|
418 ani de la Unirea
celor trei Ţări Române, înfăptuită de Mihai Viteazul
La
27 mai 1600, Mihai Viteazul emite un hrisov care atestă Unirea şi se
intitulează „Io Mihail Voievod, din mila lui Dumnezeu, domn al Ţării
Româneşti, al Ardealului şi a toată Ţara Moldovei”. Oraşul Alba Iulia e
transformat în prima capitală a celor trei ţări. Mihai Viteazul adoptă
aceeaşi stemă pentru toate teritoriile şi confecţiona binecunoscutul
sigiliu (pecete) pe care figurează cele trei ţări româneşti surori. E
înfăptuită prima unire politică.
În
anul 1597 Mihai Viteazul împreună cu mitropolitul Ioan de la Prislop –
au construit o nouă clădire pentru Mitropolia Ortodoxă, pe care a
ridicat-o la rang de Arhiepiscopie a Ardealului.
Mihai Viteazul fiind de „bază” în Liga Sfântă, înfiinţată de Papa
Clement al VIII-lea, împotriva turcilor, a avut posibilitatea să o
subordoneze Mitropoliei Târgoviştei din Ţara Românească.
Importanţa acestei realizări, privind credinţa străbună – ortodoxia, a
neamului românesc din Transilvania, a fost deosebită, iar marele nostru
istoric Nicolae Iorga, a afirmat cu privire la această realizare: „A
fost cel mai trainic şi mai de folos aşezământ al neamului românesc de
peste munţi”. Hramul acordat Mitropoliei de Sfânta Treime nu a fost
întâmplător, el s-a „potrivit” şi cu unirea celor trei provincii
româneşti: Ţara Românească, Ardealul şi Moldova.
Măsurile draconice luate sub stăpânirea habsburgilor începând cu secolul
XVIII-lea privind dărâmarea clădirilor bisericilor ortodoxe din Alba
Iulia, precum şi a acţiunilor perfide privind catolicizarea românilor
din Ardeal, nu au fost întâmplătoare.
Justificarea distrugerilor bisericilor ortodoxe, în vederea construirii
cetăţii bastionare şi a glacisului acesteia, care se menţine şi în
prezent, este recepţionată doar de „naivi”.
Istoricul Nicolae Iorga, referitor la aceste distrugeri susţinea că:
„Mihai Viteazul nu se va putea odihni până în ceasul în care steagurile
româneşti biruitoare nu vor fâlfâi din nou pe locul izbânzilor sale
neuitate şi nu se va reface marea sa ctitorie de la Alba Iulia”.
Se
realizează şi o unitate religioasă facilitând o intensă circulaţie de
cărţi şi manuscrise sub egida bisericii ortodoxe. Acest fapt va
contribui la formarea limbii literare româneşti şi va duce la întărirea
sentimentului de neam. Istoriografia românească îl consideră pe Mihai
Viteazul primul unificator al poporului român şi erou naţional. Cronica
oficială a fost alcătuită de marele logofăt Teodosie Rudeanu în limba
română şi aprobată chiar de domn. În 1599 va fi tradusă în polonă şi
latină. Alături de Mircea cel Bătrân, Ioan de Hunedoara, Ştefan cel
Mare, Mihai Viteazul este al patrulea mare luptător pentru creştinătate,
întruchiparea eroismului, izvor de putere, încredere şi mândrie pentru
poporul român şi aspiraţiile lui, simbol al Unirii. Mare conducător de
oşti şi strateg priceput, primul dintre ostaşi şi primul în fruntea lor.
Vitejeasca luptă de eliberare împotriva turcilor a dat mari nădejdi
popoarelor subjugate din Balcani, care l-au numit „steaua lor de la
Răsărit”. Biruinţa de la Călugăreni îi aduce numele de „Viteazul” şi
atrage atenţia întregii Europe. Mihai Viteazul ne apare şi ca un
personaj complex ale cărei mari calităţi de comandant de oşti, om de
stat şi patriot înflăcărat se profilează pe un fond foarte omenesc,
uman, generos cu duşmanii învinşi. Istoricul Constantin C. Giurescu
scrie: „A văzut pe cei trufaşi închinându-i-se şi a căzut prin trădarea
lor. A cunoscut din plin durerile şi bucuriile vieţii, dulceaţa şi
amărăciunea înfrângerii”. Opera lui Nicolae Bălcescu „Românii supt
Mihai-Voievod Viteazul” a recuperat figura lui Mihai Viteazul şi a
contribuit la promovarea mitului domnitorului. Vastă monografie şi
descriere literară evocă lupta poporului român pentru apărarea fiinţei
naţionale şi afirmarea conştiinţei naţionale. Bălcescu îşi admiră şi
iubeşte eroul pentru calităţile reale şi cele atribuite printr-o
proiecţie subiectivă. Elementele definitorii pentru epoca paşoptistă ce
se regăsesc în lucrarea lui Bălcescu sunt: mesianismul românesc,
momentul bătăliei de la Călugăreni, relaţiile româno-maghiare de
convieţuire frăţească, epopeea naţională. Bălcescu rămâne un istoric
specific idealurilor româneşti de la 1848. Aceste idealuri au dus mai
târziu la apariţia unui stat românesc în 1859, precum şi a Marii Uniri
de la 1918. Acţiunea lui Mihai Viteazul de a uni cele trei Principate
Române avea să-i atragă antipatia şi duşmănia otomanilor, maghiarilor,
polonilor şi imperialilor. La 9 august 1601, pe Câmpia Turzii, Mihai
Viteazul va fi asasinat mişeleşte. Figura tragică de martir a lui Mihai
Viteazul a influenţat decisiv istoria românilor, gândul său cuprinzător
şi fapta sa temerară au impus un model şi au inaugurat o epocă.
Voievodul a ajuns să reprezinte unul dintre cele mai puternice simboluri
ale renaşterii naţionale româneşti şi ale luptei pentru independenţă şi
unitate a României.
În
oraşul Unirii, Alba Iulia, în faţa Palatului Principilor, se înalţă
impozantă statuia lui Mihai Viteazul ţinând în mâna stângă sceptrul
ridicat spre cer, realizată în 1968 de sculptorul Oscar Han.
Victor
FĂT
|
|