| Cronologic,
      Ioan Lemeni a fost cel de al 8-lea episcop greco-catolic al Blajului după
      Athanasie Anghel, I. Giurgiu Pataki, Inocenţiu Ioan Micu Klein, Petru
      Pavel, Aaron Athanasie Radnic, Grigore Maior şi Ioan Bob.
       El
      s-a născut la data de 22 Apr. 1780 în localitatea Desmir, în
      apropierea Clujului, într-o familie de mici nobili.
       Şcoala
      primară a frecventat-o la Cluj, la catolici, apoi şcoala normală
      la Blaj, în continuare, absolvind în anul 1800 la Cluj cursul de
      filosofie şi cel juridic ca student al seminarului catolic "Sfântul
      Iosif".
      
       La
      Oradea a absolvit apoi tot teologia seminarului catolic, după care a
      obţinut catedra de filosofie şi de istorie bisericească la
      Blaj.
      
       În
      anul 1807 a fost numit paroh şi protopop la Cluj unde a desfăşurat
      o activitate intensă de catolicizare a românilor din Cluj şi împrejurimi.
      
       În
      anul 1819 a fost ales canonic la Blaj, iar în anul 1829 a fost numit
      secretar al episcopului Ioan Bob. După moartea acestuia I. Lemeni a
      fost numit episcop de către împăratul Francisc, fiind confirmat
      de Vatican în anul 1833. Ajuns episcop s-a preocupat de consolidarea
      catolicismului în Transilvania, preocupându-se printre altele şi de
      extinderea şi înfrumuseţarea catedralei, precum şi de
      restaurarea reşedinţei episcopale. De asemenea, a contribuit la
      îmbogăţirea programelor din şcolile Blajului.
      
       Împreună
      cu episcopul ortodox Andrei Şaguna au prezidat Adunarea Naţională
      din 3/15 Mai 1848 de la Blaj.
      
       Şcolile
      Blajului au contribuit la formarea conştiinţei naţionale în
      sufletele generaţiilor de tineri, care mai apoi şi-au adus
      aportul la pregătirea şi desfăşurarea importantelor
      evenimente istorice din Transilvania de la mijlocul sec. XIX-lea.
      
       Acţiunile
      revoluţionare din perioada 1848-1849 în mare parte, au fost opera
      intelectualităţii şi a tineretului studios care au condus
      mulţimile, situaţie la care din păcate episcopul Ioan
      Lemeni, nu a avut nici un merit, fiind filomaghiar şi adeptul unirii
      Transilvaniei cu Ungaria.
      
       Blajul,
      fiind cel mai important centru cultural românesc din Transilvania, a
      constituit în mod permanent un pericol pentru stăpânitori, motiv
      pentru care era în
      atenţia acestora, iar măsurile preventive erau peste măsură
      de drastice.
      
       Din
      cauza opreliştilor autorităţilor, susţinute şi de
      către episcopul I. Lemeni, unii fruntaşi români din Blaj,
      printre care şi G. Bariţiu, în anul 1837 au părăsit
      localitatea în favoarea Broşovului, unde, fiind sprijiniţi de
      negustorii români, au editat în anii 1837 şi 1838 renumitele
      publicaţii româneşti: "Foaie pentru minte, inimă
      şi literatură" şi "Gazeta de Transilvania"
      care aveau ca scop principal, emaniciparea naţională.
      
       După
      10 ani, în preajma revoluţiei de la 1848-1849, în anul 1847 Timotei
      Cipariu, Aron Pumnul şi alţi fruntaşi ai Şcolii
      Ardelene au reuşit editarea primei publicaţii de la Blaj "Organul
      luminării" transformat după un an în "Organul
      naţional".
      
       În
      ceea ce-l priveşte pe episcopul I. Lemeni, marele nostru istoric N.
      Iorga menţiona următoarele: "Era dintr-o familie a micii
      nobilimi şi fusese crescut catolic şi n-avea nici un simţ
      pentru interesele mai înalte ale naţiei sale.
      
       Personal,
      el se iscălea ca nobil ungur, permitea unde putea şi chiar
      sprijinea introducerea limbii maghiare în dieceza sa de la Blaj.
      
       Arhipăstorii
      din biserica lui îi urmau exemplul, vorbeau o limbă străină.
      Mai mult decât oricare altă circumstanţă, vorbeşte
      pentru sentimentele lui Lemeni, inspiraţia lui de a ţinea la înmormântarea
      episcopului greco-catolic Ioan Bob, ca om bine crescut, discursul funebru
      în ungureşte în faţa publicului adunat, român şi neromân."
      
       Simion
      Bărnuţiu, considerat ideologul Revoluţiei Române din
      Transilvania de la 1848-1849, a fost şi notar al Consistoriului din Blaj,
      precum şi unul dintre colaboratorii apropiaţi ai episcopului I.
      Lemeni.
      
       El
      avea să intre însă în conflict cu episcopul său încă
      din anul 1937 când acesta a refuzat să-l secondeze pe episcopul
      ortodox de la Sibiu, Vasile Moga, în apărarea intereselor românilor
      din "FUNDUS REGIUS".
      
       Începând
      cu anul 1939, Simion Bărnuţiu a preluat catedra de filosofie
      şi istorie a seminarului blăjan şi a îndrăznit să
      predea materiile respective în limba română, nerespectând măsurile
      luate de autorităţi de a se introduce limba maghiară în
      biserici şi învăţământul confesional, care era de
      fapt o măsură
      de desnaţionalizare şi maghiarizare a românilor din
      Transilvania.
       Conflictul
      iscat pe această temă cu episcopul I. Lemeni s-a amplificat
      şi a durat până în anul 1845, când Simion Bărnuţiu
      după un proces chinuitor şi îndelungat, fireşte câştigat
      de episcop, a fost dat afară din învăţământ şi
      obligat să părăsească Blajul ajungând cu ajutorul susţinătorilor
      săi la Sibiu.
      
       În
      această perioadă I. Lemeni a susţinut înlocuirea cărţilor
      româneşti din bisericile aflate în subordinea sa, cu cărţi
      bisericeşti editate în limba maghiară.
      
       În
      dieta feudală de la Cluj, care a avut loc în anul 1842, s-a elaborat
      şi votat legea care prevedea obligativitatea ca în şcolile
      şi bisericile româneşti din Transilvania, să se folosească
      numai limba maghiară, lege care a fost votată şi de către
      episcopul I. Lemeni.
      
       Simion
      Bărnuţiu a protestat imediat, prin articolul publicat în presă
      intitulat: "O tocmeală de ruşine şi o lege nedreaptă"
      iar la stăruinţele lui a protestat şi Consistoriul de la
      Blaj.
      
       Episcopul
      I. Lemeni a refuzat să convoace sinodul diecezan şi nu a luat în
      considerare propunerile ce i s-au făcut pentru a acţiona în
      favoarea românilor.
      
       Faţă
      de atitudinea episcopului şi pentru alte acţiuni antiromâneşti,
      Simion Bărnuţiu a reacţionat vehement în publicaţiile
      lui G. Bariţiu de la Braşov, în anul 1843, mai ales prin
      articolul: "Soborul cel mare al Episcopiei Făgăraşului"
      în care a denunţat absolutismul bisericesc şi despotismul
      episcopului I. Lemeni.
      
       În
      procesul "Profesorilor" câştigat de episcopul I. Lemeni pe
      lângă Simion Bărnuţiu au mai fost acţionaţi în
      judecată şi Simion Crainic, Dumitru Boer şi Grigore Moldvai
      "impricinaţi prin pilda, f. rea a condamnabilei nesupuneri
      şi călcării în picioare a demnităţii episcopale,
      au răsturnat starea liniştită a acestei dieceze prin neînţelegeri
      nemai auzite, înainte şi prin ruperea lanţurilor diciplinei
      bisericeşti, au îndrăznit a se arata drept făptaşii
      unor tulburări demne de a fi condamnate.
      
       Simion
      Bărnuţiu, Dumitru Boer, Simion Crainic fiind consideraţi
      pericole ale păcii obşteşti şi ale tihnei acestei
      dieceze, precum şi duşmani ai clerului greco-catolic, Consistoriul a hotărât "degradarea şi ştergerea
      pentru totdeauna de pe lista clerului diecezei greco-catolice de Făgăraş
      şi despărţiţi şi tăiaţi de ea, aidoma
      unor membre putrede de un trup sănătos".
       Majoritatea
      românilor susţineau acţiunile celor de mai sus, mai ales
      tinerii intelectuali din Blaj şi de la Tîrgu Mureş, unde, la
      TABLA REGEASCĂ (Curtea de Apel a Transilvaniei) erau în practica de
      avocatură peste 200 de "cancelişti" printre care:
      Avram Iancu, Alex. Papiu Ilarian, Ilie Măcelaru, Iosif Sterca Şuluţiu,
      Samuil Poruţiu, Iacob Bologa, I. Ardeleanu, Petru Roşca, Amos
      Ordăşan, Basiliu Pop, I. Secăreanu, I. Mărginean, I.
      Cerchedi şi alţii.
      
       "Canceliştii"
      erau floarea intelectualităţii tinerimii române din
      Transilvania şi majoritatea au ajuns mari patrioţi în luptele
      lor pentru drepturile neamului românesc.
      
       Măsuri
      drastice de intimidare au fost luate şi împotriva unor preoţi
      greco-catolici din dieceză, care au susţinut pe cei menţionaţi
      mai sus, şi mai ales, pentru faptul că: "nu au revenit la
      dreapta raţiune şi-au persistat în îndărătnicia lor,
      fiind declaraţi de comisia ecleziastică vinovaţi şi
      nedemni pe mai departe de încrederea prea strălucitului domn episcop
      şi prin urmare conform cu această hotărâre, preastrălucitul
      domn episcop (I. Lemeni) declarându-i în mod public excomunicaţi:
      N. Maniu din Sibiu, Teofil din Cutul de Munte, Paul Poruţiu din Meregău,
      I. Boghiş din Aghireş, Toma Marcian din Chiţcău, I.
      Dragomir din Lăpus şi Ilie Tichudi din Arieş".
      
       Aceste
      triste antecedente, nu-l recomandau deloc pe episcopul Ioan Lemeni ca
      fiind favorabil marilor mişcări revoluţionare cu caracter
      social şi naţional, care au cuprins pe românii din Transilvania
      în anii 1848-1849.
      
       Printre
      alţii, patriotul protopop greco-catolic de la Roşia Montană,
      tribun al lui Avram Iancu şi mai apoi, prefect al Salinelor, Simion
      Balint, care s-a deplasat la Blaj pentru adunarea din Duminica Tomii,
      relatează, fără echivoc, poziţia episcopului I. Lemeni
      faţă de acţiunile românilor: astfel "Aşa eu
      miercuri după Paşti şi plecai la Blaşiu, dară
      persecuţiunile din partea Guberniului şi din partea episcopului
      în contra mea erau nespuse. 
      
       Aşe
      sâmbătă, înainte de Duminica Tomii, aflându-mă în Blaşiu
      pe la orele 9 dimineaţa în casa fratelui Pumnul veni un popă,
      Todor numit, care îmi admână de la episcopul Lemeni a cărui
      epistolă era aceasta (o am şi eu în origine) 
        - AB EPISCOP
      FAGARASIENSIS
      
       SIMION
      BALINT PAROCHE IN VERESPATAKIENSI
      
       EX.
      OFFO IN LOCO
      
       FIULE,
      
       Primind
      această scrisoare porneşte din Blasiu, că bine ai ştiut
      porunca şi deputaţilor, încă le-am spus să nu vie,
      dacă nu s-a aplecat la părintescul sfat, vom vedea ce va urma.
      
       Iubire-i
      tale ca la preot îi poruncesc şi de nu te vei pleca poruncii,
      iregular te voi socoti şi atunci ca oprit de funcţie vei fi sub
      jurisdicţia FISCULUI de COMITAT.
      
       BLASIU
      17 Apr. 1848              
      VLADICA IOAN
      
       Aşe
      fusei silit în aceiaşi zi, la 11 ore, a ieşi din Blasiu. M-am
      dus în Ciufud, de acolo la Tiur unde am îndemnat poporul a merge la Blaşiu
      pe ziua următoare, iară duminica dimineaţa la 4 ore, după
      o înţelegere cu Eliseu Armatu care venise la mine noaptea din Mănărade
      de la Bărnuţiu, precum şi cu Pumnul şi cu Grindeanu,
      eu am plecat pe satele de la Secaş: Ohaba, Beşinău, Teu,
      Vingard şi Ghirbom iar pe la ora 8, oamenii plecară din aceste
      sate la Blasiu."
      
       La
      adunarea din Duminica Tomii de la Blaj, Avram Iancu şi Buteanu, după
      cuvântările ţinute în faţa catedralei au intrat în
      biserică pentru a înălţa rugăciuni de mulţumire
      atotputernicului.
      
       În
      cartea "Avram Iancu" Ioan Ranca, pe bază de
      documente, redă astfel momentele ce au urmat în legătură
      cu episcopul I. Lemeni.
      
       "După
      ce ieşiră din biserică, oratorii începură iarăşi
      a ţine învăţături poporului. Un cleric din Seminarul
      Blajului, Vasile Nobili, nici nu apucase să se dezbrace de veşmintele
      cele albe în care ministrase la servirea cea sfântă, ci ieşind
      din biserică începu în veşmântul cel alb a ţine între
      entuziasmul poporului, cuvântare însufleţitoare către popor.
      Tribunii înconjurau pe popor şi-i spuneau să nu asculte de
      aceia care-l mână acasă, aceia nu sunt binevoitori ai românilor.
      Episcopul care încă ieşind din biserică plecase către
      curte comitat de canonici şi făcându-le loc poporul, de la
      calea jumătate către curte se întoarse îndărăt
      şi pofti să vorbească la popor, tot de pe piatra bisericii.
      Un tribun provocă pe popor ca să asculte pe episcop. Episcopul
      îşi începuse cuvântul aşa: "Fraţilor. Mulţi
      zic că eu ţin cu domnii ţării (...)" Atunci
      poporul zâmbind îi întrerupse vorbirea zicând: "Ştim bine
      că ţineţi cu domnii ţării(...) Poporul la
      ruga tribunului, iarăşi lăsă la vorbire pe episcop.
      Episcopul continuă: "Dară eu părintele vostru
      sufletesc, vă iubesc pe voi, fiilor, şi din iubire către
      voi vă rog ascultaţi-mă şi vă duceţi acasă,
      - poporul murmura - tinerii care vă învaţă pe voi
      şi vă iubesc pe voi, dar ei sunt tineri şi greşesc;
      iară voi aduceţi-vă aminte de cuvintele Sfintei Scripturi
      ce zice: toată puterea este de la Dumnezeu, şi care nu se supune
      mai marilor, lui Dumnezeu nu se supune". Atunci numitul tribun
      observă pe episcop: "Domnule episcop, astăzi cel ce nu
      ascultă pe popor, nu ascultă pe Dummnezeu". Mai spuse că
      după ce învăţăturile către popor curg într-un
      spirit atât de loial şi paşnic, şi purtarea poporului e atât
      de exemplară, conducătorii şi poporul nu află nici o
      cauză întemeiată pentru care să se despartă. În
      acest înţeles vorbiră şi Iancu şi Buteanu. Poporul îi
      aplaudă pe toţi trei, iar pe episcop nu-l lăsară la
      vorbă pe lângă toată ruga tribunilor ci-i rugară pe
      aceştea după nume - că-i cunoştea - ca să-i înveţe
      dânşii. Aşa episcopul se depărtă din mijlocul
      poporului."
      
       Unul
      dintre cei mai importanţi conducători ai Revoluţiei Române
      din Transilvania din anii 1848-1849 a fost şi tânărul Alesandru
      Papiu Ilarian, colaborator apropiat a lui Avram Iancu, G. Bariţiu,
      Aron Pumnul, Timotei Cipariu etc. personalitate de înaltă cultură
      şi mare luptător pentru drepturile românilor, activitate desfăşurată
      încă din anii studenţiei sale de la fac. juridică a călugărilor
      piarişti din Cluj.
      
       Cu
      toate măsurile luate de către autorităţi de a împiedica
      desfăşurarea adunării pregătitoare de la Blaj din
      Duminica Tomii (ameninţări, ridicarea de spânzurători la răscruci
      de drumuri, stricarea podurilor de pe unele cursuri de râuri) Papiu
      Ilarian a ajuns la Blaj în dimineaţa Duminicii Tomii, în frunte a
      cca. opt mii de iobagi mureşeni şi de pe Câmpie.
      
       Până
      la ora prânzului el a întreţinut interesul mulţimii adunate cu
      discursuri înflăcărate, demascând intenţiile autorităţilor
      civile şi militare, care urmăreau să compromită
      adunarea precum şi ale împăciuitoriştilor şi renegaţilor
      care urmăreau acelaşi lucru. 
      
       Episcopul
      I. Lemeni fiind informat că poporul dă ascultare lui Papiu
      Ilarian a încercat prin vicleşuguri să-l ademenească la
      curtea episcopală pentru tratative, cu scopul de a-l prinde şi
      preda autorităţilor.
      
       Sosirea
      la Blaj, către prânz a lui Avram Iancu şi I. Buteanu în
      fruntea miilor de moţi a salvat situaţia.
      
       Programul
      şi îndemnurile formulate de marele patriot Al. Papiu Ilarian au fost
      cât se poate de clare:
      
       1.
      "INDEPENDENŢĂ NAŢIONALĂ. Românii să
      figureze în numele lor, să-şi aibă reprezentanţii lor
      şi să se servească de limba lor în toate trebile lor.
      
       2.
      INDEPENDENŢĂ RELIGIOASĂ. Românii să-şi aibă
      RELIGIA LOR ROMÂNĂ fără desbinare de UNIŢI şi
      NEUNIŢI, aşa numita unire cu ungurii să se desfinţeze,
      iar toţi românii să fie numai de legea românească.
      
       3.
      RESTABILIREA MITROPOLIEI ROMÂNE ÎN TRANSILVANIA, sub autoritatea căreia
      să fie episcopii români de la Vârşeţ, Timişoara, Arad,
      Oradea, Maramureş şi Bucovina.
      
       4.
      ŞCOLILE ROMÂNE din toate satele şi oraşele să fie
      dotate din fondurile alodiale.
      
       5.
      ÎNTRARMAREA (înarmarea) GENERALĂ A ROMÂNILOR
      
       6.
      ŞTERGEREA IOBĂGIEI, fără vreo despăgubire.
      
       Una
      din doleanţele cerute direct prin glasurile miilor de participanţi
      adunaţi pe CÂMPIA LIBERTĂTII de la Blaj a fost şi aceia
      de reunire a românilor din punct de vedere religios.
      
       Din
      cele de mai sus se poate constata cu uşurinţă importanţa
      acordată acestei probleme, care din păcate este prea puţin
      cunoscută mai ales în zilele noastre.
      
       Revendicările
      religioase a românilor au alarmat Curtea de la Viena şi Primatul
      Catolic al Ungariei de la Esztergom (Strigoniu).
       Deşi
      jarul revoluţiei de la 1848-1849 nu se stinsese bine, iar duşmăniile
      dintre austrieci şi maghiari erau încă "proaspete",
      pericolul comun al acestora - revenirea uniţilor la credinţa străbună
      a neamului românesc - Curtea de la Viena - care a uitat de contribuţia şi
      poziţia noastră în această revoluţie şi mai ales
      jertfele celor cca. 40.000 de martiri români.
      
       Având
      în vedere, importanţa problemei religioase a românilor, Curtea de
      la Viena a stabilit de urgenţă, pe principalii reprezentanţi
      din Imperiul Habsburgic, cu putere de decizie, care să coordoneze
      desbaterile unei conferinţe în vederea contractării aceastei
      acţiuni a românilor, printre care au fost:
      
       -
      IOAN SCITOVSKI episcopul de la Strigoniu şi Primatul Catolic al
      Ungariei care avea sub jurisdicţie dieceza de la Blaj.
      
       -
      VASILE ERDELYI arhiepiscopul greco-catolic de la Oradea
      
       -
      AL. BECK - ministrul de interne
      
       -
      Contele THUN - ministrul cultelor
      
       -
      EDUARD BECK - comisarul plenipotent al Transilvaniei şi
      
       -
      PRIVITZER - consilierul de secţiune.
      
       Cele
      propuse prin protocolul încheiat a fost aprobat de către împăratul
      Francisc Iosif la data de 12 dec. 1850, iar în Dec. 1853 au fost
      confirmate prin BULLA ECLESIAM CHRISTI a papei Pius al IX-lea
      
       Biserica
      greco-catolică din Transilvania a fost scoasă de sub jurisdicţia
      Primatului Catolic al Ungariei, iar la data de 28 Oct. 1855 la Blaj a fost
      instalat primul mitropolit greco-catolic - Alexandru Sterca Şuluţiu
      prin Pronunţiul apostolic de la Viena în prezenţa cardinalului
      VIALE PRELA, şi a guvernatorului Transilvaniei SCHWARZENBERG.
      
       Pentru
      consolidarea catolicismului şi ridicarea episcopiei de la Blaj la rang
      de mitropolie au luat fiinţă la Gherla şi Lugoj episcopii
      greco-catolice care împreună cu cea de la Oradea au avut
      posibilitatea de a constitui pentru prima dată, o mitropolie
      greco-catolică românească.
      
       Determinat
      de cele menţionate mai sus, în această perioadă a existat
      posibilitatea de a se sărbătorii,
      150 de ani de la înfiinţarea acesteia.
      
       În
      ceea ce priveşte activitatea de prozelitism a episcopului I. Lemeni
      în dieceza sa este suficient a reda un extras din cartea "Întâmplări
      Contemporane" scrisă de Ioan Cavaler de Puşcariu.
      
       "Numai
      la religiunea străbună ţine poporul mult şi dacă
      totuşi vedem o parte din ei trecuţi la reformaţiunea calvină,
      iar altă parte la catolicism, apoi, la acestea a contribuit numai măsurile
      drastice, precum a fost supunerea sub episcopul calvin - pe timpul lui
      RAKOCZY - precum şi supunerea oarbă pe timpul militarizării
      şi, cu ocaziunea vizitărilor prozelitistice ale episcopilor
      catolici.
      
       Când
      în anii, puţin înainte de anul 1848, episcopul Lemeni cerceta
      comunele din Valea Jiului, îi succede ai trage la unire vreo câteva
      comune, sau mai bine zicând, vreo câţiva preoţi, prin daruri
      în bani etc. Însă comuna cea mare de acolo Petrila nu voi în
      niciun caz a se declara pentru trecere la catolicism iar episcopul Lemeni
      părăsi locul cu exclamarea: - nu degeaba se chiamă satul
      vostru Petrilla, pentrucă v-a împietrit dracul -
      
       După
      anul 1848 comunele trecute la unire voiră a se reîntoarce iară
      la religiunea ortodoxă şi pe când eram eu în Pui (jud.
      Hunedoara) ca judecător, ferberea în popor era la culme.
      
       Atunci
      eşi la faţa locului comisarul politic DOMKAY cu gendarmii ca să
      împiedice lucru. El ţinu poporului adunat o cuvântare în care între
      altele zise: - De aceia să nu treceţi la neuniţi, pentru că
      e bine ca omul să-şi păstreze legea strămoşască.
      
       La
      aceasta un bătrân a răspuns: - Tocmai de aceia trecem iară
      la neuniţi pentrucă asta a fost legea noastră strămoşască".
      
       Pentru
      faptele şi poziţia sa faţă de Curtea de la Viena,
      episcopul gr. catolic I. Lemeni la data de 9 nov. 1848 a fost suspendat
      din funcţie de către generalul Puchner iar veniturile domeniului
      episcopal au fost sechestrate.
      
       După
      liniştirea evenimentelor de la 1848/1849 noul guvernator al
      Transilvaniei, Wohlgemuth l-a obligat pe I. Lemeni în martie 1850 “ca
      în termen de 24 ore să renunţe necondiţionat la scaunul său
      episcopesc, căci în caz contrar, se va proceda cu el fără
      nici o cruţare şi cu toată asprimea”.
      
       În
      acelaşi timp a fost reabilitat prof. Simion Crainic care a fost numit
      la conducerea episcopiei, vicar provizoriu.
      
       În
      acest fel ep. Ioan Lemeni a fost îndepărtat de la conducerea
      episcopiei, retrâgându-se la Viena unde a murit la data de 29 martie 1861.
      
       Faţă
      de cele prezentate, consider că amplasarea bustului episcopului Ioan
      Lemeni pe Câmpia Libertăţii de la Blaj, în acest an când s-au
      împlinit 155 ani de la izbucnirea Revoluţiei Române din Tansilvania
      de la 1948/1849 este nepotrivită, la fel ca şi demersurile care
      se fac la Arad pentru amplasarea grupului statuar a celor 13 generali
      rebeli executaţi de către austrieci şi care se fac vinovaţi
      de crimele săvârşite împotriva celor 40.000 de români
      nevinovaţi, precum şi pentru distrugerea sutelor de sate româneşti
      din Transilvania. Ei sunt eroi, dar nu pentru neamul românesc ci pentru
      cel maghiar. 
      
       Pentru
      noi vor rămâne ceeace au fost, iar crimele şi dezastrele săvârşite
      îi califică de la sine.
      
       Bustul
      episcopului I. Lemeni, fără a se considera o ironie, era
      justificat să fie amplasat în zona Mitropoliei Greco-Catolice de la
      Blaj, sau la Cluj (unde şi-a desfăşurat prima parte din
      activitate) sau chiar la Strigoniu unde se afla Primatul Catolic al
      Ungariei, dar în nici un caz alături de cei care au luptat şi
      s-au sacrificat pentru neamul românesc.
      
       În
      locul lui merita cu prisosinţă, să fie statuia protopopului greco-catolic Simion Balint de la Roşia Montană
      unul dintre acei “preoţi cu crucea în frunte” şi prefect a
      lui Avram Iancu - de “Auraria” şi “Saline”, pentru tot ceea
      ce a făcut pentru neamul românesc atât în perioada Revoluţiei
      de la 1848/1849 cât şi în afara acesteia.
      
       Reconcilierea
      şi toleranţa sunt atribute ale civilizaţiei şi ale
      perioadei în care trăim, dar acestea trebuie să respecte în
      primul rând adevărul istoric şi să nu-l denatureze din
      cauza unor conjuncturi vremelnice.
      
       Astăzi,
      când libertatea de gândire şi exprimare a început să reintre
      în normal, cuvântul specialiştilor în orice problemă va
      trebui susţinut de factorii de răspundere şi de decize de
      la orice fel de nivel, pentru a se putea lua cele mai bune decizii pentru
      binele cetăţenilor patriei noastre.
      
        Ec.
      Ioan STRĂJAN
      
      
      
        Bibliografie
      
       -
      Şematismul veneratului cler al arhidiecesei Metropolitane
      Greco-Catolice Române de Alba Iulia şi Făgăraş pre
      anul Domnului 1900 De la Sfânta Unire – 200;
      
       -
      Istoria Transilvaniei pe 200 de ani din urmă de George Bariţ;
      
       -
      Avram Iancu, de Ioan Ranca;
      
       -
      Lumina din trecut, de Corneliu Albu.
      
       -
      Note despre “Întâmplările contemporane” scrise de Ioan Cavaler
      de Puşcariu (1913);
      
      - Bătălia pentru Hungaria, de dr. Mircea Dogaru. |