Regele Ferdinand I, Ion
(Ionel) I.C.Brătianu - preşedintele Consiliului de Miniştri - şi
făurirea României Mari
Desfăşurată într-un cadru internaţional favorabil, ca urmare a victoriei
Antantei asupra Puterilor Centrale şi a destrămării Imperiilor
Austro-Ungar, Ţarist, German şi Otoman, lupta pentru unirea românilor
într-un singur stat a intrat în anul 1918 în faza finală.
Basarabia a fost primul teritoriu românesc cu care a început procesul
reîntregirii naţionale. În atmosfera întunecată a începutului de an
1918, o rază de lumină s-a ivit în teritoriul dintre Prut şi Nistru.
Fruntaşii politici basarabeni au avut convorbiri cu oamenii politici de
la Iaşi, inclusiv cu Ion I.C.Brătianu, pentru pregătirea marelui act al
Unirii. În ziua de 27 martie/9 aprilie 1918, Sfatul Ţării, întrunit
în şedinţa solemnă la Chişinău, votează, după 106 ani de ocupaţie rusă,
unirea Basarabiei cu România – document de importanţă fundamentală în
Istoria Românilor. Actul Unirii semnat de Ion Inculeţ, preşedintele
Sfatului Ţării, Pan Halippa, vicepre-şedinte şi I.Buzdugan, secretarul
Sfatului Ţării, menţionează: „Republica Democratică Moldovenească
(Basarabia), în hotarele ei dintre Prut, Nistru, Dunăre, Marea Neagră şi
vechile graniţe cu Austria, ruptă de către Rusia acum o sută şi mai bine
de ani din trupul vechii Moldove, în puterea dreptului istoric şi
dreptului de neam, pe baza principiului că noroadele singure să-şi
hotărască soarta lor, de azi înainte şi pentru totdeauna, se uneşte cu
mama sa, România.”1
La 30 martie, cu prilejul sosirii la Iaşi a membrilor guvernului
Republicii Democratice Moldoveneşti pentru a anunţa oficial hotărârea de
unire, au fost iniţiate grandioase manifestaţii. După cum relatează
ziarul România Nouă: „Deşi zi de lucru, lumea îşi uitase de
treburi şi mii de oameni alergau de dimineaţă spre gară ca să vadă ceea
ce niciodată nu mai văzuse […]. Pe tot parcursul drumului – armată,
steaguri naţionale, ordine şi însufleţire”. Iar în toastul rostit la
prânzul dat în cinstea reprezentanţilor Basarabiei, regele Ferdinand I
spunea: „Vă salut azi, pe voi fraţi de dincolo de Prut. Voi sunteţi
aceia care aţi înţeles sentimentul ce demult domnea în inimile fraţilor
voştri moldoveni ai Basarabiei; l-aţi înţeles aşa de bine că azi putem
vorbi unii cu alţii şi ca fraţi şi ca prieteni. Sărbătorim astăzi
înfăptuirea unui vis care demult zăcea în inimile tuturor românilor de
dincolo şi de dincoace de apele Prutului. Din graniţă aţi făcut punte
unindu-vă cu ţara mumă şi de aceea vă zic: Bine aţi venit între noi!”.
Prin înaltul Decret Regal nr.842 din 9 aprilie 1918 a fost adoptat actul
de unire al Basarabiei cu România, doi reprezen-tanţi ai Sfatului Ţării,
Ion Inculeţ şi Daniel Ciugureanu, fiind numiţi ca miniştri fără
portofoliu în guvernul român, iar pentru administrarea provizorie a
Basarabiei a fost numit un Consiliu directorial format din nouă
persoane.
„Basarabia n-a fost anexată de România, cum afirma nota ucraineană –
care cataloga actul unirii ca o agresiune asupra Ucrainei -, ci s-a unit
cu Patria-Mamă şi anume pe baza unei hotărâri care a fost luată aproape
în unanimitate de Sfatul Ţării, de Adunarea naţională şi legislativă a
Republicii Moldoveneşti din Basarabia”2,
organe reprezentative al acestui ţinut românesc.
A urmat Bucovina, unde „Congresul General al Bucovinei,
întrunit în 15/28 noiembrie 1918, în sala sinodală din Cernăuţi,
considerând că de la fundarea Principatelor Române, Bucovina, care
cuprinde vechile ţinuturi ale Sucevei şi Cernăuţilor, a făcut pururea
parte din Moldova care în jurul ei s-a închegat ca Stat;
Considerând că în cuprinsul hotarelor acestei ţări se găsesc vechiul
scaun de domnie de la Suceava, gropniţele domneşti de la Rădăuţi, Putna
şi Suceviţa, precum şi multe alte urme şi amintiri scumpe din trecutul
Moldovei; [...]
considerând că în 1774, prin vicleşug, Bucovina a fost smulsă din trupul
Moldovei şi cu de-a sila alipită coroanei Habsburgilor;
considerând că 144 de ani poporul bucovinean a îndurat opresiunile unei
ocârmuiri străine care ii nesocotea drepturile naţionale […];
considerând deci că, cu toate acestea, bucovinenii n-au pierdut nădejdea
că ceasul mântuirii, aşteptat cu atâta dor şi nerăbdare, va sosi […]
constată că ceasul acesta mare a sunat! […]
Drept aceea, noi, membrii Congresului General al Bucovinei, întrunind
suprema putere a ţării şi fiind singurii învestiţi cu puterea
legiuitoare, în numele suveranităţii naţionale hotărâm: Unirea
necondiţionată şi pentru vecie a Bucovinei în vechile ei hotare până la
Ceremuş, Colacin şi Nistru, cu Regatul României.”3
Toate acestea sunt cuprinse în Declaraţia de Unire adoptată în
unanimitate de Congresul General al Bucovinei, alcătuit din 74 membri ai
Consiliului Naţional, între care se afla şi Iancu Flondor, şeful
guvernului bucovinean.
În legătură cu data smulgerii Bucovinei din „trupul Moldovei”,
cerce-tările ulterioare, inclusiv cele ale lui Mihail Kogălniceanu, au
dovedit că acest eveniment a avut loc nu în 1774, cum se menţionează în
Declaraţia de Unire a Congresului General al Bucovinei, ci la 7
mai 1775, în urma unei convenţii turco-austriece.
La Congres au luat parte, aderând la Unire, 7 delegaţi ai germanilor, 6
ai polonezilor şi 13 reprezentanţi ai comunelor ucrainiene.
Basarabia era reprezentată la Congres de Halippa Pantelimon, Pelivan
Ion, Buzdugan Ion şi Cazacliu Grigore. Din Transilvania au venit Crişan
Gheorghe, Deleu Victor, Osvada Vasile.4
Votul unanim al Congresului a fost adus la cunoştinţa regelui Ferdinand
I printr-o telegramă, în care între altele se spune: „Congresul General
al Bucovinei, care întrupează suprema putere a ţării, în numele
suveranităţii naţionale, a votat azi cu unanimitate Unirea
necondiţionată şi pentru vecie a Bucovinei în hotarele ei actuale cu
Regatul României. […].”5
La rândul său regele Ferdinand I a răspuns prin următorul mesaj: […]
„Salut cu nespusă bucurie actul măreţ prin care Congresul General al
Bucovinei, ca expresie a voinţei poporului întreg al acestui vechi
pământ românesc a hotărât unirea completă a Bucovinei cu Regatul român.
Din adâncul sufletului meu multumesc proniei cereşti care mi-a îngăduit
ca, sub domnia mea, fiica răpită acum 144 ani să se reîntoarcă în sânul
ţării-mame, aducând noi forţe pentru propăşirea neamului.”6
La 18/31 decembrie 1918 a fost emis Decretul-Lege privitor la Unirea
Bucovinei, semnat de Regele Ferdinand I şi Ion I.C.Brătianu,
preşedintele Consiliului de Miniştri şi ministrul Afacerilor Externe.
După ce au trăit bucuria retragerii precipi-tate a vrăjmaşului înfrânt,
la 1 decembrie 1918 populaţia Capitalei – scrie Elisabeta Simion în
studiul său introductiv la volumul al doilea al Memoriilor
Sabinei Cantacuzino, pag. XXVIII, „a făcut o primire entuziastă
autorităţilor de la Iaşi, în frunte cu regele, cu prilejul revenirii în
Bucureşti. În acea zi, în care la Alba Iulia se hotăra Unirea
Transilvaniei cu România, alăturându-se astfel actelor de Unire ale
Basarabiei şi Bucovinei, parcă toţi locuitorii oraşului ieşiseră pe
străzi să se manifeste, să trăiască o realitate mult timp aşteptată.”
„După doi ani cumpliţi, relatează la rândul ei Regina Maria în cartea ei
Povestea vieţii mele, vol.II, pag.494, „ne întorserăm biruitori
în ciuda nenorocirii şi a umilinţei, iar visul de veacuri al României
era acum împlinit. Nu e de mirarea că-şi ieşise din fire poporul de
atâta bucurie, nu e de mirare că până şi pietrele de sub picioarele
noastre păreau că ne aclamă şi că se îmbată de gloria întoarcerii.”
La rândul lor, Sabina Cantacuzino şi Pia Alimăneştianu s-au aplecat mai
mult asupra familiei lor şi în special asupra lui Ionel Brătianu. „S-au
reîntors, rând pe rând ai noştri – notează Pia Alimăneştianu în cartea
ei, Însemnări din timpul ocupaţiei germane 1916-1918, apărută în
1929, pag.127, cei mici mult crescuţi, cei mari aproape neschimbaţi;
afară de Ionel, al cărui păr este alb şi privirea îngrijorată. Asupra
umerilor săi a apăsat o prea încercată răspundere şi va mai apăsa până
ce se va încheia pacea generală. Nu mai are veselia de altă dată el,
care cu mine, eram cei mai veseli din casă!”
Convinsă că familia Brătianu, în primul rând Ionel, îşi dovedise dorinţa
de a acţiona în consens cu dezideratele ţării, Sabina Cantacuzino îşi
încheie astfel volumul al II-lea al Memoriilor ei: „Să aşteptăm
cu încredere echilibrul mult dorit, triumful imanent al adevărului şi
binelui, luminarea conştiinţei naţionale prin şcoală şi, mai ales, prin
educaţie. Istoria va pune pe fiecare la locul lui.”
În 29 noiembrie/12 decembrie 1918, în locul guvernului Coandă
demisionat, s-a alcătuit un nou guvern naţional-liberal prezidat de Ion
I.C.Brătianu. „E firesc ca formarea noului guvern să se încredinţeze
şefului Partidului Naţional-Liberal, care, declarând războiul, a
realizat prin el Unirea tuturor românilor” scria Viitorul din
1/14 decembrie 1918. În declaraţia făcută la reînvestirea sa ca
prim-ministru, Ionel Brătianu arăta că în politica externă România va fi
„strâns legată de Aliaţii noştri” şi că va acţiona „pentru deplina
realizare a drepturilor neamului, sprijinite pe atâtea jertfe şi
exprimate cu hotărâre de toate ţinuturile locuite de români”. În
politica internă guvernul va concentra toată munca lui pentru
desăvârşirea fără întârziere a reformelor agrară şi electorală.
(Declaraţia noului guvern, Viitorul, 30 noiembrie/13 decembrie
1918)
Unirea Transilvaniei, Banatului, Crişanei şi Maramureşului cu România
a fost un act hotărât de Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia,
la care au participat 1228 de delegaţi aleşi şi peste 100.000 de oameni
veniţi din toate părţile Ardealului şi Banatului, îmbrăcaţi în haine de
sărbătoare. Acest eveniment care a avut loc la 18
noiembrie/1 decembrie 1918 marca încheierea procesului de făurire a
statului naţional unitar român.
Cuvântul de deschidere al Marii Adunări Naţionale de la Alba Iulia l-a
rostit Şt.Cicio-Pop, preşedintele Consiliului Naţional Român Central –
organizatorul acţiunii -, după care s-a alcătuit biroul Adunării, al
cărui preşedinte a fost ales Gheorghe Pop de Băseşti.
Discursul solemn l-a rostit Vasile Goldiş – unul din conducătorii
Partidului Naţional Român din Transilvania, care în final a supus
aprobării Rezol-uţia de unire. La punctul I al acestui document se
prevedea:
„Adunarea Naţională a tuturor românilor din Transilvania, Banat şi Ţara
Ungurească, adunaţi prin reprezentanţii lor îndreptăţiţi la Alba Iulia
în ziua de 18 noiembrie -1 decembrie 1918; decre-tează unirea acestor
români şi a tuturor teritoriilor locuite de dânşii cu România. Adunarea
Naţio-nală proclamă îndeosebi dreptul inalienabil al naţiu-nii române la
întreg Banatul, cuprins între râurile Mureş, Tisa şi Dunăre.”7
În discursul său, Iuliu Maniu ruga Adunarea Naţională să primească
Proiectul de Rezoluţie „pentru a întemeia pe vecie România unită şi mare
şi a înstăpâni pentru totdeauna o adevărată democraţie şi deplină
dreptate socială”. La rândul lui, Iosif Jumanca, unul din conducătorii
Partidului Social-Democrat, „a exprimat adeziunea social-democraţilor
români la unire, pentru că noi, muncitorii, ne simţim una cu întreg
neamul”.8
După aceste cuvântări, Gheorghe Pop de Băseşti, om în vârstă de 83 de
ani, – preşedintele Adunării -, a supus spre aprobare Proiectul de
Rezoluţie care a fost adoptat în unanimitate, rostind la sfârşitul ei
cuvinte biblice ale dreptului Simion: „Acum slobozeşte, Stăpâne, pe
robul tău în pace, căci văzură ochii mei mântuirea neamului românesc!”
În continuare, la propunerea lui Al.Vaida-Voevod, Adunarea a aprobat
componenţa Marelui Sfat Naţional, organism cu caracter legislativ,
compus din reprezentanţi ai diferitelor profesii şi categorii sociale.
A doua zi s-a întrunit Marele Sfat Naţional, care l-a desemnat ca
preşedinte pe Gheorghe Pop de Băseşti; după care a aprobat componenţa
unui guvern provizoriu, numit Consiliul Dirigent, în frunte cu Iuliu
Maniu.
În Neamul Românesc, N.Iorga aprecia unirea Transilvaniei, care
încheia fericit procesul întregirii României, ca „cea mai mare faptă din
toată viaţa neamului nostru. Pentru unii e un vis nebun care se
îndeplineşte. Pentru noi e o necesitate istorică ajunsă la recunoaştere
şi o suferinţă mângâiată, o muncă ce-şi găseşte răsplata. Şi astfel avem
dreptul de a crede acest fapt definitiv şi etern.”9
1/14 decembrie 1918. În uralele mulţimii soseşte în Gara de Nord
întâmpinată de primul ministru Ion I.C. Brătianu şi guvernul său,
delegaţia ardelenilor alcătuită din Vasile Goldiş, Al.Vaida Voevod,
Miron Cristea, Iuliu Hosu, pentru a prezenta M.S. Regelui şi guvernului
român actul unirii săvârşit la Alba Iulia.
Invitat să se adreseze mulţimii, Episcopul Miron Cristea a spus:
„Noi, românii de dincolo de Carpaţi, am venit adesea la voi şi am
coborât din munţi pe acest pământ sfânt al Patriei Mame. Am fost mânaţi
de o mulţumire sufletească nesfârşită când am venit aici. Patria-Mamă
ne-a oţelit întotdeauna sufletele şi numai aşa am putut rezista
asupririlor din acea Patrie, care pentru noi a fost întotdeauna vitregă.
Voi aţi fost aceia care, la sfatul prea iubitului meu amic Ion
Brătianu, în numele legăturilor frăţesti, - căci toţi suntem de o lege,
de o seamă şi de o mamă, aţi luptat şi aţi reuşit; voi sunteţi aceia
care aţi făcut sacrificiile cele mai mari şi cele mai pline de roade. Vă
aduc mulţumi-rile celor care de veacuri au suferit dincolo!”10
La rândul lui Ion I.C.Brătianu a spus: „În numele acelora care de
atâtea veacuri au suferit şi au crezut, în numele acelora care au luptat
şi au înfăptuit, în numele acelora care de acum pe veci se vor bucura de
roadele zilelor de azi, vă zic: Bine aţi venit! Trăiască România Mare.”11
După Te Deumul de la Mitropolie, în prezenţa Regelui şi a lui Ion
I.C.Brătianu, a urmat remiterea actului Unirii Suveranului de către
Al.Vaida Voevod, care a dat citire şi prezentat acestuia scrisă pe un
admirabil pergament, Rezoluţia votată de Marea Adunare
Naţională de la Alba Iulia. Luând cuvântul, Regele Ferdinand I a spus:
„În numele românilor din Vechiul Regat, din Basarabia şi din Bucovina,
astăzi uniţi, cu profundă recunoştinţă, primesc hotărârea fraţilor
noştri de peste Carpaţi de a săvârşi Unitatea Naţională a tuturor
românilor şi declar pe veci unite în Regatul Român toate ţinuturile
locuite de români de la Tisa până la Nistru.”12
A urmat la Hotelul Bulevard un banchet oferit de guvern în onoarea
delegaţiei ardelenilor venită în Capitală. În toastul său Ion
I.C.Brătianu a spus: „Prea Sfinţi Părinţi. Fraţilor. De o mie de ani vă
aşteptăm şi aţi venit ca să nu ne mai despărţim niciodată.
Sunt clipe în viaţa unui neam de fericire atât de mari că răscumpără
veacuri lungi de dureri.
Bucuria noastră nu e bucuria unei singure generaţii, ea e sfânta
cutremurare de fericire a întregului popor românesc, care de sute şi
sute de ani a stat sub urgia soartei celei mai cumplite fără a pierde
credinţa lui nestrămutată în această zi ce ne uneşte şi care trebuia să
vie, care nu putea să nu vie.
Fraţilor, bine aţi venit. V-o spunem noi, cei de faţă, v-o spune
suflarea românească de pretutindeni, v-o strigă toţi morţii noştri, cei
de la Turda şi cei din Munţii Apuseni şi cei de pe Siret.
Şi mulţumind bunului Dumnezeu că ne-a dat clipa asta să o trăim, ne
îndreptăm gândul spre Regele care a ştiut să fie al tuturor românilor, -
spre Regină, care a ştiut să fie a tuturor suferinţelor, - spre oştirea
care a luptat neclintită în nădejdea izbândei, - spre marii noştri
Aliaţi, care ne-au adus triumful dreptăţii.
Trăiască România Mare!”13
Apoi dr.Vaida-Voevod aduce un călduros omagiu familiei Brătianu al
cărui nume este legat de atâtea fapte mari ale istoriei României. „Dacă
bătrânul Ion Brătianu a avut gloria de a realiza independenţa Regatului
României, fiului său i-a fost dat să desăvârşească opera începută şi să
înfăptuiască România Mare. De aceea numele Brătianu se bucura în tot
Ardealul de o mare iubire şi de o popularitate fără margini.”14
În acest context, în Memoriile ei, Sabina Cantacuzino scrie:
„Misiunea ardeleană, care venea să notifice Unirea, delegaţie compusă
din episcopii Miron Cristea şi Hossu, dr. Vaida, dnii Goldiş, Brediceanu
şi Vlad, cerură să vadă pe mama; îi invită la dejun la noi – mai erau
poftiţi Mihai Popovici, Trifu, Ionel cu Elisa, Pia şi Ion Pillat. La
sfârşitul mesei, episcop dr.Miron Cristea făcu mamei o prea frumoasă
cuvântare, reamintind veneraţia ce Transilvania o avea pentru numele
Brătienilor, începând cu tatăl în 1848, ’55, ’66, ’77 şi cimentată cu
fiul prin înfăptuirea României Mari. Sfârşi. «Ca să fi fost un om în
stare de astfel de lucruri trebuia să fi crescut de o mamă superioară.
De aceea, într-acest cerc de familie, îi poate spune că ea este iubită
şi venerată de întregul neam românesc şi este considerată nu numai ca
bunica nepoţilor ei, ci a fiecărui român. De aceea, deşi arhimandrit, îi
cere voie ca un nepot obştesc să-i sărute mâna.» I-a sărutat-o. Ionel,
foarte emoţionat şi cu glasul înecat, i-a răspuns: «dacă a putut face
ceva, este fiindcă a fost crescut de astfel de părinţi, că totdeauna
tata le-a spus că nu le cere altceva decât să fie oameni cumsecade şi în
ocaziunile mari să-şi asculte inima. Inima şi-a ascultat şi de rândul
acesta, de aceea a reuşit.»”15
Aşadar, Marea Unire s-a realizat pe cale democratică, deciziile fiind
luate de către organele reprezentative liber alese ale locuitorilor din
aceste teritorii, întreaga acţiune a îmbrăcat aspectul unei revoluţii de
eliberare naţională.
La realizarea acestui ideal măreţ şi-au adus contribuţia o serie de
personalităţi remarcabile: mai întâi Regele Ferdinand I şi Ion (Ionel)
I.C.Brătianu, apoi Ion Inculeţ, Pan Halippa (Basarabia), Ion Nistor,
Iancu Flondor (Bucovina), Vasile Goldiş, Ştefan Cicio-Pop, Iuliu Maniu,
Al.Vaida-Voevod, Ion Flueraş, Iosif Jumanca (Transilvania) şi nu în
ultimul rând generalul Constantin Coandă, prim-ministru al guvernului
Romaniei în perioada 24 octombrie-29 noiembrie 1918.
În legătură cu contribuţia lui Ion Flueraş la care ne-am referit mai
înainte, în cartea sa Socialismul în România, Constantin-Titel
Petrescu aminteşte un fapt semnifi-cativ mai puţin cunoscut. Ion Flueraş
a fost cel ce a propus în prima şedinţă a Consiliului Naţional Român
Central, cu sediul la Arad din 21 octombrie/3 noiembrie 1918, în numele
Partidului Social-Democrat Român, convocarea unei mari adunări naţionale
pentru a consulta întreg poporul român asupra viitorului său. Propunerea
lui a fost acceptată în unanimitate şi astfel la 18 nov./1 dec.1918 a
avut loc Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia, care a votat Unirea
cu patria-mamă România.16
Prin decretul-lege nr.3631 din 11 decembrie, publicat în Monitorul
Oficial nr.212 din 13 decembrie [st.v.], se consfinţea astfel
unirea: „Ţinuturile cuprinse în hotărârea Adunării Naţionale de la Alba
Iulia de la 18 noiembrie/1 decembrie 1918 sunt şi rămân de-a pururea
unite cu Regatul României.”17
În mod firesc în guvernul Ion I.C.Brătianu, instalat în 30 noiembrie/13
decembrie 1918, pe lângă miniştrii naţional-liberali: George G.Mârzescu,
Ion G.Duca, g-ral Arthur Văitoianu, Alexandru Constantinescu, Anghel
Saligny, Oscar Kiriacescu, Dimitrie Buzdugan s.a., au fost cooptaţi şi
reprezentanţi ai teritoriilor unite cu România în 1918 în calitate de
miniştri secretari de stat fără portofoliu. Aceştia au fost: pentru
Basarabia, Ion Inculeţ şi Daniel Ciugureanu; pentru Bucovina, Ion Nistor
şi Ianca Flondor; pentru Transilvania, Alexandru Vaida Voevod, Vasile
Goldiş şi Ştefan Cicio-Pop.
La Primul Război Mondial au participat 28 de state, cu o populaţie de
1,5 miliarde locuitori. Au fost mobilizaţi 75 milioane de oameni, s-au
înregistrat 37,5 milioane de morţi, răniţi şi dispăruţi. Într-un
clasament al pierderilor umane suferite, întocmit de cunoscutul istoric
Ioan Scurtu, publicat în lucrarea Istoria Românilor în secolul XX,
semnată de domnia-sa şi de profesorul ieşean Gheorghe Buzatu, România,
cu cei 339.117 morţi recunoscuţi, 200.000 ostaşi grav răniţi şi 116.000
prizonieri, se află pe locul 9 după Rusia, Germania, Franţa,
Austro-Ungaria, Marea Britanie, Serbia, Italia şi Turcia, fiind urmată
de Belgia, SUA, Bulgaria şi Grecia18.
Dacă adăugăm pierderile din rândul populaţiei civile, care în iarna
anului 1917 „potrivit mărturiilor timpului numai tifosul exantematic a
costat 300.000 vieţi omeneşti”19,
rezultă că cea dintâi conflagraţie mondială ne-a costat vieţile a
955.117 militari şi civili morţi, grav răniţi şi prizonieri.
Având în vedere că în 1915 populaţia Regatului României era de 7,9
milioane de locuitori, ne dăm mai bine seama de dezastrul uman pe care
l-a cunoscut ţara în anii Primului Război Mondial. Acesta a fost preţul
reîntregirii patriei şi făuririi României Mari!
Prof.dr. Ioan TODEA
Note
1
Academia Română, Istoria românilor,
vol.VII, tom II, De la independenţă la Marea Unire (1878-1918),
Editura Enciclopedică, Bucureşti-2003, p.494.
2
Gh.V.Andronachi, Albumul Basarabiei în
jurul marelui eveniment al Unirii, Editura Asociaţiei române pentru
educaţie democratică, Bucureşti-2000, p.XXXVII.
3
Ion Nistor, Istoria Bucovinei,
Humanitas, Bucureşti, 1991, p.395-397. Vezi şi Mihail Kogălniceanu,
Răpirea Bucovinei, Opere, tom I, Scrieri istorice, 1946,
p.697.
4
Ibidem,
p.394-395.
5
Ibidem,
p.399.
6
Ibidem,
p.400.
7 Academia
Română, Istoria Românilor, vol.VII, tom II, De la Independenţă
la Marea Unire (1878-1918), Editura Enciclopedică, Bucureşti-2003,
p.520.
8 Ibidem,
p.521-522.
9 Neamul
românesc din 25 noiembrie
1918.
10 Viitorul,
2/15 decembrie 1918.
11 Ibidem.
12 Ibidem.
13
Ibidem,
3/16 decembrie 1918.
14 Ibidem.
15 Sabina
Cantacuzino, Din viaţa familiei Ion C.Brătianu, vol.II, Editura
Albatros, Bucureşti, 1996, p.203.
16 Const.-Titel
Petrescu, Socialismul în România, Apărută sub egida Fundaţiei
Social-Democrate „Constantin- Titel Petrescu”, Bucureşti, decembrie
2003, p.309.
17 Academia
Română, Istoria românilor, op.cit, p.525.
18
Ioan Scurtu, Gheorghe Buzatu, Istoria Românilor în secolul XX
(1918-1948), Editura Paideia, 1999, p.21-22.
19 Gh.Platon,
Istoria Modernă a României, Editura Didactică şi Pedagogică,
Bucureşti, 1985, p.471.
|
|