Memorandistul albaiulian
av. Rubin Patiţia
(1841-1918)
Av.
Rubin Patiţia s-a născut la Câmpeni, la 21 august 1841, în casa
preotului Ioan Patiţia (din 1859 protopop ortodox), care, deşi
autodidact, a devenit un orator celebru în zonă. Copilul de abia 7-8
ani, a trăit intens evenimentele revoluţiei de la 1848-1849 (refugiat cu
familia de mai multe ori prin păduri în timpul luptelor cu trupele
maghiare; tatăl său a condus pe câmpenari la Adunarea Naţională de la
Blaj din 3/15-5/17 mai 1848 şi a participat la luptele de la Abrud cu
trupele lui Hatvany; a avut ocazia să-l întâlnească de două ori pe Avram
Iancu - în casa tatălui său - 1848 şi în închisoarea de la Alba Iulia -
1852) ceea ce va avea un rol important în formarea permanentei lui stări
„revoluţionare” şi a tenacităţii sale de excepţie în susţinerea cauzei
româneşti.
Înclinat spre învăţătură
şi foarte silitor, urmează cursurile mai multor şcoli româneşti şi
germane (din comuna Neagra - Poiana Arieşului, Beiuş şi Sibiu) pe care
le absolvă cu succes, urmărind să se „procopsească în limba română”.
După calificativele obţinute, presupunem însă că şi-a însuşit bine limba
germană şi că era un bun cunoscător al limbii maghiare (a profesat
meseria de avocat mai mult în această limbă).
Parcă pentru a îndeplini
visul lui Avram Iancu (în 1850 acesta şi-a redactat testamentul, prin
care şi-a lăsat întreaga avere pentru înfiinţarea unei academii de drept
româneşti, ca mijloc de câştigare a drepturilor naţiunii române pe calea
legilor), în 1862 se înscrie la Academia de Drept Săsească din Sibiu, pe
care o absolvă cu „excepţional” în 1866. După părerea tânărului
absolvent, juriştii români erau mai apreciaţi în oficiile de stat,
întrucât posedau bine toate cele trei limbi principale utilizate în
Transilvania, comparativ cu juriştii maghiari şi germani care se
încăpăţânau să înveţe doar în limbile materne.
Dorind să-şi ia doctoratul
în drept, la Viena, solicită mitropolitului Şaguna, o bursă de 500
florini, dar este refuzat, promiţându-i-se doar 200 florini, sumă pe
care el o refuză.
După un an de practică
neplătită la Tabla Regească din Târgu Mureş, a fost nevoit să intre în
serviciu pentru a-şi câştiga existenţa, mai întâi ca vicejude al
Tribunalului Abrud şi notar la „Sedria orfanală” locală (1867) iar mai
apoi ca jude al aceluiaşi tribunal (1871).
În anul 1870, s-a
căsătorit cu fiica fostului protopop ortodox din Alba Iulia, Grigore
Raţiu, cu numele de Ana. Alături de cumnatul său, Alexandru Tordoşan,
protopopul ortodox în funcţie la Alba Iulia, Rubin Patiţia a desfăşurat
o remarcabilă activitate pentru crearea şi înfiinţarea oficială a
Despărţământului VIII al ASTREI din Alba Iulia, în 1870. Odată cu
mutarea sa în oraş, în 1872, va deveni secretar (notar) al acestui
despărţământ, în cadrul căruia va activa până spre sfârşitul vieţii (în
perioada 1898-1902 a fost şi conducător al despărţământului Astra).
În anul 1872, nemaifiind
numit în tribunalele regeşti nou înfiinţate, din cauza sentimentelor
sale româneşti manifestate, se prezintă la concursul de la Alba Iulia
pentru postul de senator al magistratului, pe care-l obţine. Astfel, se
mută în oraş şi va locui în casa soţiei, aceeaşi pe care s-a fixat placa
omagială (în 1879 vechea casă a fost restaurată şi reclădită parţial,
menţinându-se astfel până în zilele noastre. Amplasamentul său este în
colţul format de actualele străzi „Primăverii” şi „Nicu Filipescu”,
vis-a-vis (în diagonală) de casa av. Dr. Camil Velican şi, cândva,
înainte de demolare, şi de casa notarului public Boca Romulus (astăzi
supermagazinul „Spar”).
Luptând pentru menţinerea
limbii române în „pertractările” şi actele magistratului, va fi
persecutat şi silit, ca după abia şase ani, să-şi părăsească postul. În
1878 şi-a deschis la Alba Iulia un birou avocaţial particular, pe care
îl va conduce până aproape de izbucnirea primului război mondial.
Aşa cum afirmă avocatul şi
cum o dovedesc procesele civile şi penale în care a fost implicat, el a
apărat mereu dreptul de folosinţă publică a limbii române, precum şi
cauzele românilor din oraş şi din jurul acestuia, cu deosebire ale
ţăranilor, cu toţii suferind agresiunea reprezentanţilor statului
opresor. Pentru aceasta el a fost mereu pârât organelor de stat maghiare
că este „daco-romanist”.
După informaţiile pe care
le deţinem până în prezent, se pare că Rubin Patiţia a intrat în
activitatea politică românească, odată cu mutarea sa la Alba Iulia. Nu
este exclus, însă, ca el să o fi început încă pe timpul stagiului de la
Abrud, cu deosebire după înfiinţarea Partidului Naţional Român din
Transilvania (Miercurea Sibiului, 7-8 martie 1869), care a adoptat
tactica „pasivismului”, tactică politică pe care Rubin Patiţia o
cunoştea atât de bine şi pe care a susţinut-o cu convingere până spre
începutul secolului XX.
În Alba Iulia, cetate
istorică a neamului, găseşte o atmosferă propice dezvoltării activităţii
sale politice şi, deci, de afirmare (îl întâlneşte pe Axente Sever şi
pe alţi combatanţi ai revoluţiei paşoptiste, o seamă de preoţi activi în
problemele naţionale; participă la marile adunări de protest faţă de
politica asupritoare a guvernanţilor şi manifestă dăruire pentru
activitatea despărţământului local al ASTREI etc.).
Numai astfel ne putem
explica faptul că în 12-24 mai 1881 a fost delegat, împreună cu fostul
tribun Matei Nicola, să-i reprezinte pe românii din Alba Iuia şi din jur
la Conferinţa Naţională a Partidului Naţional Român din Sibiu,
conferinţă care a adoptat pentru un timp îndelungat programul politic al
românilor, bazat pe „pasivism” faţă de Parlamentul Ungariei, dar şi pe
sporirea eforturilor în comitate şi municipii, pentru reprezentarea
proporţională, reintroducerea limbii române în toate sectoarele vieţii
publice şi accesarea de posturi în aceste sectoare, prin români capabili
şi buni patrioţi.
Faptul că cei doi delegaţi
au fost aleşi de la Alba Iulia, ne face să credem că aici era posibil să
se fi înfiinţat (încă nu ştim când) o organizaţie locală a Partidului
Naţional Român. Punctul de pe ordinea de zi a adunării alegătorilor
români din comitatul Alba Inferioară (Alba Iulia, 24 aprilie 1884), cu
referire la reorganizarea comitetului comitatens al Partidului Naţional
Român, ne confirmă şi ne întăreşte această ipoteză.
Revenind la lucrările
Conferinţei Naţionale a Partidului Naţional Român din 12-24 mai 1881,
este de remarcat faptul că Rubin Patiţia a fost ales în comisia de 30
fruntaşi care au dezbătut şi definitivat programul naţional al
partidului. La următoarea conferinţă naţională a partidului, cea din 1-3
iunie 1884 a fost reales în aceeaşi comisie de 30, care a reîntărit
programul stabilit în 1881.
În anul 1885, la 28
februarie, împlinindu-se 100 de ani de la martiriul lui Horea şi Cloşca,
atât în Transilvania cât şi în România au fost iniţiate acţiuni de
comemorare. Informate despre aceste intenţii, organele represive ale
statului din provincie au luat aspre măsuri de combatere. Printre
altele, Rubin Patiţia şi alţi „inteligenţi” români erau bănuiţi că vor
să ridice un monument de marmură neagră, cu inscripţii evocatoare, pe
locul unde a avut loc supliciul (pe baza documentaţiei proprii, el arată
că <adevăratul> loc în care au fost maltrataţi şi ucişi conducătorii
răscoalei de la 1784 este cel numit de unguri „bitofadomb”, iar de nemţi
„Gelgen Berg” şi consemnat în hărţile oraşului cu semnul unei
spânzurători, de unde şi denumirea românească „la spânzurătoare”, loc
situat deasupra promontoriului cornului podeiului ce domină şesul
Mureşului spre sud).
Deşi mitropolitul de la
Sibiu, Miron Romanul, îi ordonase telegrafic protopopului Alexandru
Tordoşian din Alba Iulia să nu oficieze în acele zile nici o slujbă
religioasă, Rubin Patiţia a reuşit, prin insistenţele sale, să-şi
determine cumnatul să oficieze slujba liturghiei şi pe cea a
parastasului de pomenire a martirilor neamului în ziua de duminică, 28
februarie 1885, sfinţindu-se cu acest prilej şi cele două cununi aurite,
împodobite cu pietre colorate în nuanţele tricolorului românesc,
comandate special de către avocat la o fabrică din Viena şi gravate
special pentru a comemora evenimentul. (după ceremonie cele două cununi
au fost lăsate bisericii ortodoxe din centrul oraşului, pentru a fi
folosite la căsătorii). Mulţimea de participanţi, în sunetele clopotelor
şi cu praporii în frunte, a înconjurat biserica, procesiunea
încheindu-se la mormântul tribunului Simion Probu Prodan, aflat în
cimitirul din incintă.
Autorităţile locale se vor
răzbuna însă şi, pe fondul agitaţiilor provocate de răspândirea în
Transilvania a proclamaţiei-manifest tipărită în România de către doi
tineri ardeleni stabiliţi acolo, i se percheziţionează casa, unde sunt
găsite trei exemplare din romanul „Horia” (publicat la Iaşi de către Pop
I. Florentin) şi se constată că a mai distribuit încă 17 exemplare altor
persoane.
Exemplarele din roman îi
fuseseră expediate din România prin poştă. Drept urmare, Rubin Patiţia
va fi condamnat la şase săptămâni de închisoare, comutată în amendă de
150 florini, prin recurs la Tabla Regească din Târgu Mureş.
Continuarea acţiunilor
sale pe linia intereselor naţionale îi va fi răsplătită în ianuarie
1892, când va fi delegat de către reprezentanţii cercurilor electorale
din Alba Iulia, Ighiu şi Vinţul de Jos, alături de alţi luptători
marcanţi, la Conferinţa Naţională de la Sibiu a Partidului Naţional
Român, care îl va coopta în Comitetul Central.
Stimulat, Rubin Patiţia se
va avânta în lupta pentru definitivarea textului „Memorandumului” şi
pentru înaintarea lui grabnică Curţii Imperiale de la Viena.
În şedinţa din 25-26
martie 1892 a comitetului partidului, el primeşte misiunea de a stabili
componenţa deputaţiunii ce urma să predea „Memorandumul” şi măsurile de
deplasare, în bune condiţiuni, a acesteia la Viena. Se preconiza
cuprinderea în delegaţie a întregului comitet central al Partidului
Naţional Român şi a reprezentanţilor românilor din comitate, între care
cât mai mulţi ţărani, aproximativ 300 de persoane. Rubin Patiţia s-a
achitat cu cinste de această misiune şi la 28 mai 1892, când delegaţia a
ajuns la Viena, el era în fruntea reprezentanţilor din comitatul Albei
Inferioare, mai numeroşi decât „numărul recerut”.
După cum se ştie,
împăratul a refuzat primirea delegaţiei române, precum şi a
Memorandumului, care, până la urmă a ajuns pe masa guvernului de la
Budapesta, prilej folosit de către acesta pentru a declanşa urmărirea
penală a autorilor. Mai mult, poliţia vieneză a intervenit cu
brutalitate pentru împrăştierea întrunirii organizate de români în sala
veche a magistratului oraşului. Consultându-se cu principalii
conducători ai Partidului Democrat-creştin din Austria, singurul partid
austriac care i-a întâmpinat cu căldură pe delegaţii români
memorandişti, Rubin Patiţia a aflat că aceştia se temeau de intenţiile
românilor din Transilvania de a se desprinde de monarhie pentru a se uni
cu România.
Atitudinea de
desconsiderare, umilire şi abuz a autorităilor austro-ungare a declanşat
în Transilvania o largă mişcare de protest a populaţiei româneşti,
considerată ca cea mai amplă şi mai eficientă etapă a luptei sale pentru
drepturile sociale şi naţionale de după Revoluţia de la 1848/1849 şi
până la înfăptuirea statului naţional unitar.
Toate formele de
manifestare (adunări publice, presă, adeziuni, corespondenţă etc.)
exprimă solidaritatea deplină cu Memorandumul, cu clauzele cuprinse în
el, cu cei acuzaţi că l-au redactat şi făcut public, subliniindu-se că
toate s-au întreprins în numele şi cu aprobarea naţiunii române, precum
şi protestul hotărât faţă de legile de deznaţionalizare votate în
parlamentul budapestan.
La Alba Iulia, în 21martie
şi în 13 aprilie 1893, au loc impozante adunări, cu mii de participanţi,
în care s-au elaborat moţiuni de protest faţă de noile legi aflate în
dezbatere în Parlamentul de la Budapesta, cu referire la restrângerea
autonomiei bisericeşti şi a folosirii limbii române în serviciul divin.
La 30 mai 1893, Rubin
Patiţia a fost interogat la Tribunalul din Alba Iulia, în legătură cu
acţiunile sale privind „Memorandumul”, iar documentele rezultate au fost
trimise tribunalului din Cluj (acţiunea judiciară asupra cazului a fost
deschisă la 13 mai 1893 prin decizie guvernamentală).
După Conferinţa Naţională
Extraordinară a Partidului Naţional Român din 23-24 iulie 1893, în care
s-a aprobat, din nou, cu toată hotărârea şi în unanimitate, acţiunea
memorandistă, populaţia oraşului Alba Iulia (bărbaţi, femei şi copii),
în frunte cu învăţătorul Ilariu Tulburean, şi-a exprimat adeziunea la
această hotărâre, prin semnături pe adresa trimisă preşedintelui Ioan
Raţiu.
Repunerea în discuţia
Parlamentului din Budapesta a proiectelor noilor legi bisericeşti,
determină pe fruntaşii albaiulieni să convoace pentru 5 aprilie 1894, o
mare adunare românească în oraş, cu locuitori din comitatele Alba
Inferioară, Hunedoara, Turda-Arieş şi cercul Sebeşului.
La această adunare de
protest s-au strâns cca. 5-6000 de români, cuvântul de deschidere şi la
obiect fiind rostit de către Rubin Patiţia.
Odată stabilită data
procesului Memorandumului pentru 7 mai 1894, autorităţile din
Transilvania şi-au înmulţit forţele şi acţiunile pentru înfrânarea
manifestărilor de simpatie cu acuzaţii ale românilor.
Totul a fost însă
zadarnic, pentru că de la Sibiu până la Cluj, trenul cu cei acuzaţi a
fost întâmpinat de mii de români cu urale şi cântece patriotice, cu
flori şi încurajări. Rubin Patiţia a plecat din Alba Iulia în 4 mai,
fiind însoţit până la gară de 100 de bărbaţii (unii dintre aceştia l-au
însoţit până la Teiuş) şi purtând buchetul de flori al Reuniunii
Femeilor Române din Alba Iulia, cu deviza „Totul pentru naţiune”.
La Teiuş, va urca în
trenul de Sibiu-Cluj, în care erau şi ceilalţi acuzaţi şi se va bucura,
pe tot traseul, de spectacolul entuziasmant şi tonificator susţinut de
popor.
Abia ajunşi şi cazaţi la
Cluj, memorandiştii au primit sute de telegrame şi scrisori de adeziune
şi încurajare, printre care şi cea din 5 mai, semnată de fruntaşii Alba
Iuliei şi de 76 cetăţeni ai oraşului şi satelor din jur.
După cum se ştie, Rubin
Patiţia a fost condamnat la 2 ani şi jumătate de închisoare, pe care a
executat-o la Vaţ (până în septembrie 1895 - graţiaţi de împărat). Este
interesantă informaţia conform căreia printre vizitatorii celor deţinuţi
s-a numărat şi celebrul „Badea Cârţan”.
În ziua de 27 mai 1894,
după proces, la întoarcerea în Alba Iulia a fost întâmpinat cu mare
entuziasm de către orăşeni şi sătenii din jur (după unele aprecieri cca.
3.000) cu toată opoziţia şi şicanele jandarmeriei şi poliţiei locale.
Odată reîntors acasă,
Rubin Patiţia şi-a reluat atât activitatea de avocat, apărându-i pe
români, cât şi pe cea politică (atât în cadrul Partidului Naţional
Român cât şi în organizaţiile acestuia din Alba Iulia şi Blaj) şi
culturală (cu deosebire cea de conferenţiar în cadrul Despărţământului
local al ASTREI).
Va fi alături de
preşedintele Ioan Raţiu în încercările lui de a reface unitatea
Partidului Naţional, până la moartea acestuia (4 decembrie 1902).
După adoptarea noii
orientări politice a Partidului Naţional Român, cea a „activismului” (10
ianuarie 1905), Rubin Patiţia nu se va putea adapta, dar aceasta nu a
însemnat că a depus armele. Îl găsim semnând, alături de alţi fruntaşi,
apeluri de mobilizare a românilor pentru susţinerea cu orice preţ a
ziaristicii naţionale - cu deosebire a „Tribunei” şi a „Foii poporului”
(15 ianuarie 1899) şi pentru aniversarea a 50 de ani de la revoluţia
paşoptistă românească (1898). Pasionat de istoria locurilor în care s-a
născut şi activat, el se va documenta şi va aşterne pe hârtie peste
1.000 de pagini de memorii şi informaţii cu privire la Munţii Apuseni,
Revoluţia de la 1848/1849, procesul Memorandumului, istoria oraşului
Alba Iulia, „revoluţia” sătenilor din Oarda de Sus, multe dintre ele cu
elemente autobiografice şi cu date despre familia sa.
În această privinţă
subliniem şi strădaniile sale de a depista documente importante privind
istoria românilor şi de a le pune la dispoziţia unor istorici români
contemporani spre a fi publicate şi, deci, puse în circuitul ştiinţific.
Astfel, trimite lui Il. Puşcariu la Sibiu (pe atunci protosâncel la
Mitropolia Ortodoxă a Transilvaniei) un protocol de anchetă al
autorităţilor habsburgice, din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea,
încheiat la Alba Iulia, din care rezulta interdicţia ca românii
ortodocşi din oraş, deşi libertini, să-şi construiască propria lor
biserică (se referă la cei din cartierul Lipoveni).
De asemenea, pune la
dispoziţia lui Nicolae Densuşianu o seamă de documente privind răscoala
iobagilor români de la 1784, pe care acesta le include între cele 567 de
documente, cu referire la răscoală, pe care le raportează la 16 martie
1880 Academiei Române, cu propunerea de publicare.
În 1906 va avea prilejul
să viziteze România, capitala Bucureşti cu expoziţia jubiliară
organizată acolo şi Constanţa. Însemnările sale despre expoziţia
vizitată şi despre cele observate în România sunt de-a dreptul
emoţionante.
Rubin Patiţia se va afirma
şi în zilele de 19-20 septembrie 1909, ca organizator al adunării
generale anuale a „Societăţii pentru fond de teatru român” de la Alba
Iulia şi ca redactor al ziarului ocazional „Thalia română la Alba Iulia”
(primul ziar în limba română apărut în acest oraş).
Neobosit, el va participa,
în luna august 1911, la Blaj, la grandioasele manifestări ale
aniversării semicentenarului ASTREI. Cele văzute acolo, inclusiv zborul
lui Aurel Vlaicu cu aeroplanul său, i-au umplut sufletul de bucurie şi,
totodată, de speranţa că poporul român îşi va atinge ţelul suprem, cel
al unităţii sale sufleteşti şi de stat.
Calea o vedea în reunirea
lui într-o singură biserică naţională şi folosirea tuturor resurselor
sale materiale spre şcoală - „lumina neamului nostru” -.
Şi-a trăit ultimii ani de
viaţă bolnav, la domiciliul său din Alba Iulia, în atmosfera sumbră şi
tristă a primului război mondial.
A decedat la 13 iunie
1918, în vârstă de aproape 77 de ani, cu doar câteva luni înainte de
marele eveniment istoric de la 1 Decembrie 1918, pe care n-a avut
norocul să-l ajungă.
Familia lui Rubin Patiţia
s-a bucurat de naşterea a trei copii: 2 băieţi (Silviu şi Rubin) şi o
fată (Elena).
Silviu a îmbrăţişat
cariera militară, în 1906 fiind locotenent-colonel cu garnizoana la
Braşov.
Rubin a preferat cariera
de avocat şi a urmat cursurile juridice la Universitatea din Budapesta,
tocmai în perioada procesului Memorandumului şi a detenţiei tatălui său
la Vaţ. Este interesant de reţinut aici un fapt semnificativ şi anume,
acela că Rubin Patiţia junior a participat personal la evenimentele din
noiembrie-decembrie1918 petrecute la Alba Iulia, datorită stimei pe
care orăşenii au purtat-o tatălui său. Astfel, el nu a figurat în
Consiliul Naţional Român al oraşului, constituit ad-hoc la 2 noiembrie
1918, dar la 5 noiembrie, când acest consiliu a fost remaniat şi aprobat
într-o mare adunare populară, Rubin Patiţia junior a fost inclus în
rândurile sale, la propunerea mulţimii şi a „inteligenţei” prezente.
După Marea Adunare Naţională, la 5 decembrie1918, când conducerea
administrativă a oraşului a fot preluată de către primul primar român,
av. Dr. Camil Velican, lui Rubin Patiţia junior i se încredinţează
funcţia de şef al poliţiei orăşeneşti.
În ce priveşte pe fiica
Elena, aceasta, la 1 mai 1910 s-a căsătorit cu avocatul dr. Zaharia
Muntean din Alba Iulia şi el un demn luptător pentru cauza naţională
(condamnat la moarte în 1915 pentru furnizarea de informaţii cu caracter
secret, militar, armatei române; membru în Consiliul Naţional Român Alba
Iulia şi împuternicit al acestuia de a edita ziarul local „Alba Iulia -
organ al proclamării unităţii naţionale”). Ea a fost multă vreme
preşedinta Reuniunii Femeilor Române din Alba Iulia, “iniţiatoare de
acţiuni naţionale şi filantropice”.
Familia Zaharia Muntean a
locuit, împreună cu cea a socrului Rubin Patiţia, în casa acestuia.
Menţionăm că în urmă cu
mulţi ani, pe casa memorandistului a mai fost amplasată o mică placă
omagială, care însă a dispărut la un moment dat (bănuim că în perioada
proletcultistă). Este posibil să fie vorba de placa ce a fost fixată pe
mormântul familiei Rubin Patiţia de către o persoană bine intenţionată,
cu scopul de a o salva de la distrugere, care a fost semnată de ASTRA
Alba Iulia, la 15 mai 1936 (preşedinte prof. Eugen Hulea).
Şi în prezent, într-un
colţ discret al faţadei casei dinspre strada Primăverii, se află o mică
plăcuţă de marmură cu numele şi anii de viaţă ai memorandistului, fără
date de revendicare. Alături de placa pe care Fundaţia „Alba Iulia 1918
pentru Unitatea şi Integritatea României” a dedicat-o, la 20 august
2010, memoriei marelui român care a fost avocatul Rubin Patiţia,
subliniază şi ea valoarea de patrimoniu cultural naţional a casei, altar
de jertfă românească.
Fundaţia "Alba Iulia 1918
pentru unitatea şi integritatea României" la dat de 20 august 2010 cu
sprijinul Consiliului Judeţean Alba, preşedinte ing. Ion Dumitrel, a
reuşit să amplaseze pe locuinţa memorandistului av. Rubin Patiţia o
placă comemorativă.
În prezenţa
reprezentanţilor instituţiilor de stat locale ale celor de cultură
precum şi a societăţilor cultural-patriotice; Despărţământul ASTRA
"Eugen Hulea", Cultul Eroilor, societatea "Avram Iancu", a urmaşilor
familiei, părintele protopop ortodox Niculiţă Pascu a săvârşit slujba de
sfinţire a plăcii comemorative.
În continuare în cadrul
acţiunii respective, coordonată de scriitorul Ion Mărgineanu, prof. Ioan
Pleşa şi ec. Ioan Străjan din partea fundaţiei au dezvelit placa
comemorativă în aplauzele asistenţei, iar despre viaţa şi activitatea
celui omagiat a prezentat prof. Ioan Pleşa, prof. Ionela Mircea, prof.
Mioara Pop şi ec. Ioan Străjan.
Fundaţia "Alba Iulia 1918
pentru unitatea şi integritatea României" împreună cu celelalte
organizaţii cultural-patriotice albaiuliene, au propus să se analizeze
posibilităţile ca imobilul fam. Rubin Patiţia şi Camil Velican să fie
preluate în patrimoniul istoric-cultural, ca muzeul al oraşului de jos,
având în vedere că în acest loc a fost centrul românismului din
Alba Iulia până la 1 Decembrie 1918 (av. Rubin Patiţia + av. Camil
Velican + av. Boca I.)
prof.
Ioan
Pleşa
Bibliografie
selectivă
Nicolae Josan,
Memorandistul moţ Rubin Patiţia (1941-1918), Alba Iulia, 2002.
Nicolae Josan,
Înfiinţarea şi activitatea despărţământului Alba Iulia al ASTREI, până
în 1900, în „Apulum”, vol. XXVII-XXX, 1990-1993, Alba Iulia.
Revista „Dacoromania”, Nr. 2; 6; 10; 16; 20; 48.
|
|