S-ar
putea spune că imnul este „o invenţie personală a lui
Alecsandri”, după cum specifică Dicţionarul Etimologic al
Limbii Române, ediţia 2001, Bucureşti.
Potrivit
tot acestui dicţionar etimologic al limbii române, imnul reprezintă
poezia sau cântecul solemn de preamărire, odă, laudă adusă
unei persoane sau unui eveniment.
Ideea
înfiinţării unui imn naţional a apărut în secolul al
XIX-lea, mai exact începând cu anul 1840, cu ocazia festivităţilor
oficiale la care participau domnitorii români.
Mai
târziu, în anul 1862, a fost organizat un concurs public pentru alegerea
Imnului de Stat al României. Piesa câştigătore a fost declarată
cea a compozitorului Eduard Hulseh, intitulată Marş triumfal
şi primirea steagului şi a Măriei-Sale Prinţul
Domnitor.
Aproape
20 de ani mai târziu, în 1881, cu prilejul încoronării regelui
Carol I, poetul Vasile Alecsandri a scris textul Imnului regal român, imn
care s-a intonat în mod oficial.
În
perioada comunistă au fost intonate mai multe imnuri de stat. De
amintit aici pe cel datorat poeţilor Eugen Frunză şi Dan Deşliu,
Te slăvim Românie (1953) sau pe cel care i-a urmat la scurt timp, până
în 1989, Trei culori cunosc pe lume, care era de fapt o variantă
modificată a unui cântec patriotic al compozitorului Ciprian
Porumbescu.
Versurile
actualului imn naţional al României au fost compuse la 1848, de către
Andrei Mureşanu, poet de factură romantică, ziarist, traducător,
o personalitate marcantă a Revoluţiei de la 1848. în acea vreme
poemul s-a intitulat Un răsunet. La numai câteva zile versurile
poemului au fost puse pe acordurile lui Anton Pann, de către cântăreţul
şi omul de cultură, Gheorghe Ucenescu de la biserica Sf. Nicolae
din Şcheii Braşovului. Trebuie menţionat faptul tot Gh.
Ucenescu a fost cel care a dat actualului imn naţional de stat titlul
după primul vers „Deşteaptă-te române’’ al poemului
Un Răsunet.
Acest
poem a fost intonat pentru prima dată la scurt timp, pe stradă
de către studenţii revoluţionari, la 29 iunie 1848 la Râmnicu
Vâlcea (în Ţara Românească revoluţia a izbucnit pe 11
iunie 1848).
Prima
înregistrare pe disc a cântecului s-a făcut de către solistul
Alexandru Pascu în anul 1900 în Statele Unite Ale Americii.
În
anul 1910, fanfara Batalionului 2 Pionieri din Bucureşti împreună
cu fanfara Regimentului Ştefan cel Mare din Iaşi, a făcut
la Bucureşti prima înregistrare instrumentală. Tot în acest
an, corul „Ion Vidu”din Lugoj, a înregistrat pe disc, pentru prima
dată, varianta corală.
Încă
de la început acest cântec a fost intonat cu ocazia fiecărui
conflict în România, datorită mesajului de patriotism şi de
libertate pe care îl poartă în el.
A
fost şi este un cântec drag românilor, în special soldaţilor,
insuflându-le curajul în timpul momentelor cruciale, în timpul Războiului
de Independenţă, cât şi în cel al primului şi celui
de-al doilea război mondial. Mai ales în timpul crizei după
lovitura de stat din 23 august 1944, când România s-a detaşat de
alianţa cu Germania hitleristă, alăturându-se Aliaţilor,
acest imn a fost cântat în mod spontan de toţi şi emis pe
toate staţiile radio.
Imediat
după instaurarea dictaturii comuniste, la 30 decembrie 1947, când
regele Mihai a abdicat, „Deşteaptă-te române!” şi alte
marşuri şi cântece patriotice au fost interzise. Intonarea sau
fredonarea lor fiind pedepsite cu ani grei de închisoare. Din anul 1970
melodia a putut fi din nou cântată, dar fără versurile
originale.
Pe
22 decembrie 1989, în timpul revoluţiei anticomuniste, imnul a fost
intonat de uriaşe mase de oameni, unind întregul popor în
sentimente nobile. Astfel, instituirea sa ca imn naţional a venit de
la sine, impunându-se generalizat, fără şovăială,
sub formidabila presiune a manifestaţiilor. Potrivit articolului 12,
alineatul 3 din Constituţia României, imnul naţional al
statului „Deşteaptă-te române” este format din versurile
strofelor 1, 2, 3, 4 şi 11 ale poeziei Un Răsunet de Andrei Mureşanu,
pe muzica lui Anton Pann. Imnul Naţional al României se cântă
şi se publică oficial numai în limba română.
Referitor
la semnificaţia titlul imnului, se poate spune că acesta
reprezintă atât socialul, cât şi naţionalul. Social
deoarece impune o permanentă stare de vigilenţă pentru
asigurarea tranziţiei către o lume nouă. Naţional
deoarece alătură această deşteptare tradiţiei
istorice. Imnul conţine acest sublim „acum ori niciodată”,
prezent în toate imnurile naţionale, de la „paion-ul” cu care
grecii au luptat la Marathon şi la Salamina şi până la „Marseilleza”
revoluţiei franceze.
Invocaţia
destinului naţional este culmea cea mai înaltă pe care un popor
o poate atinge în înălţarea lui către perfecţiune.
Pe
lângă acest imn, românii mai au „Hora Unirii”, scris în 1855
de poetul Vasile Alecsandri (1821- 1890), care a fost cântat în timpul
unirii Principatelor (1859) şi în general la toate ocaziile când
românii aspiră la unire şi armonie. „Hora Unirii” este cântat
pe ritmul unui dans lent, dar energic, care reuneşte întreaga
adunare. Dansul în cerc, adică în horă, este el însuşi
un vechi ritual, simbolizând comunitatea spirituală, egalitatea
şi dorinţa românilor de a trăi împreună.
Întocmit: Doc. MULEA NICOLETA
UN RĂSUNET
Deşteaptă-te,
române, din somnul cel de moarte,
În
care te-adânciră barbarii de tirani!
Acum
ori niciodată croieşte-ţi altă soarte,
La
care să se-nchine şi cruzii tăi duşmani!
Acum
ori niciodată să dăm dovezi la lume
Că-n
aste mâni mai curge un sânge de roman.
Si
că-n a noastre piepturi păstrăm cu fală-un nume.
Triumfători
în lupte, un nume de Traian!
Înalţă-ţi
lata frunte şi caută-n jur de tine.
Cum
stau ca brazi în munte voinici sute de mii;
Un
glas ei mai aşteaptă şi sar ca lupi în stâne.
Bătrâni,
bărbaţi, juni, tineri, din munţi şi din câmpii!
Priviţi,
măreţe umbre, Mihai, Ştefan, Corvine,
Româna
naţiune, ai voştri strănepoţi,
Cu
braţele armate, cu focul vostru-n vine,
“Viaţă-n
libertate ori moarte!” strigă toţi.
Pre
voi vă nimiciră a pizmei răutate
Şi
oarba neunire la Milcov şi Carpaţi!
Dar
noi, pătrunşi la suflet de sfânta libertate
Jurăm
că vom da mâna, să fim pururea fraţi!
O
mamă văduvită de la Mihai cel Mare
Pretinde
de la fii-şi azi mână de-ajutori.
Şi
blestemă cu lacrămi în ochi pe orişicare
În
astfel de pericul s-ar face vânzători!
De
fulgere să piară, de trăsnet şi pucioasă,
Oricare
s-ar retrage din gloriosul loc,
Când
patria sau mama, cu inima duioasă,
Va
cere ca să trecem prin sabie şi foc!
N-ajunse
iataganul barbarei semilune,
A
cărui plăgi fatale şi azi le mai simţim;
Acum
se vâră cnuta în vetrele străbune,
Dar
martor ne e Domnul că vii nu o primim!
N-ajunse
despotismul cu-ntreaga lui orbie.
Al
cărui jug din seculi ca vitele-l purtăm;
Acum
se-ncearcă cruzii, în oarba lui trufie.
Să
ne răpească limba, dar morţi numai o dăm!
Români
din patru unghiuri, acum ori niciodată
Uniţi-vă
în cuget, uniţi-vă-n simţiri!
Strigaţi
în lumea largă că Dunărea-i furată
Prin
intrigă si silă, viclene uneltiri!
Preoţi,
cu crucea-n frunte! căci oastea e creştină,
Deviza-i
libertate şi scopul ei preasfânt.
Murim
mai bine-n luptă, cu gloria deplină.
Decât
să fim sclavi iarăşi în vechiul nost’ pământ!

Anton
Pan (1796 - 1859)

Andrei
Mureasan (1816-1863)
“Foaie
pentru minte, inimă şi literatură”, XI, 1848, nr. 25 din
21 iunie, p. 200, semnată A.M.-u, în volum: Un răsunet.
|