Solidarităţi etnice
româneşti în viziuniea istoricului Ioan Aurel Pop
Cartea istoricului Ioan Aurel Pop, „Naţiunea
română medievală. Solidarităţi etnice româneşti în secolele XIII-XVI” a
apărut în anul 1998 la Editura Enciclopedică ,Bucureşti şi reprezintă un
capitol al preocupărilor despre naţiunea medievală căruia istoricul i-a
dedicat mai multe cărţi şi articole1.
Lucrarea de faţă înglobează concepţia
istoricului despre conceptul de naţiune, aşa cum a evoluat el pe
parcursul Evului Mediu şi până spre epoca modernă. În explicaţia
preliminară care se află la începutul cărţii,autorul prezintă evoluţia
termenului de naţiune din antichitate, de la conceptul de natio
în sensul de rasă, neam, până în perioada modernă când naţiunea
presupune o coeziune sporită şi o conştiinţă a existenţei membrilor ei
pe baza originii, limbii, confesiunii, tradiţiei, culturii ş.a.2
Ioan Aurel Pop prezintă momentele în care
românii au acţionat în grup ca români în perioada medievală şi modul în
care din aceste solidarităţi româneşti parţiale şi locale s-a născut
treptat naţiunea română. Gestul de mare anvergură care a pregătit
trecerea de la solidarităţile locale, instinctive la cea generală şi
conştientă a fost unirea din 16003.
Actul de la 1600 a determinat manifestări de conştiinţă românească în
Transilvania în condiţiile în care un român ortodox a venit cu armata şi
a luat tronul Transilvaniei, fapt ce nu se mai pomenise până la el.
Acest act a fost un şoc pentru toţi.
Pe parcursul lucrării autorul demonstrează că
naţiunile medievale s-au născut din conlucrare şi confruntare, din
convieţuire şi din conflicte şi dă ca exemplu naţiunea română. Cele mai
evidente forme de manifestare a sentimentului naţional s-au produs în
dialog şi mai ales în confruntare cu „străinul” , cu „celălalt”4.
Lucrarea este structurată pe 3 capitole mari
referitoare la : Momentul Mihai Viteazul, Antecedentele solidarizării
românilor înainte de Mihai Viteazul şi Semnificaţia stăpânirii românilor
în Transilvania între trecut şi viitor. Fiecare capitol are la rândul
său subtitluri expresive pornind de la fragmente din documentele vremii
care au fost considerate edificatoare de autor pentru construirea
imaginii celorlalţi despre români.5
În primul capitol autorul trece în revistă o
serie de mărturii contemporane ale maghiarilor şi saşilor faţă de români
şi surprinde modul dispreţuitor în care sunt prezentaţi românii, fapt
care dovedeşte şi o oarecare mentalitate a epocii faţă de aceştia. E
important de subliniat că izvoarele maghiare şi săseşti exprimă punctul
de vedere al elitelor transilvănene şi acestea sunt determinante şi
pentru punctul de vedere al majorităţii. Sentimentele şi atitudinile
etnice ies la iveală în momente de criză ,atât la elitele transilvănene
recepte cât şi la cele româneşti. Confruntarea directă şi violentă cu
străinul, cu celălalt perceput ca inamic a grăbit aceste manifestări
naţionale, dar nu le-a creat la 1600! Raportându-se la momentul Mihai
Viteazul, istoricul identifică modul în care s-a schimbat atitudinea
unor cronicari şi a elitei din Transilvania faţă de Mihai Viteazul. De
exemplu la cronicarul maghiar Istvan Szamoskozy, înainte de a intra
Mihai Viteazul în Transilvania a fost prezentat ca un adevărat
conducător de oşti care rezistă în prima linie împotriva turcilor, iar
despre români scria că sunt urmaşii coloniilor romane din Dacia, iar
limba lor era înrudită cu italiana, franceza şi spaniola.6 După
intrarea românilor în Transilvania tonul s-a schimbat, Mihai Viteazul
era conducătorul unei invazii, domnul, eroul, generalul a devenit
„Valahul”, „tâlhar veritabil”, „animal, „tiran de origine modestă”
Nobilii maghiari erau nemulţumiţi de politica dusă de Mihai în
Transilvania, saşii sibieni sunt şi ei îngrijoraţi de acţiunea lui Mihai
care ar urmări să-i împuţineze pe privilegiaţii şi adevăraţii stăpâni ai
ţării. Vechea elită este deci nemulţumită de ascensiunea unui român care
ar putea conduce ţara cu ajutorul altor români, caracterizaţi drept
leneşi, murdari, hoţi tâlhari. De astfel aceste calificative sunt foarte
frecvente în documentele vremii şi autorul le citează frecvent, ele
corespunzând unei atitudini pe care o avea elita Transilvaniei faţă de
români.
În focul confruntărilor determinate de acest
moment istoric petrecut la 1600 s-a forjat identitatea şi alteritatea.7 Pe
fondul acesta Mihai Viteazul a fost pentru nobilime, pentru privilegiaţi
un tiran, un ticălos, un valah murdar, ca şi neamul său, iar pentru
români a rămas un viteaz, un domn, un mare comandant militar şi mai ales
o speranţă. Confruntarea aceasta cu străinul a stimulat în epocă
preocupări pentru cercetarea originilor etnice. Papa Clement al
VIII-lea, care urmărea atragerea Ţării Româneşti în Liga Sfântă îşi
instruia solul să amintească românilor că ei sunt de origine
latino-italică şi că descendenţii trebuie să se ridice la înălţimea
strămoşilor. Odată cu victoriile lui Mihai Viteazul, cu faima de
luptător antiotoman, se înmulţesc menţiunile despre naţiunea românilor,
despre originea şi limba lor, ascendenţa romană, latinitatea limbii lor.
Lumea savantă, elitară europeană folosea aceste argumente. Şi vedem cum
argumentaţia este dată de interesul fiecăruia şi nu neapărat de nişte
realităţi de necontestat!
În capitolul al II-lea, referitor la
Antecedentele : solidarizări româneşti înainte de Mihai Viteazul sunt
prezentate mărturiile medievale despre coagularea naţiunii române,
despre trecerea de la micile solidarităţi locale la solidaritatea de
neam. Deşi insistă foarte mult pe documentele medievale care-i prezintă
pe români într-un mod standardizat, plin de prejudecăţi, totuşi autorul
surprinde pe acest fundal actele de solidaritate ale românilor în faţa
nedreptăţilor comise de nobilii privilegiaţi şi de regalitatea maghiară.
Diplomele regale emise de regele Ludovic de Anjou în 1366 evidenţiază
pentru epoca respectivă atitudini şi clişee colective8.
Nobilii şi românii sunt priviţi în bloc , ca două entităţi precise şi
opuse, chiar ostile, iar românii sunt calificaţi drept „făcători de
rele” pentru că sunt nesupuşi. În condiţiile expansiunii şi consolidării
dominaţiei maghiare în Transilvania, sunt consemnate numeroase acte de
solidaritate ale românilor, atât a celor din Transilvania, cât şi cu
românii de peste munţi. Ioan Aurel Pop dă o serie de exemple menţionate
în documentele vremii despre astfel de solidarităţi motivate de actele
de injustiţie făcute de autorităţile maghiare asupra românilor.
Oficialităţile maghiare au fost cele care au înregistrat aceste acte de
nesupunere ale românilor şi de solidarizare a lor pentru salvarea unor
confraţi sau pentru aplicarea principiilor dreptului românesc.
Din secolul XIII până la 1541 distincţiile
etnice nu sunt atât de radicale, dar românii aveau faima de răzvrătiţi,
de hoţi şi tâlhari, de nesupuşi. Ei sunt prezentaţi obsesiv în antiteză
cu ceilalţi locuitori ai Transilvaniei , însă autorul consideră, că pe
baza documentelor vremii au existat şi modele de convieţuire între
români, saşi şi români şi maghiari9 După
anul 1541, în cazurile de judecată se face diferenţa clară între români
şi maghiari, românii aveau nevoie de mai mulţi martori, de mai multe
garanţii, hotărârile dietale oficializează discriminarea românilor, iar
acest fapt a avut consecinţe deosebite în planul mentalităţilor, în care
românul este tot mai desconsiderat, mai dispreţuit.
Când sunt menţionate exemplele de
solidarizări româneşti anterioare lui Mihai Viteazul, autorul insistă pe
câteva exemple prin care încearcă să demonstreze că românii au avut o
nobilime în toată perioada Regatului maghiar, că aceasta s-a manifestat
ca o categorie aparte, dar că a fost diminuată de regalitatea maghiară
în mod treptat. Totuşi, nobilii români s-au păstrat într-un stat în care
puterea nu era românească atâta timp cât virtuţile militare erau
indispensabile în efortul antiotoman. Şi aici autorul exemplifică cu
cariera politică şi militară a românului Ioan de Hunedoara10.
În acest secol aspectul etnic nu era determinant, atâta timp cât cel în
cauză era util Regatului maghiar.
Un alt exemplu de solidarizare a românilor
anterior domniei lui Mihai Viteazul ţine de apărarea vechilor datini şi
obiceiuri. Românii se simt copleşiţi de abuzurile autorităţilor
administrative, de nerespectarea cuvântului dat de autorităţile
Regatului şi şi-au cerut în instanţe drepturile lor locale. Şi deşi nu
au obţinut privilegii colective, în secolul al XV-lea au obţinut
privilegii locale11.
Un alt tip de solidarizare a românilor a fost determinat de expansiunea
religioasă a regatului maghiar. Toate măsurile autorităţilor maghiare de
a impune catolicismul s-au lovit de rezistenţa românilor şi de apărarea
credinţei ortodoxe. În contextul politicii de catolicizare duse de
Ludovic de Anjou, a ieşit la iveală specificul naţiunilor medievale care
se definesc printre altele şi prin credinţă. Mijloacele forţate prin
care au încercat să intervină autorităţile maghiare nu au făcut decât să
întărească coeziunea românilor în comunitatea lor şi să-i izoleze de
catolici, să genereze neîncredere şi ură.12.
Exemplele menţionate arată consolidarea
solidarităţii etnice, faptul că apartenenţa la o naţiune nu o dau
graniţele politice sau conducătorii ci criteriile mai adânci ale
unităţii: limba şi religia. În calea uniformizării Regatului maghiar
stăteau limba şi religia. Dar românii le-au respins pe amândouă. În
secolul XV încercarea de convertire a schismaticilor a pierdut din ritm
şi amploare, dar măsurile de realizare a „unităţii catolice” nu au
încetat niciodată.
În acest capitol autorul fundamentează ideea
că solidarităţile locale au existat înainte de 1600 mai ales acolo unde
românii erau mai numeroşi şi mai compacţi. Acolo şi-au menţinut unele
instituţii şi obiceiuri proprii. Şi-au păstrat limba, confesiunea,
neamul, temeiurile de cultură şi civilizaţie pentru a îndepărta
elementele care încercau să le dezbine unitatea şi rânduiala.13 Au
rezistat convertirii şi presiunilor autorităţilor maghiare. În alte
situaţii, pentru a nu-şi pierde posesiunile şi avantajele au acceptat
convertirea.
În secolul XVI etnicul rămânea pe plan
secund. În contextul Reformei, a prozelitismului s-a accentuat aspectul
confesional. În acea epocă credinţa devenea o marcă puternică a etniei
şi diferenţele dintre locuitorii Transilvaniei apăreau în plan religios.
Saşii şi maghiarii erau numiţi Christiani, iar românii Valachi, ca şi
cum cei din urmă nu ar fi fost creştini, sau nu ar fi fost demni de
numele de creştini. Termenii situaţi la poluri opuse Christiani-Valachi
se repetă în mod obsedant în secolul XVI.14 În
termenul de Valachi , autorităţile cuprindeau deopotrivă etnia şi
confesiunea românilor şi exprimau plasarea pe o poziţie inferioară a
acestora. Totuşi, românii reprezentau o masă compactă şi au atras
atenţia autorităţilor maghiare care au urmărit calvinizarea lor, după ce
eşuaseră cu secole în urmă să-i catolicizeze. Pentru autorităţi era un
bun prilej de a rupe unitatea românească şi de a întrerupe pentru
totdeauna legăturile cu românii de peste munţi. Numai că românii au opus
rezistenţă şi s-au înverşunat să reziste oricăror presiuni confesionale.
S-au închis şi mai mult ca măsură de apărare a identităţii în sistemul
lor tradiţional de valori. Astfel încât, până pe la 1600 românii şi-au
menţinut vechea identitate etno-confesională reuşind chiar să o
consolideze. Autorul menţionează aici trei motive care au condus la
această realitate: numărul majoritar al românilor, sprijinul oferit de
domnii români de peste munţi şi rivalitatea dintre confesiunile recepte.15 Dacă
pentru ultimele două argumente, autorul are dovezi evidente din
documentele vremii, asupra primului motiv poate plana o urmă de îndoială
întrucât nu se ştie exact care era situaţia demografică a Transilvaniei
în secolul XVI!
Solidarităţi etnice există şi la românii
extracarpatici şi acestea s-au coagulat împotriva străinilor, sau
împotriva unor domni care încercau să strice rânduiala şi legea ortodoxă16 Străinii
erau priviţi cu suspiciune, chiar cu ură, ei au altă ţară, alte datini,
alte veşminte şi alte sărbători. Celălalt, străinul, necunoscutul devine
jalonul la care se raportează solidaritatea etnică. Aşa se explică
neîncrederea în străin, alungarea lui şi chiar execuţiile împotriva
acestora
17 ,toate acestea în numele păstrării
unei identităţi! Străinul era cel de altă credinţă, dar şi de altă
limbă, el este altfel în trăsături , veşminte, atitudine. Apar clişee
ale unor portrete etnice colective.18
Într-o astfel de lume diversă şi străină,
românii s-au menţinut prin limba lor pentru conservarea căreia au
luptat, prin etnia, credinţa şi specificul lor naţional. Această
entitate etno-lingvistă şi confesională reprezintă naţiunea medievală.
Autorul subliniază faptul că în secolul XVI în Transilvania conceptul de
naţiune are două semnificaţii: unul în sens politico-juridic semnifică
grupul privilegiat cu anumită componenţă etnică- maghiarii, saşii şi
secuii şi cea de-a doua semnificaţie este cea etnică- naţiunea ca o
comunitate numeroasă, relativ unitară ca origine, limbă, datini, port,
credinţă, confesiune, port, ocupaţii, teritoriu- iar sub acest aspect
românii erau o naţiune.19
În ultimul capitol al lucrării Ioan Aurel Pop
arată ce a însemnat domnia lui Mihai Viteazul din punctul de vedere al
consolidării naţiunii. Domnia lui Mihai Viteazul, guvernarea sa în
Transilvania, au făcut ca naţiunea medievală să intre într-o nouă etapă.
Nobilimea şi stările au înţeles că sub Mihai Viteazul Transilvania,
„ţară majoritar românească din punct de vedere etnic, fusese pe punctul
de a deveni românească şi din punct de vedere politic”20 Această
afirmaţie a autorului este una relativă şi subiectivă. Domnia lui Mihai
Viteazul a fost o piatră de hotar pentru autorităţile maghiare doar
pentru că era pus în pericol sistemul constituţional tradiţional.
Pericolul pe care îl reprezenta domnia lui Mihai consta în schimbarea
statutului românilor în naţiune şi aceasta ar fi răsturnat sistemul
tradiţional. Autorul surprinde cu mare acurateţe reacţiile etnice la
domnia lui Mihai în Transilvania, dar şi pe cele ale cronisticii
medievale. Analizându-le observăm două imagini complet antitetice ale
lui Mihai Viteazul. Cronicile maghiare şi săseşti din secolele
XVII-XVIII au preluat punctul de vedere nobiliar şi l-au transmis
istoriografiei maghiare. Acest punct de vedere era defavorabil, domnia
lui Mihai Viteazul provocase distrugeri, a guvernat ţara cu români, a
pus să se facă acte şi documente oficiale în limba română şi slavonă, a
ctitorit biserici ortodoxe, a periclitat tot edificiul politic ridicat
cu trudă în Transilvania. Cel de-al doilea punct de vedere a fost
transmis de cronicile româneşti care au subliniat meritul acestuia în
sprijinirea românilor. Punctul de vedere comun este acela că domnia lui
Mihai Viteazul a fost un şoc pentru toţi, că a predispus la acţiuni
individuale şi colective, că a coagulat energii în nume etnic şi a
fortificat solidarităţile naţionale latente. Atunci s-a trecut de la
naţiunea medievală la naţiunea modernă. De aceea, autorul consideră că
domnia lui Mihai Viteazul pune capăt Evului Mediu românesc şi face
trecerea spre epoca modernă timpurie.
Ultima parte a cărţii este dedicată unui
cuvânt de încheiere ,care este o reflecţie a autorului asupra adevărului
istoric şi asupra simbolurilor şi miturilor unui popor. Simbolurile şi
miturile naţionale cum sunt daco-românismul, romanitatea, apartenenţa la
creştinătate şi ortodoxie ,toate acestea au contribuit la conturarea
conştiinţei naţionale. Chiar dacă unele simboluri par perimate, sau au
fost denaturate în cursul istoriei, istoricul nu poate renunţa la
acestea, iar naţiunea este unul dintre aceste simboluri. În ceea ce
priveşte adevărul istoric, aşa cum susţine autorul, acesta există ,dar
depinde de perspectiva istoricilor, de propria sensibilitate, de timpul
în care s-a scris şi , istoricul este tributar timpului în care scrie.
Astfel, istoria se scrie şi se rescrie mereu şi adevărul e conţinut de
fiecare istorie în parte.
21Adevărul, fie el adevărul istoric,
este prin urmare „relativ şi parţial”.
CONSIDERAŢII FINALE
Lucrarea de faţă ilustrează o credinţă a
autorului referitoare la modul în care s-a constituit şi s-a consolidat
conştiinţa naţională la români, mai ales la cei din Transilvania. Are o
structură logică, este foarte bine organizată, bine documentată, chiar
dacă abundă însă în exemple de confruntări inter-etnice şi insistă
uneori prea mult pe acest aspect. Scrisul istoric este unul captivant,
limbajul ales este foarte plăcut, autorul fiind un foarte bun
povestitor. Lucrarea pare la un moment dat o înşiruire de conflicte
inter-etnice. Se insistă pe exemple minore, care însă întregesc imaginea
şi percepţia pe care o au unii despre ceilalţi în Transilvania. Deşi
lucrarea se intitulează solidarităţi etnice româneşti ,spaţiul acordat
Ţării Româneşti şi Moldovei este foarte restrâns comparativ cu
Transilvania, însă acest lucru mi se pare corect deoarece acolo,
solidaritatea etnică era evidentă şi efectivă. Ideea de ciclicitate este
bine reprezentată în lucrare - ea începe cu Mihai Viteazul şi se încheie
cu semnificaţia domniei lui pentru închegarea naţiunii româneşti din
Transilvania.
Dacă ar fi să rezumăm ideile esenţiale ale
concepţiei lui Ioan Aurel Pop asupra naţiunii medievale şi a
solidarităţilor etnice, acestea ar fi următoarele:
1. solidaritatea generală s-a născut din
solidarităţile locale şi parţiale care au pregătit terenul pentru
naşterea naţiunii medievale.
2. solidarităţile au ieşit la iveală în
momente de criză şi confruntarea directă cu celălalt a grăbit aceste
manifestări naţionale.
3. în focul confruntărilor s-a constituit
identitatea şi alteritatea
4. conştiinţa etnică, lingvistică şi
confesională a românilor din Transilvania s-a afirmat timpuriu încă din
secolul al XIII-lea
5. în naţiunile medievale unitatea
confesională şi lingvistică au preponderenţă în faţa etnicului, pe când
în naţiunea modernă etnicul este cel care prevalează
6. solidarităţile româneşti au fost mai
puternice în zonele în care românii erau mai numeroşi şi mai compacţi,
astfel au reuşit să-şi conserve mai bine identitatea.
7. constituirea solidarităţilor etnice în
statele româneşti extracarpatice s-au realizat prin raportarea la
străini, care sunt priviţi cu suspiciune şi neîncredere, şi care sunt
diferiţi prin limbă, port, tradiţii, religie.
8. solidaritatea etnică ce stă la baza
naţiunii române medievale presupune conştiinţa unităţii de limbă,
religie, origine şi obiceiuri ale românilor, realitate consemnată de
izvoarele vremii.
9. termenul de naţiune în Transilvania este
folosit în dublă accepţiune - naţiunea politico - juridică - grupul
privilegiat care conduce, şi naţiunea etnică - comunitatea caracterizată
prin origine, limbă, datini, religie, tradiţie, teritoriu. Românii nu au
reuşit să fie o naţiune politico-juridică în epoca medievală, dar au
fost cu certitudine o naţiune etnică.
10. domnia lui Mihai Viteazul a fost punctul
final de manifestare a naţiunii medievale în Transilvania şi a făcut
trecerea spre naţiunea modernă. Ea a determinat trecerea de la
solidaritatea instinctivă la cea efectivă, de la naţiunea medievală la
cea modernă.
Prof.
CETEAN Daniela
Colegiul Naţional
”Horea, Cloşca şi Crişan ”, Alba Iulia
Note:
1 Vezi lucrările
lui Ioan Aurel Pop,Geneza medievală a naţiunilor moderne, Buc.,
1998, Istoria Transilvaniei medievale: de la etnogeneza românilor
până la Mihai Viteazul, Cluj-Napoca, 1997, Românii şi maghiarii
în secolele IX-XIV.Geneza statului medieval în Transilvania,
Cluj-Napoca, 1996 precum şi o serie de studii în Anuarul Institutului
de Istorie, Cluj-Napoca dedicate solidarităţilor etnice în epoca
medievală.
2 Ioan Aurel Pop,
Naţiunea română medievală. Solidarităţi etnice româneşti în secolele
XIII-XVI”, Ed.Enciclopedică, Buc., 1998, p.6
3 Ibidem, p.11
4 Ibidem, p.12
5 de exemplu
„Românii făcători de rele şi rebeli”, „Din mâinile românilor
schismatici”, „La sarcini egale, foloase egale” ş.a.
6 Ioan Aurel Pop,
op.cit., p.24
7 Ibidem, p.26
8 Românii sunt
„făcători de rele şi infideli” în antiteză cu „nobilii fideli ai ţării
noastre Transilvania” op.cit.,p.40
9 Un act din 1557
pune în lumină convieţuirea dintre saşi şi români după ce românilor li
s-a recunoscut dreptul la foloase egale după sarcini egale , op.cit.
p.60
10 A fost voievod
al Transilvanie, guvernator al Ungariei şi căpitan suprem al armatei
maghiare, iar originea română nu l-a împiedicat să avanseze, să
acumuleze averi şi faimă, dar a realizat toate acestea nu ca român ci ca
nobil adevărat maghiar şi catolic; p.73
11 vezi cazul
românilor din Banat care obţin în 1457 privilegii locale din partea
regelui Ladislau Postumul,
12Ioan Aurel Pop,
op.cit., p.88
13 Ibidem, p.95
14 Ibidem, p.98
15 Ibidem, p.101
16 Despot vodă a
încercat să tulbure societatea din Moldova, să „pustiască ţara”, să
risipească instituţiile tradiţionale ,mai ales a bisericii.
17 Execuţii
împotriva armenilor în Moldova la mijlocul sec. XVI:
18 Leşii sunt greoi
la minte ,cu haine scurte şi picioare lungi; turcii şi tătarii sunt
păgâni, spurcaţi; ungurii sunt răi sau proşti; românii sunt leneşi,
hoţi, schismatici, iobagi, dar şi urmaşi ai romanilor Ioan Aurel
Pop,op.cit. p.109
19 Ibidem, p.127
20 Ibidem, p.140
21 Ibidem, p.148
Pe 26 iunie s-a sărbătorit Ziua
Drapelului Naţional. În cinstea acestei zile, precum, şi în cinstea şi
lauda celor 200 de români din judeţele Covasna şi Harghita, cărora, în
10 iunie, li s-a interzis să intre cu Tricolorul românesc la Muzeul
Naţional al Satului „Dimitrie Gusti”, din Bucureşti, oprindu-le şi
intonarea unor cântece patriotice, dedic poemul de mai jos.
G.C.
Motto:
„Drept în coastă îl izbise,
Dar cu steagul lângă el
Zăcea-n câmpul de măcel;
Inima îşi oţelise,
Şi pe jumătate dus,
Printre ploaia-ngrozitoare
De ghiulele-omorâtoare,
Steagu-l ridica în sus!”
(Din poezia „Stegarul” , de Alexandru
Macedonski)
|
|