul infern al unei căsnicii
în care „Făt-Frumosul” ei „poza” foarte convingător în expert în
alcooluri (nu din cele apollinairiene!), degustător fervent de ierburi
şi prafuri de iad, făcătoare de paradisuri artificiale, consumator de
femeiuşti uşurele (evident cât mai multe spre a ajunge astfel la o
greutate convenabilă a noţiunii de FEMEIE!), bref, o licheluţă.
Cei câţiva ani petrecuţi în China îi
prilejuiesc însă Lizucăi noastre minuţioase şi aprofundate studii ale
dansului din acea parte de lume: India, China, Japonia.
Revine la Paris, fără Jean Fontenoy rămas în
paradisul-iad care-i devenise existenţa şi, ca să-şi poată întreţine
copilul, înfiinţează prima şcoală de Hata Yoga în cadrul căreia creează
programe de mişcare - dans – repaos, adaptate fiecărui cursant în parte
în funcţie de mobilitatea / lipsa de mobilitate a acestuia, în care
combină dans clasic, gimnastică suedeză, acopunctură, gestică egipteană,
dansuri ţigăneşti (că doar nu era să ignore cea mai colorată manifestare
a bucuriei de a trăi a acestor prea liberi trecători sub cerul înstelat,
pe un pământ de ale cărui frontiere nu s-au sinchisit niciodată). Dacă
amintim doar pe câţiva dintre frecventatorii şcolii de Hata Yoga ai
Lizicăi Codreanu, vom înţelege uşor că nu de neajunsuri financiare se
putea ea plânge. Veneau la „şcoala ei”, cu frecvenţă regulată, Coco
Chanel, Jean Cocteau, Eliazar Lothar (un foarte talentat fotograf care
cocheta şi cu cinematografia pe lângă un Jean Renoir sau René Claire,
prima „operă” vie creată de călugăraşul acela de la mânăstirea
Văcăreşti, în căutare de Cel pe care ar fi vrut să-l pipăie şi să urle:
„Este!”, şi care, începând prin a pipăi „coapsa fină de alăută
florentină” a unei june profesoare, a lăsat de izbelişte şi sutană,
şi mătănii, plecând după viitoarea mamă a primului său născut la Paris,
apoi în Elveţia cât să înveţe cum să facă un mecanism de ceasornic să
măsoare secunda de veşnicie a omului muritor. Că se va fi întors mai
apoi la Mărţişor, într-o livadă-catedrală unde a tot potrivit cuvinte,
asta e altă foarte frumoasă poveste românească!). Mai veneau deopotrivă
să experimenteze poze şi gestică de Yoga Olivia de Havilland, Tristan
Tzara, ducele şi ducesa de Winsdor, etc. Drept e că Brâncuşi nu prea
avea timp să facă pe mumia egipteană, în schimb Lizica ajungea frecvent
în atelierul lui când i se făcea dor de un borş de urzici cu mămăligă,
de o şedinţă foto, urmând cu sfinţenie ca model indicaţiile Maestrului
fotograf, îmbrăcată în costumaţia aleasă / creată de el, realizată în
atelierele de modă ale genialei croitorese Coco Chanel...
Una din aceste realizări fotografice
brâncuşiene, reprezentând-o pe Lizica Codreanu în costum de Pierrot, a
fost cotată de curând la casa de licitaţii Sotheby’s cu cea mai mare
sumă din toate timpurile oferită vreodată pentru o fotografie.
Lizica Codreanu, dansatoarea avangardistă,
care a trecut ca un meteor (i se spunea şi Fulgerul!) prin lumea
pariziană interbelică, a plecat din lumea ca lume la 92 de ani iar
pământul Oraşului-Lumină a primit-o, recunoscându-i spiritul cu lumină
însemnat.
Nu pot uita cu câtă bucurie vorbea despre ea
nepotul său de la Bucureşti, Dragoş Morărescu. Mi se părea că o văd
aievea (doar privindu-i fotografiile) şi, că undeva în văzduhul în care
se vor fi mutat „les voix chčres qui se sont tues”, răsună
hohotul de râs al lui Brâncuşi printre acordurile de vioară ale lui
Marcel Mihalovici, Eric Satie, străfulgerate de mişcările originalei
dansatoare- spiriduş- Şeherazadă- gheişă- faraoniţă- Colombină-Pierrot,
care a fascinat protipendada intelectuală şi artistică a Parisului.
Paula ROMANESCU
|
|