S-a stins un ARTIST –
Eugen Cioancă
(1937 – 2020)
Astăzi
familia, prietenii, colegii din Filiala Alba a Uniunii Artiştilor
Plastici din România, toţi iubitorii frumosului se despart fizic de
Eugen Cioancă, unul dintre cei mai valoroşi artişti ceramişti din
România. Ne deaspărţim fizic pentru că opera sa, Frumosul ieşit din
mâinile sale ne vor bucura ochii, mintea, sufletele mereu.
Eugen Cioancă s-a născut în anul 1937,
14 iunie, la Alba Iulia. A absolvit Institutul de Arte Plastice şi
Decorative „Nicolae Grigorescu” Bucureşti, Secţia Ceramică-Sticlă în
anul 1965 iar trei ani mai târziu devenea membru al Uniunii Artiştilor
Plastici din România. A fost şi preşedintele Filialei Alba a UAPR din
1979 până în 1990. Dar, dincolo de aceste succinte repere temporale, mai
grăitoare este opera sa prezentată în numeroase expoziţii din ţară şi
din străinătate, de la Alba Iulia, Bucureşti, Media, Sighişoara la Roma,
Strassbourg, Dusseldorf, Moscova, Faenza etc. Şi nu doar prezentată în
expozţii temporare, ci prezentă în coplecţii ale muzeelor de artă sau în
colecţii particulare: Bechyne (Cehoslovacia) – Muzeul de Ceramică
Modernă, Tzintari (URSS) – Muzeul de Ceramică Modernă, Braşov – Muzeul
de Artă, Medgidia – Muzeul de Artă, Roma, Canada, Germania, Anglia,
Belgia, Carcassonne (Franţa) – colecţii particulare. În 1973 a primit
Premiul Naţional al Uniunii Artiştilor Plastici din România pentru
Prototip Industrial, în 1981 - Premiul Naţional al Uniunii Artiştilor
Plastici din România pentru Artă Monumentală şi 2013 – Premiul Primăriei
oraşului Medgidia pentru Artă Decorativă.
„Am
avut multe de învăţat de la Eugen Cioancă, acest „monstru sacru” al
artelor focului. Arta pentru Eugen Cioancă nu este un domeniu al
aproximaţiilor. Ea este precizie, presupune elaborare şi stăpânire până
la virtuozitate a meşteşugului. Începe acolo unde nu mai este nimic de
făcut în materie de meşteşug. Expoziţia recentă pe care a deschis-o la
Galeria de Artă a U.A.P.R. din Alba Iulia, cu 20 de opere e artă
monumentală, în care îmbină armonios, ca nimeni altul, materiale la
prima vedere incompatibile din punct de vedere ceramic, lemnul, metalul
şi textilele este o elocventă pledoarie pentru comunicarea prin artă. 20
de clopote modelate meticulos, adevărate bijuterii, decorate şi colorate
somptuos în game cromatice inedite şi preţioase, au adăpostit sub
cupolele lor un concert virtual de mare semnificaţie spirituală”, spunea
cu ocazia unui vernisaj confratele artist, dar al penelului Ovidiu Petru
Dumbrăveanu.
„Dezvoltând o tehnică a compoziţiilor
mixte, la graniţa dintre arta monumentală şi estetizarea barocă a
detaliului, artistul Eugen Cioancă propune, cu o îndelungată experienţă
a stilizărilor, un permanent exerciţiu de resemantizare a prejmei. Sub
mâna muncită a creatorului, joncţiunea dintre tehnicile ceramicii
moderne şi logaritmul sculpturii masive, hipercodificate, primeşte rost
de sine stătător. Artistul ştie foarte bine că sunt necesare o
autoritate a formei gândite îndelung şi o exacerbare a sistemului de
semne polivalente devenite detaliu semnificativ pentru ca opera să
provoace un şir de emoţii receptorului de artă. Tocmai de pe acest
palier privind arta lui Eugen Cioancă, suntem tentaţi să punctăm cu
prioritate fascinaţia pentru simbolistica sacrului, cu variatele sale
ipostazieri figurative, până acolo încât lucrările devin alegorii largi
ale vocaţiei de a da sens imaginarului religios tradiţional. Artistul
permite arhetipurilor să invadeze filonul creaţiei, cu o preferinţă
aparte pentru nucleele germinative ale artei sacre: clopotul,
crucea, fereastra stilizată, poarta (chiar sugestia
Porţilor împărăteşti) sau arcadele, geometriile perfecte
ale lumii, ajungând până la o inteligentă punere în sens a golului.
Nimic din răceala materialului cu rezonanţe metalice nu blochează
plăcerea receptării, pentru că artistul are o subtilă tehnică de
îmblânzire a formelor şi fondului, pledează pentru inserarea locului de
nuanţe şi de contururi fine tocmai în miezul structurilor ferme,
strămutând astfel orizontul de receptare de pe forma pură către
semnificaţie. Figurativul, stilizarea metaforică a elementului,
suprapunerile de simboluri, recurenţa unor imagini din recuzite rustică
fac din lucrările artistului Eugen Cioancă un minunat prilej de dialog
cu propria noastră conştiinţă. Mărturisim că liniştea indusă de
contemplaţie şi-a găsit în aceste lucrări un suport rarissim dar
şi o reconfortantă certitudine că adevărata artă, bazată pe relevanţa
pozitivă a vieţii, nu poate fi alienată de degringolada cotidianului”,
ne apropie de creaţia lui Eugen Cioancă, Diana Câmpan.
Gândul acesta, al relevanţei pozitive a
vieţii lui Eugen Cionacă alină tristeţea despărţirii! R.I.P.
Anca DINICĂ
|
|