Toponimie românească în
Carpaţii din afara României
Cuvinte cheie:
toponimie, aspecte
geografice, mărturii istorice, Cehia, Polonia, Româniai
Slovacia, Ucraina.
C.C. Giurescu şi D.C.
Giurescu (1975), Gh. Brătianu (1998), A. Deac (2001) ş.a.,
amintesc vechi surse istorice şi geografice - Harta lui Ptolemeu,
întărită ulterior de mărturiile Iui întins Cezar.. Strabon şi
Plinius, ce atestă prezenţa geto-dacilor dincolo de teritoriul lor
tradiţional carpato-danubiano-pontic spre Nord până în Carpaţii Beskizi
şi Tatra la izvoarele Vistulei, Oderul de mijloc, către vest până la
March în Germania, Câmpia Panonică, spre S-SV Ia Marea Adriatica, Marea
Egee şi pe ţărmul asiatic al Mării Marinară. Această roire avusese loc
în anii 900-500 î.Chr. şi se încheiase pe vremea lui Herodot.
Majoritatea cercetătorilor
arată că autorii toponimelor întâlnite în aceste regiuni sunt latini,
originari de pe teritoriul Carpaţilor Orientali ai României, care s-au
slavizat într-o anumită măsură; mai puţini susţin că valahii proveniţi
din Munţii Balcani şi porniţi de-a lungul Carpaţilor au ajuns cu turmele
în Europa Centrală. Purtătorii unei culturi pastorale milenare, ce s-a
manifestat în: transhumanta sezonieră, obiceiuri muzică şi costume,
toponime, nume, prenume, terminologii pastorale şi modalităţi de
pregătire a produselor. lactate, au construit în drum sate cu case din
lemn cu acoperişul în două ape, iar la munte stâne, sălaşe de lemn
sezoniere, colibe, coşare diferite de ale altor populaţii agricole. După
Nandriş, citat de Mehedinţi şi Mihăilescu, în lucrarea “România” (1937),
valahii răspândiţi de-a lungul Carpaţilor, Subcarpaţilor, Sudeţilor în
Halici, Podolia şi Galiţia au întemeiat aşezări şi voievodate româneşti,
al căror număr mai mare în apropiere de teritoriul lor tradiţional
scădea către vest. Astfel, dacă în Carpaţii Păduroşi erau 82 de aşezări
şi în împrejurimile oraşului Lvov/Lviv erau 30 de aşezări, în Podhale
existau 4 voievodate, iar în Moravia 3 voievodate. Românii s-au condus
după “Jus valahicum”/ “Dreptul valah” sau Antiqua lex districtum
valachicum. aplicată de juzi în toată regiunea colonizată, şi, care
era întărit de edicte regale. După istoricii romani şi bizantini
instituţia juridică a juzilor în “Romaniile populare”exista încă
din timpul migraţiilor şi stăpânirilor barbare. Juzii, iniţial aleşi,
aveau atribuţii judecătoreşti penale şi civile în satele româneştii
neaservite unde locuiau, ce reglementau şi probleme legate de
închirierea terenurilor, plăţi salariate etc. Cu timpul principiul
eligibilităţii a devenit ereditar, iar mulţi juzi datorită prestigiului,
averii şi numărului de obşti aflate sub jurisdicţie au ajuns cnezi şi
voievozi. Cnezii adunau dările pentru rege, serveau cu ceata/steagul lor
la oaste şi din aceste motive cuceritorii îi asimilau în oarecare măsură
nobililor, lăsându-i să dispună de mai mult pământ şi scutindu-i de
unele obligaţii. Ei foloseau munca sătenilor pentru cultivarea
pământului, aveau mori şi obţineau mensurae valachice/ sesii
româneşti, adică 1/3 din dările ţăranilor daruri la Crăciun şi
Paşte, înnobilarea cnezilor a început sub regele Ungariei Carol Robert
de Anjou (1326) şi a luat mare avânt în sec. XV sub Iancu de Hunedoara,
voievodul Transilvaniei. Când au venit în contactul slavii, românii
aveau juzi proprii, iar cneazul şi voievodul se aflau oriunde erau
comunităţi româneşti Românii erau locuitorii de baştină ai
Carpaţilor, unii ca rezultat al romanizării populaţiei dace/ carpii
de acolo, cărora li s-au suprapus celţii, slavii (sec. VIII-IX) şi
cuceririle coroanei ungare (sec. XI-XII), care a adus colonişti
germani, dar mai ales români din Maramureş, Transilvania, Bereg şi
Ungaria în perioada ofensivei feudale asupra obştilor lor. O roire a
păstorilor români spre NE si NV s-a produs în sec. XI în Munţii Moraviei
şi la izvoarele Dunajecului. Bolohovenii / Volohii sec. XII-XIII,
transcripţia slavă a numelui de “vlah”, ocupau Tara
Bolohovenilor/Românilor în NE Carpaţilor până în regiunea Bugului.
În documentele galiţiene apare satul Bolechow cu menţiunea
“villa valachorum dicta”, între sec. XIII-XVIII când s-a
instalat administraţia poloneză Spisz, din ea făcea parte şi
Spiskie Wlachy cu populaţie românească, structură menţinută şi în
statul slovac. O activitate importantă în colonizarea sudului
Poloniei au avut-o voievozii români în sec. XIII-XIV din
proprie iniţiativă şi încurajaţi de oficialităţile poloneze. Migraţia
puternică spre Galiţia din sec. XIV-XV începuse încă de pe vremea
bolohovenilor, dar în sec. XV-XVI s-a efectuat datorită
administraţiei poloneze. Atunci au apărut localităţile: Wolozyn,
KamiCT J Wolowska, Wolosianka Maia, Wolosianka Wilka, Wolosiuowa,
Woloszcza, Wolosice, WolocbowkaB (Pascu, 1997). Românilor din
Transilvania şi teritoriile învecinate Ungariei li s-au adăugat
coloniştii din nordul Moldovei aşezaţi în Pocuţia în perioada stăpânirii
domnitorilor moldoveni, dar şi datorită relaţiilor economice frecvente
dintre cele două ţări. Românii erau călăuze cunoscute negustorilor
galiţieni şi cele transilvăneni de-a lungul drumului comercial ce lega
porturile Chilia şi Cetatea Albă de Iaşi-Suceava-Cernăuţi-Lvov şi
Cracovia. Voievozii maramureşeni din familia lui Dragoş Vodă din Bedeu
au contribuit la organizarea administrativă, militară şi bisericească la
estul Carpaţilor. Bale, fiul lui Sas, nepotul lui Drago Vodă a înfiinţat
Mitropolia ortodoxă a Galiţiei (1341) cu jurisdicţie peste
Maramureş şi nordul Moldovei şi eparhia Episcopală din Przemysl.
atestată de ieromonahul Chiril Românul (1353). O parte a voievozilor
maramureşeni la sfârşitul sec. XVI s-au aşezat în sudul Poloniei reuşind
să urce treptele ierarhiei feudale. Cronicarul Dlugosz
arăta (1494) că regele Cazimir Jagello donase în 1367 lui
Ştefan Valahul/ Polonul, alt fiu al voievodului Sas, care la 1383
devenise ducele Podoliei / Voievodul Sepenitului din nordul
Moldovei, moşii şi mănăstirile Syemionov, Godycza şi Sf. Onufrie
importante centre culturale. Sf. Onufrie (1367) rămasă de rit
ortodox, cea mai veche mănăstire fortificată de piatră din Polonia este
în satul Posada Ryboticza (lângă Przemysl). În 1378 Wladislaw de Oppeln
acordă privilegiu de întemeiere de sate lui Ladomir Moldoveanu în
schimbul căruia acesta era dator să slujească cu 3 călăreţi şi să
plătească 2 groşi de fiecare familie aflată sub jurisdicţia sa. Locuiau
şi posedau pământuri în aceleaşi condiţii de vasalitate: Voievodul
Giurgiu/Dzurgio (1390) din Stupnica jurat la Sanok, Zanko Waiachus
din Therka (1440), Vancea Românul/ Vancza Vaiachus (1431) din
satul Turkon, Voievodul Pascu (1442) (Pascu, Hossu, 1997). în 1440,
regele Ungariei şi Poloniei, Vladislav Jagello, suzeranul
Voievodatului Transilvaniei, colonizează români din Transilvania de Nord
în scopul întemeierii de noi aşezări, care să dea circuitului
agro-pastoral terenuri considerate neroditoare şi sporirii numărului de
ostaşi cu buni luptători, aşa cum s-a dovedit în războaiele cu suedezii,
care au fost izgoniţi de cetele de munteni / gurali din Tatra şi
Beskizi. În sec. XV-XVI în Galiţia se pomenesc sate
româneşti, rutene şi poloneze conduse de cnezi şi voievozi după jus
valachicum şi instituţiile generate de el, influenţate ulterior de
slavi şi germani.
Numele de valah al
grupului etnic şi-a pierdut cu timpul înţelesul în Tatra, valahi fiind
în prezent consideraţi doar oierii. După schimbările politice şi sociale
petrecute în Europa de Est şi Centrală la sfârşitul sec. XX, românii
catolici, care nu s-au polonizat recăpătându-şi conştiinţa etnică se
organizează în asociaţii nominale, dintre care una este în Podhale
la Bielsko Biala. Datorită slavizării, mulţi nu mai poartă
numele de valahi, ci de blahi, fapt ce s-a transferat şi
asupra toponimelor, ex: Blascacka Dolina, în Munţii Beskizi
polonezi, satul Arlamow (500-590 m), notat documentar în 1485,
este considerat de istoricii şi etnografii polonezi ca locuit de valahi
şi tătari. Românii au fost purtătorii unei străvechi civilizaţii
pastorale ale cărei ecouri se regăsesc şi azi în toponimia carpatică şi
subcarpatică. Originile vieţii pastorale şi a prestaţiilor legate de
organizarea stânei sunt analoge în toţi Carpaţii. Dezvoltate sub
influenţa românilor acestea apar pregnant în Tatra Albă, Orawa, la N de
Spisz, Podhale, Liptow, Poprad şi sunt mai recente în partea de V decât
în cea de E a Subcarpaţilor polonezi şi slovaci. Habitatele pastorale
le-au precedat pe cele permanente din aceste areale. în Podhale se
întâlnesc vestigiile vieţii pastorale sub forma de stâne pastorale în
pajişti, stâne agricole în pajişti, stâne pastorale şi agricole, stâne
ca etape ale transhumanţei, stâne de iarnă, stâne pastorale şi agricole
stabile (Holub-Pacewiczowa, 1931). Construcţiile din lemn, iniţial
amestecate printre casele stabile cu care se aseamănă din etajul
forestier, urcă de la limita permanentă a câmpurilor cultivate până la
limita climatică a habitatului permanent. Se consideră că limita
superioară a stânelor actuale este mai curând una antropogeografică
decât climatică. Sălaşele pastorale de lemn din Tatra,
asemănătoare cu cele din Carpaţii României, sunt printre cele mai
frumoase din lume, ele având aceiaşi formă ca vârfurile muntoase, impusă
de necesitatea scurgerii precipitaţiilor. În Polonia, amplasamentele lor
au sute de ani vechime fiind folosite de familiile de munteni din
Podhale/ Subcarpaţi, care le-au primit pentru prima dată de la regi în
sec. XVI. Relieful înalt a păstrat multe semne ale acestei culturi
pastorale, dar în prezent influenţa valahă s-a deformat şi pierdut
destul de rapid.
Toponimele analizate în
lucrarea de faţă sunt: toponimele geografice propriu-zise: oronimele
şi hidronimele; toponimele ce evocă mărturii istorice; toponimele având
originea în antroponime legate de numele întemeietorilor unor
aşezări, foşti proprietari sau comunităţi săteşti, etnotoponime
privitoare la originea românească; toponimele implicate în
activităţile pastorale (construcţii, funcţii).
În Podhale şi Carpaţi
vechiul toponim “măgura” de origină dacică,
răspândit de păstorii români, ce desemnează culmile izolate, avea în
sec. VI forma “magula”, de la care a derivat cuvântul polonez
“mogila”. Lingvistul W. Fedorowicz considera cuvântul
“măgura” de origină română. Inventarul toponimului, nesemnalat în
Ungaria, indică: în Slovacia, care dispune de cea mai mare
suprafaţă muntoasă, 60 de cazuri, Polonia 40, Carpaţii Păduroşi
ai Ucrainei 70, în România 25 (Kollar şi colab., 1998). Deşi
arealul actual al Tatrei poloneze ocupă 1/3 din perimetrul masivului,
explicaţia numărului mare de “măguri” rezidă în colonizarea primordială
a Poloniei, de unde ulterior păstorii au ocupat teritoriile slovace.
Cercetătorii polonezi (M.
Augustin et al., 1995), consideră păstorii români drept propagatorii
specifici ai următoarelor toponime “româneşti” în Munţii Beskizi,
regăsite de altfel şi în Tatra: coliba, chicera, comarnic, coşar,
măgura, muncel, mlaca, pliszk, plai, plita, pahar, pripor, prislop,
sălaş, stâna, sihla, tarniţa, izvor.
Iordan (1963), privitor la
origina toponimelor, indică următoarele: origină dacică -Măgura,
Brad, Brusturi, Gropeni; origină latină - Muncel, Grui, Plai,
Acrişor, brumă, barca, Buzica, Ferescul, negru, Petreanca, Saca,
Stupniţa, Stupoşani, Strâmba, Veneţia, Seaca, etc.; origină română
- izvor, baci, breaza, stâna, etc.; origină slavă - coşar,
mlaca, coliba, Tarniţa, Baniţa, Bistriţa, Bolduri, Crasna, Clăbuc,
Comarnic, Goleşov, pleşuv, Poiana, pripor, Prislop, Potoc, Ropiţa, sihla
etc.; origine maghiară - sălaş; origină turcică -uluc.
În Polonia şi Slovacia
toponimele din
Munţii Beskizi (B) şi Tatra (T) sunt legate de păstorit şi
atributele acestuia — Coşar/ Koszar/Kosar- ţarcul
pentru miei şi oi; Sălaş/ Szalasv/Szalas - construcţiile
de lemn folosite în exploatarea pastorală sezonieră la adunatul fânului
vara ori pentru adăpostirea iarna a celor ce poartă grija vitelor;
Stâna/ Styna/ Stynia; Baci/ Baca - păstorul principal,
Coliba/ Koliba — este un acoperiş sprijinit direct pe pământ, cu
doi pereţi laterali şi partea din faţă descoperită; Comarnic/
Komarnik - locuinţa baciului; Tarniţa/ Tarnica -
coama muntoasă în formă de şa, drum de munte bătut de oi şi vite.
Oronimele desemnează formele de relief propriu-zise bine
delimitate altitudinal şi geomorfologic, natura terenului -
Măgura/ Măgura, culme individualizată de spaţiul înconjurător,
uneori alungită orizontal, şi diminutivul Măgurice/ Magurka/
Maguriczne/ Magurzec; Chicera/ Kiczera/ Kyczera/ Kycera,
munte acoperit complet de pădure; Muncei/ Manczul deal
mic; Gruiu/ Hrun, interfluviu domol; Mlaca/
Mlaka, teren umed; Plai/ Plaj/ Plani, drum pe coasta
muntelui, munte aproape plan acoperit cu păşuni; Pleşuv/
Pliszki; G ruj/ Hrun, o ridicătură pe un şes, coastă de deal, deal
mic, munte conic; Hidronimele — Izvor/ Zwor.
Etnotoponimele
cu un
caracter istoric, provin de la numele întemeietorilor unor aşezări sau
comunităţi săteşti, în acest caz românii - valahi, moldoveni,
numiţi ca atare de populaţia slava - Valah/ Vlah/ Vlach/
Vlasi/ Vlhost/ Vlachy/ Valaska/ Vlarsky/ Vlaca/ Vlahovîca/ Vlasatice/
Vlachovo/ Wiochv/ Woloska/ Woloski/ Woloszyn/ Blah/ Blach/
Blachowka/ Bolohov woloski etc; Moldova, Moldovăţ, Moldava nad
Bodvou, vechiul nume al râului Vlâtava/ Moldau, cunoscut
astfel de germani şi francezi mai ales până la începutul sec. XX.
POLONIA
Măgura
- Măgura
(887-622 m) (T, B); M. Witowska (1233 m); M. Wislanska (l
129 m), Kopa Magury (1740 m), hidronimul Potok Măgura (T);
şirul de culmi M. Watkowska (801 m) şi M. Malastowska (812
m) alcătuiesc regiunea Magurski, M. Stuposinska (1016 m);
Magurka (910 m); Maguriczne (884 m), Maguryczne (884
m); Magurzec (850 m), Za Măgura (450 m); Pod Măgura
- Ioc., 2 cazuri de hidronime; Maguryczny Nizny (B).
Muncei/Manczul
- Mamczul, Menczyl, Mynczoly, Myncziw, Pod Mlanczolem (B).
Mlaca/ Mlaka/ Mlaku,
- Mlaki - M. Jaworowskie, M. Sianskie; Na Mlakach, Pod Mlakami, Mlaczky,
Mlaczki za Mazuriwkami (B).
Plai/Plai-Plai
(Bukowiec), Plaje
(Zatwarnica), Plahi (Berehy Gome), Blahi (Sianki) (B).
Pleşuv/ Pliszki - Pliszki (Beniowa), Plasza (Vârf, 1162 m)
(B) la graniţa slovacă.
.
Chicera/ Kiczera
- Kiczera 17
cazuri (493-1201 m), K. Beniowska (860 m), K. Sokolicka
(836 m) (T); K. Beniowska, K. Dluga, K. Dzwiniacka, K. Dydiowska
(799 m), K. Lokiecka, K. Losakowska, K. Manzina (965 m,
Wolosate); K. Ostra (487m), K. Wolanska (620 m), K.
Wysoka (575 m) (B); diminutivul Kiczerka; Kiczura, Kiczurka,
Keczar, Kieczera, Kiczora. Toponimul este întâlnit din Bucovina până
în Moravia cehă.
Grui/ Hrun -
Hrun
(Chmiel, B)
Izvor/ Zwor
- Zwor/ Zwur/Zworzec
(Dwernik), Zwor
(Stuposiany); Zwor, Zwir, Zwirici, Zworec, Wirski (Wolosate),
Zwory (Lutowiska), Na Zworcach (Sianki), (B)
Coşar/ Koszar
- râul şi
culmea Koszarowa lângă Zywice, Kosarzyska (1000 m) (T);
Koszarki (Zatwarnica); Koszaryszcze, Pod Koszarkami
(Dwernik), Na Koszarkach (Krywe), Koszaryszcze
(Carynskie), Koszariszte Dluhe si K. Kragle (Dwerniczek) (B).
Sălaş/ Salasz/
Salasziszcze -
Salasziszcze
(Carynskie), Salaszisna/Salasziczisna (Dwerniczek),
Salasyszcze (Krywe), Salaszyce/Szalaszyszcze (Stuposiany),
Szalasziszcze (Wolosate), (B); Szalasiska l (900 m),
Szalasiska (955 m), Stary Szalas (1317 m), Kokawski Szalas
\Vyzni, Kokawski Szalas Nizni
(T).
Coliba/ Kolyba
- Jasienowa K.
(Dwernik) (B); Turnia nad Koleba (1649 m) (T). Stâna/ Stvna
- Stynia, Stinska (Beniowa); Styna, Styny, Styncza
(Wolosate), (B).
Tarniţa/Tarnica -
oronim. Vârful
cel mai înalt din Mt. Beskizi, 1346 m, hidronim.
Valah/ Blah/ Blach/
Wlos/
Wolos/ Woloszyn
- Blascacka Dolina, Polanie Wolosienica, Wlosienica, Woloszyn
(2036-2155 m),
Skrajny Woloszyn (2090 m), Nyz. Woloszynska (2036 m), loc.
Blachowka (T), Wolosate (B); Tirawa Woloska, Krolik Wolowski,
Cobalnica Woloska; Lodinia/ numit în vechime Villa Walachica;
Woloski selo, Bolohov woloski, localitatea cu 750 de case Valaska
Dubova. Semnalăm şi localitatea Wlochy situată în sudul Munţilor
Lysa Gora, ce nu fac parte însă din Carpaţi.
Alte localităţi galiţiene
şi sileziene menţionate de istorici (T. Burada, citat de A. Deac, 2001)
în documente, ce atestă prezenţa străveche a românilor sunt: Acrişor,
Baniţa, Bistriţa, Breaza, Bobârca, Bolduri, Brânză, Brumari, Brusturi,
Bubulici, Crasna, Clăbuc, Drzisghiîov, Ferescul, Furca, Goleşov,
Godrişov, Gropeni, Libiţa, Leşna, Ligotca, Lupoşanca, Mistroviţa,
Moldovăţ, Neagra, Petreanca, Poiana, Punicov, Ropiţa, Rosnov, Runguri,
Strâmba, Stupniţa, Stupoşani, Trijniţa, Uluci, Vendrinia.
SLOVACIA
Măgura
- Măgura în
numeroase cazuri (598 - 1376 m) (T, B); Nizna M./ Joasă (1097 m),
Vysna M. /înaltă (2052 m) şi KJaciansca M. (1367 m)
(ZiHna) (T); Oravska M. (1082-1222 m), Kurcinska M. (393
m), Stabnica M. (900 m), Magury Spisskie (B); Magurka
(1107 m) (T); festivalul folcloric montan ZamagurskJ Festiwal
Folklorystyczny.
Chicera/ Kycera
- Kycera 7
cazuri (439-921 m),Vielka K. (560 m), Packowa K. (830 m)
pe graniţa cu Ucraina.
Coşar/Kosar -
Dealul Kosarisko, Dl. Kosiare
(798m),
Izvor/ Javor
- Javorina, loc. Javorina Srednica, Javornik, Maly Javornik
(604 m), Maly (1019
m) şi Velky Javornik (1071 m), Javoruvky, Velka Javorina
(T).
Pesuv/ Ples/
Plastovce
Sălaş/ Szalas
Valah -
loc. Vlachy (528 m)
cu 600 de case (Liptovski Mikulas), loc. Spisskie Vlachy, Vlachovo
(1.000 m), Valaska, Valaska Bela, loc. Valaska Dubova
(649 m) cu 750 case, Valaska Podbrezova, Valasske Klobouky, Vlarsky
Prusmyk-Vrsatec (T); loc. Vlaca (Giraltovice) (B);
Vlahovo; Blahova.
Moldava nad Bodvou.
localitate în
sudul ţării.
Aşezările din junii
oraşului minier Banska Stiavnica sunt ocupate din vechime de
păstorii valahi şi casele lor de lemn tipice aşezărilor de munte.
Alte toponime ce atestă prezenţa valahilor recunoscuţi doar în estul
Tatrei sunt: Badin, Barca, Brazda, Buzica, Cana, Chotin, Debrad,
Petrovany, Saca, Slana, Surany, Venecia etc.
CEHIA
Valah
- Moravia de Nord -
localităţile Sneznic
Vlaske u Hanusovic, Valasske Mezirio, Valasska Polanka, Woloszczyna
Moravska/ Moravia Valaha dintre munţii Sudeţi şi Carpaţi la Brama
Moravska/Poarta Morava; Vlasatice (Brno); Vlachovo Brezi.
Atlasele austriece şi germane menţionează un ţinut Valahia, al
cărui oraş principal se numea Meziriciuk Valahi / Walahisch
Mezeritsch/ Valasca Mezirici. în zona respectivă târguri
erau: Crasna, Bistriţa, Rosnov, Clăbuc, Vsetin, Frenstadt; iar
comune: Bărnova, Beciva, Carlovitz, Cilici, Hărbova, Hoştin, Hovezi,
Hradişco, Huţişco, lasena, Lescovăţ, Leşna, Liptal, Lideci, Lucec Lusna,
Lucova, Morcov, Palanca, Perna, Policina, Priluchi, Rahova, Siracov,
Solan, Soloneţ, Talalaci, Ustri, Visoca, Visovici, Vlahoviţa, Vsemina,
Zubri (A. Deac, 2001). Suburbiile oraşului Stramberk au case
de lemn construite de valahii emigraţi din Ungaria şi Polonia Mică. în
Sudeţii populaţi de lujiţeni, lângă localitatea Litice există toponimul
Vlhost referitor la un vârf (613,5 m) şi la pădurea
înconjurătoare.
UCRAINA
Măgura
- Măgura (730
m), Măgura Lomnianskaia (806 m, 817 m, 1022 m, 1024 m), M.
Stuposinska (1016 m).
Chicera
/ Kiczera - Kiczera Lokiecka
(788 m), K. Dziwniacka
(704 m), K. Dydiowska (799 m), K. Manzina ( 965 m),
Packowa K. (830 m)
Valafa
- hidronimele Wolosatka, Wolosatczyk; localităţile -Voloscisna,
Kamianka Voloska,:!
Volohi, Bolechov etc.
1 Viaţa pastorală
viguroasă până la începutul sec. XX a decăzut rapid în Carpaţi, motivată
de: schimbarea condiţiilor socio-economice naţionale şi internaţionale,
închiderea graniţelor pentru transhumantă, interdicţii la păşunat,
scăderea suprafeţelor păşunabile şi a preţului lânii datorată
importurilor şi materialelor plastice, gravitarea spre altitudini mai
mici, reducerea turmelor, schimbarea psihologiei păstorilor, conflicte
cu administraţia pădurilor, orientări către alte meserii, în mare măsură
construcţiile pastorale de lemn din pajişti conservă un caracter muzeal
şi demonstrativ, întâlnit şi în oraşe ca vestigii ale civilizaţiei
milenare a păstorilor români. Casele de lemn din sate, care au păstrat
arhitectura valahă în exemplare de o frumuseţe deosebită şi in
confundabil ă, sunt la rândul lor ameninţate de proliferarea unor noi
stiluri arhitectonice.
dr. Simona CONDURĂŢEANU
Bibliografie
Augustin, M., Krycinski,
S-, Modrzejewski, Sz., Szewc, R. (1995), Bieszczady, Slownik
historyczno - krajoznawczy, czesc A, Bieszczadzki Park Narodowy
Ustrzyki Gorne, Warszawa. Deac, A. (2001), Din istoria Ucrainei,
“Ţara de margine “, Edit. Europa Nova, Bucureşti. Brătianu, Gh.
(1998), Originile şi formarea unităţii româneşti, Edit.
Universităţii “Al. I. Cuza”, Iaşi. Giurescu, C., C., Giurescu, D., C.
(1975, 1976), Istoria Românilor (I, II), Edit. Ştiinţifică şi
Enciclopedică, Bucureşti.
Iordan, I. (1963),
Toponimie românească, Edit. Academiei, Bucureşti. Holub-Pacewiczowa,
Zofja (1931), Osadnictwo pasterskie i wedrowkiw Tatrach i na
Podtatrzn, Nakladem; Polskiej Akademji umiejetnasci, Krakow. Hossu,
V. (1997), Stavropighia Perilor în contextul luptei Drăgoşeştilor
maramureşeni pentru revenirea la scaunul Moldovei, în vol.
“Maramureş - vatră de istorie milenară”, Edit Dragoş Vodă, Cluj- Napoca.
Kollar, D-, Lacika, J.,
Malarz, R. (1998), Regiony bez granic - Tatry slowacko – polskie,
Edit. Dajama, Bratislava.
Kubijowicz, W.
(1926), La vie
pastorale dans Ies Beskides, Nakladem ksiegarni geograficznej
“Orbis”, Krakow.
Pascu, Şt. (1997), Cnezi, cnezate, voievozi, crainici, crainicii din
Maramureş., în vol. “Maramureş - vatră de istorie milenară”, Edit.
Dragoş Vodă, Cluj-Napoca
|
|