Valahii negri din estul
şi nordul Europei
Cap. I. Este prea evident că bolohovenii, pecenegii, cumanii,
galiţienii şi volhînii au fost Valahi. Ce facem cu ei?
Bolohoveni = Volohi.
În Secolul XIV, Podolia era numită Volohia Mare, după numele
boholovenilor, conform descoperirii istoricul basarabean Pavel Parasca1.
Bolohovenii sunt menţionaţi începând din 1150 până în 1257, când Daniil,
principele Haliciului/Galiţiei le-a distrus oraşele şi când au fost
asimilaţi ca pedeapsă că au furnizat grâne armatelor mongole în 1241.
Referitor la originea lor, ruşii susţin că au fost slavi, alţii spun cu
glas stins că ar putea fi cumani, iar românii scâncesc sau lasă după
toţi. Este evident că pe măsură ce-i căutăm pe bieţii bolohoveni mai
încoace îi găsim tot mai slavi, deci, cum am putea afla mai multe despre
bolohovenii din jurul anului 1150? Pentru asta trebuie să ne folosim de
teoria mea: numele valahilor sau volohilor sau bolohovenilor a fost
acordat odată cu apariţia în arealul lor a germanicilor (nemţi sau
vikingi).
- Cum vikingii dominau în 1150 lumea aproximativă a bolohovenilor, ca să
aflăm mai multe despre bolohoveni trebuie să aflăm cum s-au numit mai
înainte. Ca-n bancul cu evreii.
Drevlenii sau Drevlyans, cum este scris pe hartă, au locuit pe Bug, ca
Bolohovenii. Drevlenii sunt menţionaţi încă din sec. VI, de pe vremea
legendarilor creatori ai Kievului, Kîi, Şcek şi Horîv. Numele Kievului
vine de la Kîi.
Observaţi că numele drevlenilor de pe harta din stânga este scris
chiar sub râul Pripet/Pripeat (identificat ca hotar nordic al
bolohovenilor de aromânul N. P. Vaidomir), râu pe care-l puteţi vedea
mărit pe harta din dreapta. Ar trebui să fim siguri că drevlenii
au fost unii şi aceiaşi cu bolohovenii (Volohii Podoliei, menţionaţi mai
sus, după istoricul Pavel Parasca)!
Dacă demersul meu ar fi avut ca scop numai suprapunerea bolohovenilor
peste drevleni, ar trebui să nu-mi mai permit să argumentez deoarece
orice argument în plus ar îngroşa slăbiciunea de caracter a unui ins
dintr-o naţie care n-are dreptate niciodată, nici chiar în faţa
evidenţelor şi care se aşteaptă să fie tratat cu smetii şi ironii chiar
şi într-o astfel de situaţie de evidenţă. Cum se face că nimeni nu a
observat că aceşti drevleni - duşmani ai Helgăi, la care a ajuns
neliniştit dar ţintit, cu toate simţurile încărcate şi azi mutat de
ani-i, alba-iulianul Străjan Ioan, în căutarea lui Ierotei din Alba
Iulia - au fost unii şi aceiaşi cu bolohovenii?!
Drevlenii au fost menţionaţi ultima oară în 1136, când, un prinţ rus
le-a dat pământurile unei mari biserici din Kiev; deci, este evident că
drevlenii n-au dispărut odată cu numele lor, ei au continuat să existe
şi după 1136, dar sub alt nume. Bolohoveni?
Anul 1136, al dispariţiei numelui drevlenilor, este foarte apropiat de
1150, anul apariţiei numelui bolohovenilor. Pe acelaşi areal!
Numele drevlenilor înseamnă lemn, copac, deoarece ei,
drevlenii, „trăiau în păduri”, în opoziţie cu Polianii, care
trăiau în câmp deschis sau în stepă, asta după Nestor Cronicarul
(1056–1114) care, conform Wikipedia - Drevleni, a menţionat că
acei slavi care s-au instalat pe câmpurile deschise au fost numiţi Poliani (după pole/ďîëĺ,
însemnând „câmp”), iar cei din zonele împădurite Drevleni.
Polian-Drevlean, Câmpenar-Pădurean.
Cine au fost polianii, adică cei cu care s-au hârjonit drevlenii?
1. Avem pe una din hărţile de mai sus triburi numite polotsk în
nord şi polans/polians în sud, sub drevleni, pe Nipru;
deci, putem fi siguri că polian nu înseamnă polonez, ci om de
stepă, om de câmp deschis.
2. Istoricii spun că fondatorul Kievului, Kâi, a fost polian.
3. Drevlenii s-au hărţuit mai mereu cu polianii, aşa cum s-au hărţuit
între ele triburile celtice, principatele valahilor şi triburile de
cumani.
4. Cumanii, Pecenegii şi Bulgarii au fost de acelaşi neam
5. Polianii au devenit cumani şi apoi tătari; tătarii au fost cumanii.
Ioan Ferenţ2 a
scris în 1931 o carte de referinţă despre cumani, surprinzând într-un
paragraf cam tot ce s-a spus şi mai sus despre cumani şi despre
semnificaţia numelui de lor de polian, om al stepei;
mă folosesc de competenţa interpretării lui Ioan Ferenţ pentru a întări
cele de mai sus şi pentru a evidenţia că nici acei poliani, vecinii
drevlenilor, nu au fost slavi, ci au fost cumani:
Acum când slavii trebuie să recunoască originea cumană a tribului
polianilor, nu pierd nici eu timpul în efortul de a recupera odată cu
tribul polianilor/cumanilor şi tribul drevianilor; acum este momentul.
Walwen, Falen, Falawa, sunt nume date cumanilor şi
celţilor de germanici; aceste nume germanice se află între Valoni
- Falconidae (Falco Peregrinus - Şoimul Călător) - Walhaz:
Walhaz este numele vechi dat de germanici celţilor; din acest
nume derivă numele Valah, Wellsh, unul din multele indicii
ale înrudirii lor foarte apropiate.
Falco Peregrinus este numele latin al Şoimului Călător.
Şoimul zboară şi cu 380 km/h, putând repera un porumbel şi la peste 8
km; acuitatea vizuală a arcaşilor cumani era pe măsură.
Şoim – hawk, falcon (engl.), falke (germ.), yastreb
(rus.), jastrab (polon.), sokol (croat), şahin
(turc), so(l)yom (mag.).
Că drevlenii şi bolohovenii au locuit aceleaşi teritorii se poate dovedi
şi prin surprinzătoarea coincidenţă dintre localizarea teritorială a
bolohovenilor, făcută de istoricul Gheorghe Brătianu (1898-1953) şi
localizarea teritorială a drevlenilor, făcută de istoricii ruşi (cf.
Wikipedia). Gheorghe Brătianu a localizat astfel teritoriul
cnejilor Boholoviţi sau Boholoveni, ale căror stăpâniri se aflau pe
cursul râului Sluci şi pe Bugul superior. Sunt argumente în favoarea
unei origini slave sau cumane a acestor războinici de naţionalitate
nesigură, deşi numele lor seamănă cu acel al valahilor. Poate fi şi un
amestec de neamuri, aşa cum vor fi mai târziu cazacii pe care i-au
precedat3
Saiturile Wikipedia culese din istoricii ruşi prezintă aceeaşi
localizare a teritoriilor drevlenilor:
… teritoriile drevlenilor au ajuns până la râul Sluch, până
la Volânia şi Bugul de Sud. La nord, vecinii drevlenilor erau
dregovicii
Fac menţiunea că există două râuri Bug:
- Râul Bug, care curge între Ucraina, Polonia şi Belarus, spre M.
Baltică,
- Râul Bugul Superior, care izvorăşte în Ucraina şi curge prin Ucraina
până la M. Neagră.
Râul Sluci, menţionat de Brătianu, este identic cu Râul Sluch!
Teritoriile drevlenilor/bolohovenilor au fost legate de Bugul ce se
varsă în M. Neagră, identificat atât de Brătianu cât şi de istoricii
ruşi ... în texte, că în hărţi lucrurile se schimbă sensibil; profitând
atât de lipsa de cunoştinţe, cât şi de lipsa de interes a românilor şi,
nevoind să-i piardă pe drevleni ca slavi, unii istorici (ruşi sau de
altă naţie) fac hărţile ca să nu lase gândul să se apropie de posibila
identificare a bolohovenilor cu drevlenii:
- Bolohovenii sunt plasaţi mai spre nord, până la Bugul care se varsă în
M. Baltică (vezi saitul în engleză, „Bolokhovians” cu harta „Martin
Dimnik” versus istoricul român Alexandru Boldur),
- Drevlenii sunt mutaţi şi ei spre nord, până la Bugul care se varsă în
M. Baltică (mai multe saituri).
Istoricii ruşi nu mai pot ajusta textele (zic şi eu, că de fapt ce nu au
putut şi nu pot să facă unii din ei!) de aceea ei crează confuzii
folosindu-se de numele celor două râuri Bug. Este cert însă că râul
Sluch şi Oraşul Jitomir/Jîtomîr4,
din aceeaşi imagine, au fost şi sunt în Ţinutul Drevlenilor,
fiind, deci, repere care ne orientează în confuzia creată prin hărţi
(oraşul Jitomir şi râul Teteriv sunt prea la
sud ca să permită făcătorilor de hărţi să apropie ţinutul drevlenilor de
Bugul ce se varsă în Marea Baltică, iar dacă-l apropie să se aştepte să
le iau tot, cu sud şi nord laolaltă).
Deci, este cert că Polianii, vecinii Drevlenilor, au fost Cumani şi nu
slavi!
Deci, prin anii 600, Cumanii se ciomăgeau frăţeşte cu Drevlenii în
ţinuturile nord-pontice, adică în anii în care istoria îi ţine-n
Mongolia, de unde istoricii i-au adus numai după anul 1000!
Istoricii ruşi sunt pregătiţi şi pentru situaţia în care cine ştie ce
sursă sau cine ştie ce nebun ar da peste identitatea valahă a
drevlenilor:
- imaginea drevlenilor este una deloc atrăgătoare (cu feţele late, capul
mic); asta arată că ruşii – umblând cu „suliţa-n desagă”, vorba lui
Dimitrie Cantemir – sunt pregătiţi să ne spună: eram tocmai pregătiţi
să vi-i restituim pe drevlenii ăştia, că oricum începuse a ni se cam urî
de faţa lor ca de lopată.
Istoricul Bogdan Petriceicu Haşdeu are în cartea „Istoria critică a
românilor” un capitol referitor la câteva litere foarte vechi, de pe
teritoriul României, care seamănă foarte mult cu literele drevlenilor de
pe Bugul Superior.5
Aşa cum nici drevlenii – duşmanii Helgăi – n-au fost slavi, nici
polianii n-au fost slavi, ci au fost cumani, adică fraţi ai românilor
sau chiar români-români, aşa cum i-am găsit în capitolele anterioare,
când se aflau în stepele ponto-caspice, iar deasupra lor - înspre Kiev -
se aflau bolohovenii, împreună cu care au constituit Ţara de Jos a
Moldovei, adică Ţara dintre Nistru şi Prut: Ţara de pe Bugul
Superior. Deci, slavii trebuie să ni-i restituie pe poliani
odată cu drevlenii. Şi nu numai.
Este posibil ca reţinerile noastre, ale românilor, de a accepta frăţia
cu minunaţii cumani şi de a ne însuşi evidenţele - care spun că suntem
mai fraţi cu ei decât cu latinii şi care curg valuri în această direcţie
- să fie cauzate de teama că originea şi figurile cumanilor au fost
mongoloide. N-a fost aşa; cred că am fost convingător când –
folosindu-mă de Ioan Ferenţ - am arătat că originea cumanilor nu a fost
din Mongolia. Ioan Ferenţ6 ne
convinge că fizionomia şi constituţia cumanilor a fost caucaziană, ca a
noastră, dar deosebit de frumoasă, adică ne-mongoloide:
Deasupra ţinutului drevlenilor se află provincia Volhînia!
Bogdan Petriceicu Haşdeu, Alexandru Boldur, Gheorghe I. Brătianu, Eugen
Lozovan, Mihai Ungheanu7 şi
încă câţiva au scris despre uluitoarele urme ale valahilor din Ţările
Baltice, numite cândva Lituania.
Volhînia, poloneză cândva şi ucraineană acum, seamănă cu Bolhânia, cu
Bolohovenia, cu Volohia şi, deci, cu o Valahie de altădată!
Mai sus am redat ce au scris istoricii ruşi; revin cu un paragraf:
… teritoriile drevlenilor au ajuns până la (…) la Volânia şi Bugul de
Sud.
Prin anii 280 î.e.n. galatenii s-au desprins dintre valoni şi
şi-au presărat numele – de galaţi – pe tot traseul până-n Asia Mică,
unde s-au stabilit. Bogdan Petriceicu Haşdeu nu exagera prea tare când a
scris că Galiţia a cuprins cândva tot teritoriul României.
Un mare oraş al bolohovenilor se afla pe drumul dintre Halici şi Kiev;
marfa de la capăt de drum trebuie căutată şi în cotloanele drumului.
Volhînii din Volhînia (sau Lodomeria), Drevlenii şi Polianii - fraţii
românilor din anii 600-1250 - acoperă lipsa noastră din istoria anilor
300-1300 şi indică urmele valahilor din Lituania.
Vedeţi câtă derută, ruşine şi complexe ne mâncă pentru că, ademeniţi de
Papi şi de papistaşi, am acceptat, pe căi întortocheate, ispita de-a
cocheta sau chiar de a ne însuşi latinitatea de limbă şi de sânge la
pachet cu catolicizările şi cu deturnările istorice ale papistaşilor?
Unii suntem încă convinşi că suntem latini.
- Ştiu că jena ne opreşte să respingem cu vehemenţă această mereu
reînnoită ispită, venită dinspre partea feudală a Occidentului, dar avem
un precedent:
„Când a murit Ştefan-vodă cel Bun, au lăsat cuvânt fiiului său, lui
Bogdan-vodă, să închine ţara la turci, iar nu la alte neamuri, căci
neamul turcilor sunt mai înţălepţi şi mai puternici, că el nu o va pute
ţine ţara cu sabia, ca dânsul. După ce au luat Bogdan-vodă domnia, au şi
triimis pre Tăutul logofătul sol la turci, când au închinat ţara la
turci”.
din Ion Neculce, Letopiseţul Ţării Moldovei.
Cât timp a fost omul Papei (din 1457-1475), Ştefan cel Mare a construit
2 sau 3 biserici, iar după ce, în deznădejdea catolicului Matei Corvin,
a rupt pactul cu Papa, a acoperit Moldova cu biserici.
Cap. II. Uluitoarele urme valahe de la Marea Baltică şi un răspuns la
cererile imperative de a fi explicate cât de cât
Koriatovii baltici au dat o dinastie domnitoare în Moldova, nu numai pe
Iuga Koriotov (Ologul), cunoscut nouă din expresia că „a fost luat de
Mircea”, voievodul muntean, ci şi de urmaşii muşatinului Roman I,
căsătorit cu o soră a Koriatovilor. Dar, aşa cum vom vedea legăturile şi
ataşamentul lor faţă de volohi au fost mult mai multe şi mai vechi.
Novohorodok sau Navahradak şi ţinuturile din jur au aparţinut
Koriatovilor.
Navahradak a fost capitala misteriosului ţinut baltic, Yotvingia
(Sudovia), situat între Belarus, Lituania şi Polonia.
Ca răsplată pentru ajutorul acordat împotriva tătarilor în bătălia de la
Apele Albastre (Sînie Vodî), din 1363, Koriatovii au primit din partea
Lituaniei, ca răsplată, principatul Podoliei, adică Volohia sau Ţinutul
Bolohovenilor, care a fost al Drevlenilor.
Yotvingia a resuscitat un interes atât de mare printre intelectualii
„specifici”, ai anilor 1980, încât interesul a fost acuzat pe faţă ca
fiind o creaţie kaghebistă, care ar fi avut scopul de a diviza mişcările
naţionale de coagulare a unei forţe baltice. Harta cu poziţionarea
Yotvingiei este concludentă: KGB urmărea să oprească un nou Commenwelth
lituaniano-polon?
Yotvingia este ţinutul care se află atât în Ţinutul Rutenia Neagră cât
şi în Ţinutul Bolohovenilor în varianta în care acest din urmă ţinut ar
fi aşezat peste Bugul Vestic, care se varsă în Vistula şi apoi în M.
Neagră, diferit de varianta „Bugul Superior”, descrisă de istorici mai
sus.
Fiind multe de explicat, dar şi înţelegând că toate nu pot fi publicate
deodată, am trimis redacţiei revistei materialele cu argumentele în care
pretind că am demonstrat că acolo unde valahii sau numele lor apar
însoţite de „negru” trebuie să citim: islamic; cu toate astea nu pot
explica mai departe dacă nu sunt crezut că Radu Negru, valahii negri,
Bogdania neagră – indică valahi islamici. Prezenţa numelui „negru” nu se
opreşte numai la valahi. Ca o simbioză, dar şi ca o dovadă este numele
„Blakumen” – scris în rune pe o piatră, de pe o insulă, din M. Baltică -
care deşi este mai degrabă „Cumanul negru” decât „Valah”, totuşi îmbina
şi prevestea descendenţa valahilor din cumani, în special a valahilor
islamici din cumanii islamici. Căci islamic o fi fost şi „catolicul”
Laslău Craiul (adică Ladislau IV Cumanul – 1272-1290) dar şi cei doi
duci (herţog), trimişi ai lui, în Moldova şi în Muntenia. Se ştie că
Papa a dispus anchetarea apostaziei lui Laslău Cumanul. Această anchetă
domină prin intensitate suspiciunii că Papa a dispus asasinarea regelui
Laslău Cumanul. Uimirea Papei faţă de apostazie este mai relevantă din
perspective noastră: să (re)devii schismatic sau şamanic n-ar fi fost
atât de dureros - aşa cum acceptăm şi noi -, dar să devii islamic din
catolic! Acum aflăm că pe degetul lui Bogdan Vodă al Moldovei s-a aflat
- la deshumare - un inel de aur cu numele lui Allah8.
Cert!
- Cum se explică islamismul lui Bogdan, luat cu el în mormânt şi
deshumat?
Prea de multe ori citim că Moldova a fost Bogdania Neagră ca să nu ne
gândim la Bogdan ca la Bogdan cel Negru, ca la Radu Negru.
Cei doi au fost islamici, nu islamizaţi!
Mulţi istorici au scris că Dragoş şi Radu Negru au fost, în 1290,
„ducii” trimişi de Laslău Cumanul să ocupe Moldova şi Muntenia. Cum ştim
că Laslău Cumanul descindea din „cumanii negri”, adică din cumanii de la
est de Nistru - diferiţi de „cumanii albi”, de dincolo de Nistru -, este
de aşteptat ca şi Dragoş să fi făcut parte din acel „grup conspirativ”,
care a realizat în 1290 a doua mare unire a valahilor, onorată, din câte
se pare, şi pe tavanul Episcopiei Catolice din Alba Iulia, prin hărţile
şi stemele principatelor, văzute şi menţionate de Haşdeu, aşa cum ne-a
lăsat mărturie Rubin Patiţa (Străjan Ioan vă poate oferi documentul şi
motivele pentru care nu-l prezint şi aici. El mi l-a dat. Pe copii şi pe
vârstnici îi învinovăţim fără încărcătură de conştiinţă)9.
Deci, nici Laslău Craiul, nici Dragoş, nici Radu Negru şi nici Bogdan
(Negru)10 nu
au fost islamizaţi ci, fiecare a fost crescut în această credinţă,
moştenind-o cu intensitatea ataşamentului faţă de climatul în care
această credinţă înstărit sensibilitatea simţurilor, a ataşamentelor, a
viziunilor, a voinţei. A Vieţii. Să le-o lăsăm. Inelul lui Bogdan, cu
Allah, ne obligă.
Pe de altă parte, noi, românii, nu ne mai putem permite evaziuni, ci
trebuie să admitem că numele „arab”, cu care suntem identificaţi în
legendele tuturor popoarelor vecine, conţine nu o indicaţie etnică, ci
evident una religioasă. Nu suntem arabi de sânge, ci de credinţă. Mulţi
români erau islamici înainte de venirea turcilor: turlele cu semilună se
evidenţiază din imaginile din Codex Rohonczi.
Gediminas, tatăl lui Koriatov - din care au urmat şi domnitorii Moldovei
şi soţia muşatinului Roman I - a întârziat creştinarea printr-o abilă
negociere cu Papa, dar şi cu şi alte oferte.
Nu înţeleg de ce le-a scăpat istoricilor această asemănarea a
Yotvingilor (Sudovienilor) cu boholovenii şi cu valahii în contextul în
care cu toţii, istorici şi noi, suntem atât de uluiţi de urmele valahe
pe care le găsim în ţinuturile Baltice! Sunt chiar uluitoare. Să nu
cauţi explicaţii, ca valah, mi se pare şi mai uimitor! Asta vreau prin
acest material: explicaţii. Care este cauza dezinteresului?
- PĂGÂNISMUL!
Să fi fost şi Yotvingii islamici? Din cauza ataşamentului faţă de vechii
lor zei este greu de crezut, dar nu este exclus, ca nobilii lor să fi
acceptat compromisul! Totuşi, situaţia de excepţie a impus un astfel de
compromis, de oricâtă lipsă de flexibilitatea au dat dovadă aceşti
Yotvingi, urmaşii neurilor, care venerau lupul … ca dacii şi care
doineau, de la care au rămas duioasele doine şi numele „Dunării” şi al
„pădurii” şi al altor câteva latinităţi valahe!
Da, Teutonii au fost aduşi pe spaţiul Yotvingilor şi le-a cucerit
teritoriile, exterminându-i nemţeşte. Asta i-a obligat pe Yotvingi să se
alieze cu tătarii. Islamici. Costurile au fost mari, dar nici aşa nu
cred că islamismul s-a extins de la nobilime la toţi Yotvingii. Însă s-a
extins suficient cât să fie numiţi „negri”, să primească acest indiciu:
„negri”. Islamici. Deşi nu găsim islamismul în documente, îl găsim în
nedumeririle intense ale balticilor, care – tot mai ataşaţi de valorile
acestor Yotvingi – caută explicaţii şi contururi pentru numele
Rutenia Neagră găsit în vechile documente. Astea cred eu că sunt
explicaţiile lipsei de interes de până acum.
Să nu uităm o altă posibilă sursă de „valahisme” baltice: Teutonii au
ajuns în apropierea M. Baltice, pe teritoriul Yotvingilor, expulzaţi
fiind de regele maghiar Andrei II din Ţara Bârsei, unde-i instalase
pentru a controla energiile orientale, revărsate, ale cumanilor negri.
Fără soţii, teutonii îşi vor fi constituit familii cu femei cumane în
perioada cât au stat în Ţara Bârsei; copii au avut de ales între
duioşenia doinei mamelor şi ordinul icnit, exterminant, nemţesc. Mulţi
istorici au scris până acum că acolo în Ţara Bârsei ar fi trăit cumani;
abia acum, prin academicianul Victor Spinei11,
aflăm că locuitorii au fost valahi. Au fost şi una şi alta, aşa cum am
demonstrat anterior, aceasta este doar una din situaţiile în care
valahii şi cumanii (mai mult islamici decât catolici şi decât şamanici)
devin interşanjabili. Însoţitorii teutonilor din Ţara Bârsei, adică
valahii şi frumoasele cumance, pot acoperi cu suficiente explicaţii
informaţiile date de Kaspar Peuce şi Jan Dlougas, referitoare la valahii
care s-au răspândit pe vremea Asăneştilor în toată Lituania, Letonia şi
Belarus, citate în subsolul unei pagini de mai sus apud Mihai
Ungheanu. Răspândirea valahilor în tot estul European a avut şi alte
cauze, premergătoare invaziei mongole: informarea mongolilor12,
dar despre asta cu altă ocazie.
Cert este că teutonii i-au exterminat pe Yotvingi, sprijiniţi de Papă,
care trebuie să fi duşmănit păgânismul şi apoi evaziunea ducelui lor,
Gediminsa, de a îmbrăţişa catolicismul.
Neurii antici, care urlau ca lupii, au legături documentate, care
explică Doina, Dunărea şi multele vlahisme - din care cele mai multe şi
mai intense se află pe spaţiul acestor Yotvingi, din Rutenia Neagră, -
deşi răspândirea vlăhismelor în tot spaţiul Baltic este remarcabilă,
emoţionantă, cu prestigiu de imperator:
A descris printre altele, deplasarea varegilor cu bărcile pe Nipru şi
Nistru, pe calea cunoscută sub numele “de la varegi la greci”. După ce
ajungeau la Marea Neagră, varegii se deplasau de-a lungul ţărmului
mării, cu escale la Aspron (Cetatea Albă), Sulina, Conopa, Tomis şi alte
porturi până la Constantinopol, (cf. Wikipedia: Constantin al VII-lea
Porfirogenet).
Înainte de a dovedi că „varegii” din textul imperial de mai sus trebuie
înlocuiţi cu urmaşii anticilor neuri şi, mai precis, cu yotvingii,
urmaşii de sânge ai neurilor, mai prezint una din marile asemănări ale
yotvingilor cu valahii şi cu bolohovenii (pe teritoriile cărora curg
cele două râuri, Nistru şi Nipru, pe care yotvingii ajungeau la Dunăre,
la doinele valahe şi la blakumen şi la Murfatlar, unde desigur, ei,
yotvingii, au fost cei care şi-au lăsat înscrise tihna sau dorul, în
celebrele şi mirificele rune, duse la ei tot de aici, odată cu Doina şi
cu alte vlăhismele); dar vorbeam de-o altă mare asemănare, care-i
distinge iarăşi pe Yotvingi de ceilalţi baltici: Tumulii şi Gurganele.
Predomină la Yotvingi. Iar cei cinci tumuli din Kernave, de lângă oraşul
lituanian Trakai (unii istorici scriu despre Yotvingi ca despre „tracii
lituanieni”), la 50 km de Vilnius.
Tumulii de la Kernave
În Yovingia există kurgane cu nemiluita. Ca la moţi şi ca pe Crişuri. Ca
la valahi.
Pentru că simţim parfumul arhaic al vechimii, putem spune că nici
legătura Yotvingilor cu Valahii şi nici ale Koriatovilor cu Bolohovenii
Podoliei nu au început odată cu evenimentele consemnate de istorie
(lupta de la Sinie Vodî, căsătorii, etc). Este cert că astfel de
legături sunt de la balansarea-n leagănele „Demultului” ce ne auieşte-n
gene.
Foarte schematic, cam acesta a fost
procedeul măcinării pietrelor aurifere în mori/şteampuri, al obţinerii
aurului şi al creării movilelor de steril în consecinţă
Eu am scris în ziarul Unirea din Alba Iulia şi nu numai despre
astfel de tumuli şi kurgane/gorgane, pe care le-am identificat cu
nemiluita în Ţara Moţilor (şi nu numai) şi am demonstrat că sunt de fapt
movile de steril, rezultate din spălarea aurului şi că nu sunt nici
morminte şi nici movile de observaţie, ci sunt movile rezultate dintr-o
extragere de amploare a aurului, - cu şteampuri, făcută mii de ani cu
sute de oameni, - din pietrele cu conţinut aurifer.
Istorcii lituanieni consideră că cei cinci tumuli ar fi cetăţi de
apărare, pământ. Nu! Sunt constituiţi din spărtură de piatră, din care
s-a extras aurul prin spargerea-n şteampuri, ale căror roţi au fost
mânate de apa râului Neris, din apropiere, adusă pe jgheaburi cu pănură,
pe distanţe enorme. Aceste movile de steril, specifice - ca nişte conuri
retezate - explică o altă uimire a lituanienilor: brăţările şi alte
ornamente sau lucruri făcute după metoda din Munţii Apuseni, cum
revendică Aleksiejus Luchtanas, muzeograful lituanian din Kernave,
contactat de reporterii de la Formula As (Nr. 1187 din 2015).
Deci, în cele de mai sus eu cred că am demonstrat că Yotvingia extinsă a
reprezentat un teritoriu cu o populaţie mai asemănătoare cu Volohia din
Podolia bolohovenilor decât cu varegii, vikingii şi cu alţi nebuni
baltici exterminatori, iar pe de altă parte eu cred că de prea multe ori
intelectualii occidentali sunt cei foarte lipsiţi de îndoiala europeană
creativă şi foarte lipsiţi de interes, şi nu „intelectualii KGB”!
Acest material este încă o confirmare a ipotezei mele, care trebuie să
ne trezească din somn şi din prejudecăţi: cuvântul „negru” din nume
trebuie analizat sub suspiciunea de adept al islamului.
Poate că, la fel ca noi, actualii lituanieni nici nu ştiu că strămoşii
lor au exploatat aurul acolo, la ei, ca dacii şi că, au început acele
exploatări pentru că au vrut să obţină ceea ce au văzut la daci, făcând
la fel ca dacii. Şi doinind, că şi doina asta nu-i numai aşa, de-a
deca; fără ea se duce şi zeul şi zelul!
Ioan COSTEA
Note
1 Ion
Eremia, Unele consideraţii privind hotarele Ţării Moldovei în a doua
jumătate a secolului al XIV-lea – Pocuţia şi Colomeea, apud. Pavel
Parasca, La obârşia Mitropoliei Moldovei (Chişinău 2002),
pg. 36-37.
2 Ioan
Ferenţ, Cumanii şi episcopia lor, Ed. Blaj, Tipografia
seminarului greco-catolic, 1931, pg. 7.
3 Gheorghe
Brătianu, Tradiţia istorică despre întemeierea statelor româneşti,
Ed. Eminescu, Buc. 1980, pg. ..., pg. 170-171, referinţa lui Brătianu la
bolohovei şi la cazacii pe care aceşti bolohoveni „i-au precedat” a fost
mult dezvoltată de Mircea Dogaru, istoricul cu memorie de elefant şi cu
viziuni geografice de excepţie, în nemai
4 Zhytomyr
a fost un prinţ drevlean, care a fondat oraşul Jîtomîr în 884.
5 Bogdan
Petriceicu Haşdeu, Istoria critică a românilor, Un alphabet
mongoloid în Dacia, Ed. Minerva, 1984, 41-544.
6 Ioan
Ferenţ, Op. cit, pg. 10. (Cartea se găseşte pe Internet în format
pdf. Trebuie citită).
7 Mihai
Ungheanu, Românii şi „tâlharii Romei”, război religios – război de
imagine?,, Buc. 2005:
- pg. 236 „Nouă, senzaţională până la un
punct, este la Kaspar Peucer informaţia că, după războiul Asăneştilor cu
împărăţia Bizanţului, aceştia (valahii) împreună cu şefii sarmaţi au
umplut de-a valma, prin noi colonişti Lituania, şi de acolo Litvonia şi
Borrusia vecină, lucru pentru care „ne stau mărturie vestigiile limbii
celei vechi, căci trimit la latinitate”.
- pg. 237: „Cureus îl citează pe
„Dlougoses (Jan Dlugosz): o mână de romani s-a aşezat în golful de pe
litoralul venetic şi acolo au construit ei înşişi o cetate pe care au
numit-o Romova – de la Roma – care a fost mult timp metropola acestei
seminţii. Şi astfel toată Valahia Theodosia – la fel în Taurica, la
Chersones, care acum se numeşte Capha – aceasta este o colonie a
romanilor, aceasta a genovezilor”.
- pg. 238: „Fredericus Menius, livonian,
tipăreşte la 1632 o Syntagma de origine Livonorum. El contestă
originea livonienilor din Roma neroniană – teză veche! -, susţinând că
românitatea livonienilor este strict valahă!”.
- pg. 240: „Un cronicar german, Cristoph
Hartnoch ... a tipărit în secolul XVII o carte despre orginea
prusienilor, Alt und Neues Preussen, unde vorbeşte despre
originea valahă a prusienilor ...
1. Gustav Adolf Humbe a susţinut şi el,
la 1697, o dizertaţie despre originea valahă a livonienilor”.
8 Sunt
mai multe lucrări cu referinţă la inelul de aur cu inscripţia Allah. Eu
recomand lucrarea scrisă de Vitalie Josanu, istoric şi comisar de
poliţie: Spaţiul pontic în istoria estului european sec. XII-XV,
unde – la pg. 4/8 - scrie despre: „Inelul cu inscripţia Allah
descoperit pe degetul celui identificat cu Bogdan I în necropola
voievodală de la Rădăuţi, precum şi stema stema Ţării Moldovei atât de
asemănătoare cu aceea de pe pecetea hanului Tohtamâş de pe privilegiul
acordat negustorilor polonezi în 1392-1393 sunt elemente după care se
poate susţine plasarea cneazului maramureşean sub protecţie mongolă”.
9 Prima
unire a tuturor românilor a fost realizată în 1204, de Ioniţă Caloianu,
valahul din „Valahia Albă”, sud-dunăreană, creştinată. Pe vremea lui
Ioniţă Caloianu Valahia era ţinutul sud-dunărean, iar Bulgaria ţinutul
nord-dunărean, al cumano-valahilor; „ca la noi la nime” (vezi materiale
scrise de Haşdeu, A.D. Xenopol şi Ghe I Brătianu despre Bulgariile de la
nord de Dunăre, dar şi de arhiepiscopul catolic Ioan de Sultanieh).
Despre Valahia Albă, sud-dunăreană, dintre Haemus şi Dunăre, a scris
Ioan Marin Mălinaş în Regestre şi Registre de la Constantinopol şi
Roma (…), Ed. Imprimeria de Vest, Oradea, 2000, pg. 23.
10 Numit
„Bogdan Infidelul” de neputinţa maghiară de a-l elimina, în contrast cu
„fidelul” Dragoş, care a lăsat Moldovei capitala la Baia, cu episcopie
catolică şi cu alte lucruri urâte.
11 Victor
Spinei, Marile migraţii din estul şi sud-estul Europei în secolele
IX-XIII, Institutul European, 1999.
12 Gheorghe
I. Brătianu, Marea Neagră, Ed. Polirom, 1999, pg. 269. Cu referinţă la
organizarea mongolilor pentru campanile de cucerire: „În acelaşi
timp, se organizează un serviciu secret de informaţii pentru a pregăti
expediţia; prin spioni s-a studiat ţara vrăjmaşă, configuraţia
terenului, drumurile, trecătorile munţilor şi apelor, fortăreţele,
forţele şi resursele militare; au fost plătiţi nemulţumiţii şi
trădătorii; s-au înrolat călăuze, iar agenţi clndestini au fost postaţi
peste tot …” apud cartea Gengis-Khan, din 1935, de Grenard
Fernand (1866-1945). Este evident că singurii la îndemâna mongolilor au
fost cumanii negri, că doar nu erau să-şi trimită ca spioni proprii
mongoli, care ar fi fost recunoscuţi imediat după ochii lor mijiţi, după
căcău, după crăcăneli şi după duhoare. Deci, cumanii negri au fost
trimişi ca spioni la unguri cu câtva timp înaintea fatidicului an 1241,
unde au cerut nici mai mult nici mai puţin să fie colonizaţi. Parşivii!
Ungurii, suspicioşi dar dornici de înmulţire prin asimilare, nu i-au
colonizat în est ci între Tisa şi Dunăre. Dovada? În 1241, cumanii
colonizaţi, cuprinşi în oastea regelui Bela al IV-lea ca aliaţi, au fost
primii care au trădat (cca 40.000).
Ipostaza de aliaţi ascunşi ai
mongolilor, cumanii pot fi deconspiraţi prin aceea că toate bătăliile au
fost câştigate prin trădarea lor în acelaşi mod:
- Kalka 1223, Ungaria 1241; ca aliaţi de
faţadă ai ruşilor, cumanii – care ocupau poziţiile centrale - se retrag,
dându-le astfel mongolilor semnalul de începere a bătăliei într-o
debandadă greu de realizat; pe cealaltă parte, Ploscînea, şeful
brodnicilor, valahii Bugeacului, era aliatul mongolilor. O cacealma de
zile mari! După bătălie, cumanii au creat cu mongolii Hoarda de Aur sau
Kâpceacul, islamizându-i şi dominându-i original, cu cunoştinţele, cu
limba şi cu civilizaţia lor civile şi neasemuite!
- Sinie Vodî 1363 (în care
tătarii-dobrogeni-moldoveni ai lui Dimitrie (Dobrotici?) i-au trădat pe
mongoli),
- Râul Vorskala 1399 (unde
tătarii-moldoveni şi munteni i-au trădat pe lituaninei),
- Ankara 1402 (tătarii-cumani ai lui
Mircea l-au trădat pe Baiazid),
- Nicopole, unde Mircea, cu
tătarii-cumani-munteni, ascunşi de el în cojoace şi căciuli valahe, i-au
trădat pe occidentali.
- Ain Jalut, din Egipt, a
cumanului-mameluc Baibars, unde mongolii Hoardei de Aur i-au trădat pe
mongolii Ilhanatului Persiei, în favoarea „Marelui” Baibars, sultanul
Egiptului şi Siriei, evident mahomedan.
|
|