Ca să comentezi –
trebuie să fii stăpân pe subiect!
Evident, istoria este (şi) o chestiune de interpretare a unor
fapte, stări şi mersuri şi – la fel de evident – o raportare la acestea.
Ca atare, în istoriografie se deschide un larg câmp subiectivismului,
partizanatului, ba chiar şi (să-mi fie cu iertare) ignoranţei (reale sau
mimate doar) ori, poate mai bine spus, „minciunii” prin omisiune.
Bineînţeles, orice încercare de remediere (nemaivorbind de „punere la
punct”) poate suferi, la rândul ei, exact de aceleaşi tare şi vicii!
Aşa stând lucrurile, mai ales la un neistoric, cele de mai sus (în
speţă contestările – corecturile) pot fi binevenite şi utile doar în
chestiuni punctuale – date, fapte, identităţi, conjuncturi speciale etc.
Unde vreau să ajung?
Am citit undeva – nu-mi amintesc sursa şi nici nu mă interesează (dacă
vreţi ceva în aceeaşi ordine de idei: nu mă interesează informatorul, ci
informaţia!) – următoarele:
„Amatorii care vor să impună zvonul, falsul, ca adevăr istoric”;
„Asaltul Ungariei din acel timp („de pe timpul dualismului
Austro-Ungar până azi”) asupra civilizaţiei vechi-ortodoxe a
Maramureşului, în scopul expansiunii sale teritoriale pe direcţia
nord-est”;
„Eseul (...) abordează maghiarizarea (...) doar prin biserică. Face
referire (...) la Episcopia greco-catolică ruteană de la Muncaci. Care
s-a instalat pe locul fostei ctitorii a voievozilor maramureşeni,
Mănăstirea Peri, nume de fală în cultura română.
După care, tam-nisam, comentatorul („avizat”) al eseului:
„Este preocupat de Biserica Greco-Catolică Română din Transilvania,
căreia îi evidenţiază meritele imense şi nepieritoare în evoluţia
naţiunii române şi configurarea spiritualităţii româneşti moderne”.
Aş putea să mă opresc aici, având deja material nu pentru un
articol, ci pentru o carte. Dar, aflându-ne doar la început, mă voi
rezuma doar la o „epicriză de etapă”. Va trebui să încep (cu scuzele de
rigoare) cu nişte elementare date de istorie. De ce? Pentru că cele de
mai sus (nemaivorbind de cele ce vor urma) arată, limpede, ignorarea
acestora. Iată datele:
· Regatul maghiar a fost romano-catolic, de la început;
· Reformaţii (calvini, luterani, unitarieni etc) au apărut în 1536
(sinodul de la Basel) şi au prins rădăcini şi în Ungaria, dar cu
precădere în Principatul Transilvan;
· Greco-Catolicismul – hibrid tactic al prozelitismului
romano-catolic – a fost creat spre a-i „converti” pe „schismaticii”
ortodocşi şi a apărut în 1596 (sinodul de la Brest-Litovsk), în Polonia,
destinat fiind ucrainenilor ortodocşi de acolo. În Transilvania apare la
1700 – vizaţi fiind românii ortodocşi – din iniţiativa Curţii (catolice)
de la Viena, cu binecuvântarea Vaticanului şi sub controlul primatului
romano-catolic maghiar de la Esztergom (Stigonium);
· Ca atare, dezbinarea religioasă, cu viză deznaţionalizatoare, a
românilor din Ardeal, cu pătrundere din nord-vest (Maramureş), a început
nu în Austro-Ungaria (1867-1918), ci în 1700, când Ungaria aparţinea
efectiv de Imperiul Habsburgic.
Se naşte întrebarea: ce-a fost Biserica Greco-Catolică (ca
instituţie!!!), vector al „asaltului
Ungariei asupra civilizaţiei vechi-ortodoxe a Maramureşului, în scopul
expansiunii sale teritoriale pe direcţia nord-est (şi nu numai)?” – sau
„posesoarea unor merite imense şi nepieritoare în evoluţia naţiunii
române şi configurarea spiritualităţii româneşti moderne”? Aud?!!
Să trecem la „Episcopia greco-catolică de la Muncaci, care s-a instalat
pe locul fostei ctitorii a voievozilor maramureşeni, Mănăstirea Peri,
nume de fală în cultura română.” Să vedem cum este pomenită aceasta în
Enciclopedia („greco-catolică”) Minerva: „Mănăstire în Maramureş (azi în
Cehoslovacia), zidită de Sas Vodă, fiul lui Dragoş, înainte de 1391. La
această dată fiii lui Sas: voevozii Baliţa şi Drag închină mănăstirea
Patriarhiei din Constantinopol. Patriarhul Antonie o face stavropighie
şi numeşte exarh al său pe egumenul de aici, Pahomie, ales de călugări.
Pahomie avea drepturi întinse, afară de sfinţirea de preoţi rezervată
episcopilor locali – peste ţinuturile Sălaj, Arva, Ugocea, Bereg, Ciceu,
Unguraş şi Bistra. Drepturile de exarh le-au păstrat şi egumenii: Simion
Sălăgeanul (1456-8) şi Hare (1494), pe urmă episcopii de Muncaciu le iau
pentru ei. O şcoală pentru preoţi a fost şi aici.. Pe vremea lui Mihai
Viteazul e episcop Serghie, egumenul de la Tismana (1597-1607). Se crede
că la această stavropighie ar fi fost o şcoală de pisari şi că aici s-au
copiat cele dintâiu texte ms. în rom. (v. Apostolul de la Voroneţ,
Psaltirea şcheiană.)”
Cum „s-a instalat Episcopia greco-catolică de la Muncaci pe locul fostei
ctitorii ortodoxe”, credem că nu mai e cazul să menţionăm. Important
este că în sursele maghiare („Révai Nagy Lexikona”, vol. 14, pag. 93;
„Hodinka Antal – A munkácsi görög-katolikus püspökség története”,
Budapest, 1910) se precizează că papa Clement al XIV-lea, în 1771, o
reorganizează, iar împărăteasa Maria Terezia o dotează substanţial.
Dintre aceste dotări amintim că primeşte, printre altele, 724 de
parohii. Dintre care, pe parcurs, cedează, nu puţine, şi altor
episcopii, printre care şi celei de la Hajdudorog (70 la număr). Printre
beneficiare mai figurând şi Oradea (72), Gherla (94) etc. (Sapienti
sat!!!).
și dacă tot veni vorba de Hajdudorog – să lămurim şi treaba asta. Citez
din acelaşi comentatotor (care acuză pe alţii că vor să impună svonul şi
falsul drept adevăr istoric!): „Episcopia greco-catolică maghiară de
la Hajdudorog a fost înfiinţată în anul 1912, deoarece guvernul de la
Budapesta nu era mulţumit de rezultatul obţinut în primii 40 de ani de
maghiarizare a naţionalităţilor nemaghiare (...) , astfel se preconiza o
forţare a maghiarizării prin biserică.” Sancta Simplicitas!!! Pentru
numele lui Dumnezeu, aici nu era vorba de 40 de ani, ci de sute de ani,
aici nu era vorba de nemulţumire (ci dimpotrivă!), aici nu era vorba de
forţare prin biserică, ci de desăvârşirea unei meghiarizări deja
efectuate (exact prin „meritele imense şi nepieritoare” ale Bisericii
greco-catolice – ca instituţie oficială!). Biserica greco-catolică
maghiară de la Hajdudorog a fost înfiinţată exact pentru cei un sfert de
milion de români
care şi-au pierdut nu numai naţionalitatea, ci şi limba şi nu mai
înţelegeau slujba în limba română!!! Iată cum era prezentată, în presa
maghiară a epocii (Budapesti Hirlap, nr. 88/12 aprilie 1912) aberaţia de
mai sus: „ Noua episcopie greco-catolică maghiară pune capăt acestei
situaţii aberante şi ruşinoase – restituind naţionalitatea maghiară unei
populaţii de un sfert de milion de oameni, care n-au putut, datorită
apartenenţei confesionale, să devină membri legitimi şi cu drepturi
depline ai maghiarimii. Pe de altă parte, aceşti 250.000 de unguri se
vor elibera, în fine, de permanenta grijă şi teamă că, în propriul lor
stat naţional, urmaşii lor – datorită apartenenţei la o confesiune
naţională străină – vor fi expuşi fără încetare pericolului
deznaţionalizării.”
Deci aşa: nu românii greco-catolici au fost deznaţionalizaţi
(maghiarizaţi) – ci ungurii greco-catolici (vorba secuiului: oricine ori
ce-ar spune – aşa animal nu există!!!) riscau să fie total şi definitiv
deznaţionalizaţi în situaţia dată!!!
Chestiunea este demnă de Guiness Book!
Am exagerat oare cu sfatul din titlul articolului?
dr. Zeno MILLEA
|
|