CĂLUȘARII - purtători de semnificaţii cultice străvechi
Căluşarii
reprezintă participaniţi la dansul Căluşului, dans tradiţional românesc,
prezent din timpurile străvechi în spaţiul românesc.
Căluşul este
un obicei românesc practicat de Rusalii şi ţine de cultul unui străvechi
zeu cabalin numit de tradiţia populară a dacilor Căluş, Călu sau
Călucean. Cunoscuţi numai în România, dansul este o perlă a culturii
populare româneşti. Datina Căluşarilor înlănţuie trăirea neîntreruptă a
strămoşilor noştri ce ne amintesc că suntem fii ai vetrei solare, unde
vortexurile cosmice, energiile solare, sunt semnalate permanent în
iniţierile străvechi. Vechea religie este codificată în acest joc
ceremonial, depozit unic şi universal de vieţuire.
Este un ceremonial specific geto-dacilor ce se
pierde în adâncimea istoriei.
Primele însemnări despre Căluşari provin din
istoria antică. Xenophon, cu 500 de ani î.H., spunea că tracii
jucară înarmaţi. Săreau în aer cu multă uşurinţă şi fluturau în mâini
săbiile lor. Unul îl loveşte pe altul care cade cu multă dibăcie.
Învingătorul îi ia armele şi iese cântând. Restul tracilor îl poartă ca
pe un mort. Dar învinsul era nevătămat. Iată cea mai veche mărturie
despre dansul războinicilor traci, al Căluşarilor din zilele
noastre, consemnată de Silviu Dragomir în Istorii neelucidate, pe
care încercăm să le decodăm permanent. Căluşarii sunt semnalaţi în
cronicile timpului şi la sărbătoarea lui Mihai Viteazul pe Dealul
Furcilor, conduşi de Baba Novac pe Câmpia de la Alba Iulia, dar şi de
Ziua naţională şi de Ziua regilor, dar mai ales ei sunt primiţi în
curţile tuturor românilor de Rusalii şi nimic şi nimeni nu-i poate
şterge din istoria, cultura şi civilizaţia românească.
Tezaurul de înţelepciune strămoşesc este plin de
informaţii grupate în solstiţii şi echinocţii care se numeau în vechime
Hore (anotimpuri) ale Anului, semnalate prin dansul Căluşarilor.
Astfel, sub formă de hore energice închise, alternate cu horele deschise,
susţinute de sunetele zurgălăilor, de bătutul pământului cu picioarele,
cu bâtele, de comenzile preluate colectiv de la Vătaf – conducător lor,
în iureşul ce antrenează întreaga asistenţă cosmică în ritmul paşilor
siguri din ceremonia sacră, unică şi specială.
Dansul Căluşarilor
se numea în vechime Dansul Borăcenilor, aşa cum scrie Iordache
Golescu, care îi întâmpina la conacul său de Rusalii. Borăcenii indică
civilizaţia Orelor, Horelor, Herelor, Horaţilor oreeni, arieni
multimilenari, dar mai ales a Corinţilor, preoţi dansatori
semirăzboinici ce însoţeau Marile Preotese, ce vieţuiau în oraşe, pe
ormenişuri, cele mai înalte insule unde au supravieţuit de la Potop, de
au salvat Civilizaţia Atlantică aici, în Carpaţii de Curbură.
În vechime, Sân Nicoară, un alt reprezentant masculin
al Nicăi.Oră, cu caii săi împingea Soarele spre Miazănoapte. Căluşarii
pregătesc întoarcerea Soarelui spre Miazăzi din ziua cea mai lungă cu
ajutorul celor 9 Cai ai lui Sân Toader –Teo.Dorianul.
În tradiţia Căluşarilor sunt prezenţi Caii Solari ai
lui Apollon costumaţi în alb, plini de energiile luminii multicolore.
Hora Căluşarilor este alcătuită din 9 căluşari, cu 9 formule
coregrafice şi contracarează influenţele malefice ale celor 9 Rusalii.
Ei sunt mesagerii cosmici ai lui Apollon, mesageri ai luptei luminii
împotriva întunericului, ai vieţii vibrânde, energizante cosmic, în care
optimismul poate amâna sfârşitul de existenţă pământean, subliniat în
mod fascinant de costumaţia unică şi specială a cetelor sacre.
În scrierile antice mesagerii purtau veşminte albe cu
panglici multicolore cum este prezentat şi mesagerul lui Eneas catre
Latinus la debarcarea învinsului luptător troian. Acest trimis purta pe
stindard o năframă albă. Aspectul e preluat de Mihai Eminescu în
Scrisoarea III:
Iată vine-un sol de pace / C-o năframă-n vârf de
băţ.
Panglicile în
culorile curcubeului sunt prezente şi pe stindardul cu balaur al
geto-dacilor care a supravieţuit până în Evul Mediu târziu. Soliile
dintre părţile aflate în conflict sunt purtătoarele mesajului benefic al
energiilor vieţii. Existau şi alte modalităţi de amânare a morţii din
preajma oamenilor: antrenarea întregii existenţe prim semnale sonore,
vibraţionale, acţiuni practice de utilizare a plantelor de leac sau a
sării - care este nelipsită din bucate. Eugen Costel Popescu surprinde
esenţa acestui ritual în lucrarea De la Atlantida la Calendarul
Geto-dacic, bazată pe amânarea Morţii prin diverse forme, dar
mai ales prin folosirea plantelor medicinale şi ritualul culegerii
acestora care numai grupate în buchete de câte 9 au leac.
Căluşarii sunt o
ceată sacră legată prin jurământ în faţa Vătafului şi al celor 8
membri consilieri. Mutul este personajul ce transmite telepatic
învăţătura străveche, mai ales că este şi purtătorul celor 9 plante de
leac, aspect ce ne trimite în vechimea Femeilor sacre. De regulă
femeile, înţeleptele, bătrânele se pregătesc special să culeagă
vindecătoarele plante. Sunt bune cunoscătoare ale zonelor cu floră
spontană şi deosebesc plantele, după aspectul fizic, dar mai ales după
zona unde cresc şi le protejează locul unde răsar şi se maturizează.
Culegătoarele plantelor de leac se pregătesc cultic pentru o asemenea
activitate prin rugăciuni, post negru, fapte bune, mult amplificate mai
ales de Rusalii, la 50 de zile după Paşti. În ziua respectivă,
culegătoarele plantelor de leac nu vorbesc cu nimeni până nu rânduiesc
plantele la locul special pregătit din gospodărie. În locul de unde
culeg plantele fac o rugăciune stând în genunchi, se închină, apoi culeg
frunzele ori toată tulpina şi chiar cu rădăcină, dat mai lasă lăstărei
şi îngroapă la rădăcină pâine şi sare.
Mutul şi
culegătoarele de plante medicinale nu vorbesc indicând astfel
înţelegerea telepatică că Rusaliile sunt dotate cu înţelegeri superioare
şi omul nu trebuie să răspundă chemărilor acestora. Mutul din
Căluşari gesticulează şi transmite telepatic iniţierea. Are în
trăistuţa din vârful prăjinii – Ciocul Căluşului, cele 9 plante
şi un drob de sare, ce vindecă prin atingere bolile. Prezenţa drobului
de sare e specifică nord-dunărenilor, spaiul unde se afla solniţa
Antichităţii, pe cei peste 300 de munţi de sare de la suprafaţă
aflaţi între Atlantic şi Pacific, în Eur.Asia.
Mutul sparge un ou
şi aruncă pe fete şi pe nevestele fără copii să fie prolifice. Bolnavul
este înconjurat de Hora Căluşului, cu bâtele aşezate în cerc, razant,
culcate, peste care sar căluşarii, care strigă formulele magice însoţite
de chemarea Hă, Lăi, Şa. Elementul coregrafic specific şi de
neegalat este compus din săriturile acrobatice aeriene arătând că ei
sunt mesagerii energiilor cosmice aduse de pe înălţimile unde trăiesc
marii orăşeni, pe ormenişuri, unde trăiesc şi borăcenii,
adică marii iniţiaţi ai oreenilor, veche denumire a Căluşarilor, care
din vechime era un dans al preoţilor semirăzboinici, preluat de la
corpurile de armată feminine unice pe teritoriul geto-dac, ce însoţeau
alaiul Marilor Preotese.
Vătaful atinge cu
steagul un dansator, care simulează preluarea bolii, căzând la pământ.
Dansatorii sar peste el şi peste bâtele aşezate razant de la cel căzut.
Dacă bolnavul nu se ridică este dus de căluşari să-şi schimbe locul,
obicei nelipsit la geto-daci, din practica ascunderii copiilor de boală
sau vânzării formale către altcineva după care se rebotează ca să scape
de vechea identitate. Ceilalţi bat pământul cu picioarele, cu ciomegele
alungând prin comenzi magice forţele malefice aduse de Rusalii, iar în
loc presară sare.
Mutul anunţă o lume
nouă în care apariţia Bărbatului, coautor necesar perpetuarea
existenţei, îşi face loc cu un simulacru de falus, piesă nelipsită,
alături de plantele de leac împrăştiate. Dar el nu distruge lumea
androginilor cu veşminte lungi ci face posibil ca din hora cultică să
izbucnească cei cu veşminte bărbăteşti. Moartea şi Căluşarii
de lumină, purtători de energii, îl încercuiesc şi închid hora în jurul
său, semn că au biruit. Cu spatele la centru, spre Moarte,
destramă hora într-o izbucnire de bucurie a izbânditoarei voinţe de
viaţă asupra morţii, ce stârneşte voinţa spirituală de îndreptare a
lumii născută pe vechi temelii ce coordonează fizic o nouă existenţă,
anunţată permanent de Maica Domnului, ce arată de mii de ani
apariţia Bărbatului pe care nu-l mai lasă din braţele sale.
Cercetătorul Gh. Şerbana, în publicaţia sa din
revista Studii şi cercetări de dacoromânistică, editată de
Academia Dacoromână în 2011, leagă această datină cu vremurile vechi
când Isis înnoadă lumea androgină cu apariţia bărbatului coautor al
existenţei umane şi Mutul poartă un Falus copie, din lemn, ca şi Isis
din ceară, atunci când a recompus trupul soţului frate, Osiris, învins
de Tiphon, aici, în Carpaţi, pe Troian - cum scrie N. Densuşianu, vrând
să păstreze tradiţia cultică veche, întreagă, dar s-o mute pe alte
meleaguri ca şi cum ea a fost persoana ce-a născut băiatul pe
care l-a numit Horus.
Dimitrie Cantemir în Descripţio Moldavie scrie
despre Căluţenii ce se adună o dată pe an, între Înălţare şi
Rusalii şi poartă măşti. Iordache Golescu în Condica limbii româneşti,
scrie că cei ce joacă de Rusalii pe nume Borăceni prefăcuţi în
haine muiereşti, imitau vocea feminină, aspect relatat de
toţi culegătorii de folclor românesc, aspect ce indică vechimea
matriarhală a acestui dans cultic, preluat de către bărbaţii luptători
acoperiţi cu măşti. În Dolj femeile participă la Căluşari, ca
descântătoare şi sunt numite Crăiţe, aspect relatat cu multă
vigoare din zona Vidinului şi Timocului de către Emanoil Bocuţa.
(Regăsit în regiunea Oltenia, în sudul României, dansul Căluşului a
făcut parte şi din patrimoniul cultural al vlahilor din Bulgaria şi
Serbia.)
Iată că vechimea dansului cultic Căluşarii
este continuarea datinii străvechi a Borăcenilor din civilizaţia
Orelor, înţeleptele Preotese de pe Vatra Soarelui, indicând vremuri
îndepărtate de dinainte de Potop când comunităţile umane ale boreenilor,
supravieţuitori pe insulele înalte, în grădişte şi ORAşe, au salvat
datinile şi Civilizaţia Atlantică.B.ORĂ.Cenii, oamenii mari, trăiau în
jurul Orelor, pe ormenişuri înconjurate de ape, ca la începuturi.
Costumaţia căluşarilor este plină de simbolistică
străveche. În vechime ei purtau pe cap cârpe, baticuri feminine,
coroniţe de plante medicinale, căciuli negre, apoi pălării cu flori
naturale ori lucrate cu fire colorate. Mulţi culegători de folclor îi
prezintă ca şi cum ar fi travestiţi, şi pe bună dreptate, fiindcă
această Horă a Căluşului este preluată din ceremoniile ce
însoţeau Marile Preotese Ore, Ornice, din vechime, aşa cum ne spune
numele lor străvechi de Borăceni.
De pe banda roşie ce înconjura pălăria se prindeau
în spate panglici multicoloreşi pe marginea pălăriei se coseau ciucurei
tricolori, mici colţişori ori franjuri – fire scurte ce atârnau,
subliniind mişcarea permanentă specifică unui dans al energiilor şi al
luptei pentru existenţă. Veşmintele lor albe preluate de la Marile
Preotese războinice – Amazoanele se compuneau din: cămeşa cu mâneci
lungi, lungă până la genunchi, cusută cu arnici la gât, pe umeri, la
mâneci şi pe tivul de deasupra genunchilor. Pe piept se încrucişează
două panglici tricolore, ce se numeau în vechime Orte, pe care le poartă
şi preoţii ortodocşi în zilele noastre, aspect semnalat şi în
iconografia românească. La brâu aveau centura magică, brâul, ţesut în
culori ori din piele cu aplicaţii multicolore. În zilele noastre centura
Căluşarilor este ţesută cu cele trei culori din stindardul
românesc.
Dansatorii Căluşari poartă pantaloni strâmţi
pe picior numiţi iţari şi sunt încălţaţi cu opinci. Nojiţele,
cordeluţele din piele cu care se prind opincile, sunt lungi, încrucişate
peste iţari sub genunchi. La glezne şi sub genunchi sunt prinşi clopoţei,
numiţi zurgălăi. Fiecare căluşar poartă un ciomag, bâta, pe care în
vechime se sculpta un cap de căluţ, ce punctează momentele cheie ale
ceremonialului, columne de înţelepciune, expresie a forţei omului care
îşi împleteşte influenţele terapeutice cu şuvoiul de energii cosmice şi
telurice de la răscruci.
Răscrucile sunt locuri de unde se încheagă ceata de
Căluşari pe o movilă. În acelaşi loc se sparge Căluşul,
înconjurând movila, bătătorind locul în care au îngropat Ciocul
Căluşului şi drobul de sare, cu alaiurile sonore, vibraţiile
zurgălăilor, strigături cultice codate din străvechimea multimilenară
geto-dacă. Melodiile de joc din Căluş se bazează pe formule
melodico-ritmice repetitive, care au capacitatea să inducă transa şi să
faciliteze transferul energetic de la căluşari la persoanele bolnave
(Constantin Secară).
Căluşarii sunt
emblema iniţiatică şi cultică a strămoşilor noştri, o formă
contemporană de supravieţuire a cultului calului, ceremonial moştenit de
români de la strămoşii lor autohtoni, geto-dacii. În calendarul
tradiţional sunt atestate trei tipuri de dansuri căluşăreşti: Căluşul la
Rusalii, Calul şi Căiuţii la Anul Nou, Căluşerii la Crăciun şi Rusalii.
Cel mai cunoscut dintre acestea, Căluşul, a fost declarat la 24
noiembrie 2005 capodoperă culturală a omenirii şi inclus pe lista
Patrimoniului Cultural Imaterial al UNESCO. (Ion Ghinoiu)
prof.
Olimpia COTAN - PRUNĂ
BIBLIOGRAFIE:
Ion
Ghinoiu;
Sărbători şi obiceiuri româneşti, Editura Elion, 2003;
Ion
Ghinoiu; Cultul calului în calendarul popular, pg. 38 în
https://arhiva.bibmet.ro/Uploads/Revista_BB_Nr_6_2012.pdf
Eugen
Costel Popescu; De la Atlantida la calendarul Geto-Dacic, Editura
MJM Craiova, 2009;
Iordache
Golescu;
Condica limbii româneşti;
Silviu
Dragomir; Istorii neelucidate, Editura Lucman, 2007;
revista
Studii şi
cercetări de dacoromânistică – 2011, an 1, nr 1, Bucuresti.
https://ro.wikipedia.org/wiki/C%C4%83lu%C8%99arii
|
|