Întors
de ani buni în locurile pe care, de drept, de suflet şi de
dor nu le-a părăsit niciodată, poetul Petru Anghel,
născut la 4 aprilie 1931 în comuna Ciugud, judeţul
Alba, se află într-o postură uşor inedită, în
faţa unui bilanţ de moment, dictat mai mult de cifra
rotundă a anilor împliniţi, decât de elanul creator,
nestins încă, neostenit în cuvântul scris, cu aceeaşi
sfială în glas şi în mers pe care i-am admirat-o întotdeauna.
„Sunt
poetul neştiut al unui sat,/sunt chiar satul neştiutului
poet/unu-n celălalt adânc, îngemănat/cum de sunet
clopotul, încet, încet,/se topeşte într-un imn nemaiîncîntat.” |
|
Poezia
alunecă în timp înapoi, la chipul neşters al părinţilor,
creionaţi cu nostalgie şi naturaleţe în curgerea timpului,
simplu şi duios, ca într-o icoană de suflet la care te închini
cu drag: „Acasă, cu muma şi tata, mereu să mă nasc
în April,/ când cerul grădinii e gata/ de păsări cu
limpede tril.”
Liceul
teoretic „Mihai Viteazul” din Alba Iulia, urmat între anii 1942-1950,
a lăsat urme adânci şi durabile în memoria lirică a
poetului, ca şi războiul văzut prin ochi şi suflet de
adolescent: „Încolonaţi treceau soldaţii/către cazarma
lor cîntând,/îi căutau părinţii, fraţii,/în
dreapta-stînga întrebînd.”, război nedrept ca orice război
care înghite vieţi şi suflete, fără întoarcere.
Liceul înseamnă însă şi debutul literar al poetului, în
1947, în revista „Gând tineresc” a elevilor din Alba Iulia.
Facultatea
de Filologie (1950 - 1954) urmată la Bucureşti, îl „formează”
în tainele literaturii şi ale scrisului, dar îl îndepărtează,
ca spaţiu, de locurile în care „Prunii
din grădină încărcaţi de prune,/gîrboviţi de
ele ca sub un blestem,/cine să-i culeagă, cine să mi-i
sune,/oamenii-şi fac cruce, oamenii se tem.”
Debutul în
presa centrală, cu poezie, în martie 1954, în „Gazeta literară”
condusă de Zaharia Stancu va fi începutul unui şir lung de
volume de-a lungul timpului, poetul Petru Anghel fiind membru al Uniunii
Scriitorilor din România din 1976. Criticii literari l-au apropiat ca
scriitură de Octavian Goga, Slavici şi Agârbiceanu, Coşbuc,
Blaga sau Pavel Dan prin felul în care „sentimentul istoriei, al
familiei şi al peisajului autohton, constituie tematica sa majoră…
Poetul este când delicat, când vehement…” (Petru Poantă).
„Nici un gînd, nici un cuvînt, numai uitare,/singur în mijlocul
satului, necunoscut,/dă-mi, doamne, memoria fără hotare/a
morţilor care pe-aici s-au petrecut.”
Niciodată
şi nicicând nu este uitat satul din care a plecat poetul spre lume,
sat plin de cerul copilăriei, de izvoare, de istorie trecută
şi prezentă, de obiceiuri şi datini: „Din Ardealul meu
străvechi şi bun/unde-am răsărit şi-am să
apun, din Ardealul meu numit Ciugud/dorul mumii toată vremea îl
aud.”
Există
în nostalgia versului multă demnitate şi statornicie a
sentimentului, există atâta neuitare câtă poate duce un suflet
cald şi bun, întors mereu cu privirea către satul natal, către
Mureş şi Cetatea din Alba Iulia în care „clopotul bate solemn
întru fiinţa de libertate cerută de Horea şi Iancu…” (D.R.
Popescu). „Între aceste ziduri groase şi reci/înlănţuit
trupul lui Horea, de sînge,/prin lacrima ochiului său dacă
treci/ochiul tău nu mai poate a plînge.” Patriotismul său
este curat şi tulburător ca lacrima mamei: „De la-nălţimea
Munţilor mei Apuseni/se vede-atît de departe istoria/acestei
ţări româneşti a Ardealului/până dincolo de Iancu, Bălcescu
şi Horia”.
„Cel mai
în largul fiinţei sale se simte poetul - scrie Ion Mircea - evocându-şi
satul natal, evocându-i întemeietorii de veşnică pomenire”.
Iată ce simte Petru Anghel: „Şi să fii mereu acasă până-n
veci,/punctul nord al casei tale, punctul sud, răsărind în
iarba verde să-ţi petreci/numele-n pământul veşnic
din Ciugud.”
Într-o
poezie intitulată Arta poetică
poetul apasă pe litere şi se destăinuie: „În timp
ce eu voi scrie cum voi şti aceleaşi/cuvinte banale ca
anotimpurile,/folosite în toate părţile lumii/şi-n toate
timpurile./Despre fiul frumos, despre iarba de-acasă,/despre păsări
şi ploi, despre nord, despre sud,/despre muma şi tata care dorm
în progadia/din tărâmul cel veşnic Ciugud.”
Iată
volumele de poezie publicate, sfinte roade ale condeiului, trudă a
sufletului şi a gândului, de-a lungul anilor: Final deschis (Bucureşti,
Editura pentru Literatură, 1967), Firul de iarbă (Bucureşti,
Editura Albatros, 1979), Frumosule fiu (Bucureşti, Editura Eminescu,
1975), Fiinţa noastră cea de toate zilele (Bucureşti,
Editura Albatros, 1977 – Premiul Asociaţiei Scriitorilor din
Sibiu), Frunza în octombrie (Bucureşti, Editura Eminescu, 1979), Foşnetul
verii în Transilvania (Bucureşti, Editura Eminescu, 1983), Facă-se
voia voastră (Bucureşti, Editura Albatros, 1985),
Fondul principal de cuvinte (Bucureşti, Editura Cartea Românească,
1986), Fascinaţia ierbii (Bucureşti, Editura Eminescu, 1988),
Fermece pentru copii (din fermecate farmacii) (Bucureşti, Casa
editorială Odeon, 1993, cu ilustraţii de Tia Peltz), Foamea de
aer (Bucureşti, Casa editorială Odeon, 2003, selecţie din
toate volumele anterioare), în manuscris:
Frunza memoriei sau memoria frunzei (memorii). Finalul deschis îi
aparţine de drept poetului şi scriitorului Petru Anghel:
"...
dar firului de iarbă fie-i
sortit
mereu să spargă bruşii
şi-nviorând
culoarea iară
să sângere
şi să dispară
în
permanenţele cenuşii..."
(din
poezia de deschidere cu acelaşi titlu, din primul volum publicat).
Prof.
Mioara Pop
În Transilvania
În Transilvania, acasă
în Transilvania mereu,
unde e muma mea frumoasă,
unde, frumos, e tatăl meu,
de iarbă proaspătă aleasă
din dorul veacurilor, greu.
În Transilvania, de-o seamă
cu numele ce mi-a fost dat
să-l port în lume fără teamă,
pe mii de ani întemeiat,
când clopotele-i de aramă
adânc în veşnicie bat.
În Transilvania, curată
ca ţipătul de nou născut
ce-nconjură lumina toată
şi-o rânduie de la-nceput,
unde am plâns întâia dată
şi plânsul dor mi s-a făcut.
În Transilvania, acasă,
ţărână rodnică să fiu
şi cucuruz cu foaia deasă,
şi grâu cu spicul auriu,
în Transilvania frumoasă
ca limba ce-o vorbesc şi-o scriu.
Cum mor ţăranii
În memoria lui Ion Lăncrănjan
Ţăranii mor, de obicei, la ţară,
să moară-n altă parte nu se duc,
viaţa lor cinstită o măsoară
din vară-n vară câte-un glas de cuc.
Viaţa lor e-o carte funciară
pe care-o scriu cu sânge pe ogor,
când mor, ei mor de obicei la ţară
şi cartea sângerează-n urma lor.
Din tată-n fiu, ei nu se tem să moară
de sapă, şi de coasă, şi de dor,
îmbrăţişând bucata lor de ţară
de parc-ar vrea s-o culce-n somnul lor.
Trăindu-şi traiul greu pe dinafară,
ca pe-un străvechi şi sacru obicei,
ţăranii mor de obicei la ţară
şi ţara moarte, rând pe rând, cu ei.
|
|