|
Câmpeniul - străveche şi tradiţională
capitală a Ţării Moţilor (fortăreaţă
care n-a putut fi niciodată îngenuncheată), localitate cu adânc
răsunet istoric, vatră a atâtor evenimente şi fapte din
istoria milenară a poporului român, este poartă de intrare în
adâncul Munţilor Apuseni.
Istoric,
localitatea se pierde în negura vremurilor. Prima atestare documentară
datează din 22 martie 1595, când principele Transilvaniei Sigismund
Bathory (1581-1619) înnoieşte actul de danie asupra caselor şi
moşiilor sale din Câmpeni, aflat în comitatul Alba, aşa după
cum 1-a moştenit din străbuni.
La 4
aprilie 1604, Gheorghe Basta dă un nou act de întărire a
privilegiilor, ca o consecinţă a intensificării luptelor
ţărăneşti împotriva împilării.
Dar,
ca aşezare omenească, este mult mai veche decât o dovedesc mărturiile
istorice cunoscute ale orânduirii feudale. În perioada prefeudală
şi chiar mai târziu, documentele vorbesc de aceste teritorii ca
fiind conduse de cneji şi voivozi români. La sfârşitul
secolului al XIV-lea este atestat „Voivodatul Român Iacob”.
În
aceste vremuri îndepărtate se pun bazele meşteşugurilor
specifice zonei, de prelucrare a lemnului în obiecte de uz casnic.
Dovezile atestă că în secolul al XVII-lea, apoi în cele următoare,
în Câmpeni se practica aurăritul.
Încă
de pe la 1600, locuitorii acestui „câmp frumos” din mijlocul munţilor
îşi aveau biserica şi nemeşimea lor, precum dovedeşte
însemnarea din 1631, în care se spune că „Domnul Dan Pascul din Câmpeni
şi soţia lui au dăruit bisericii din localitate un Octoih
Slavon luat de la mănăstirea Steanca.”
Formele
de împotrivire faţă de împilarea tot mai accentuată
cunosc şi ele o evoluţie continuă. Dacă în 1618
ţăranii din Câmpeni se plângeau împotriva
„judeţului domenial” şi a celor înstăriţi
spunând că „supuşi fiind la prea multe angarale, nu mai putem
să îndurăm atâta dare şi luare”, în a doua jumătate
a secolului al XVIII-lea se intensifică lupta, culminând cu mişcarea
condusă de Sofronie, din 1759-1761, şi apoi cu marea răscoală
a ţăranilor iobagi, condusă de Horea, Cloşca şi
Crişan. Există în Câmpeni, pe str.Horea, o casă ce aminteşte
de mişcarea ţărănească din 24 mai 1782 împotriva
abuzurilor săvârşite de negustorii armeni la Târgul
Rusaliilor, care i-au oprit pe moţi săşi vândă
„miedul” - băutura lor specifică. Această mişcare
ţărănească a fost preludiul pentru marea răscoală
de la 1784.
Neînfricaţi,
locuitorii „Târgusorului Câmpeni” au fost prezenţi şi în
continuare la toate evenimentele istorice care au înroşit Valea Arieşului.
Momentul
culminant în şirul mişcărilor sociale a fost revoluţia
de la 1848-1849, când Câmpeniul a devenit centru al operaţiunilor
militare şi reşedinţă a cartierului general al lui
Avram Iancu.
Cel
mai ilustru musafir al Câmpenilor în această perioadă a fost
Nicolae Bălcescu, sosit la sfârşitul lui iulie 1849 pentru a încerca
o împăcare între maghiari şi români.
Sosind
la Câmpeni, „în Capitala” lui Iancu, Bălcescu venea la vechi
prieteni, gândurile sale fiind cunoscute tuturor revoluţionarilor
transilvăneni. Autorităţile maghiare bănuind că Bălcescu
se află la Câmpeni, l-au chemat la Sibiu pe Iancu, somându-1 să
dea precizări asupra locului unde se află acesta. Iancu a negat
cu îndârjire că ar şti despre cel căutat. Abia în
octombrie, ajutat de Iancu şi de oamenii săi, Bălcescu, îmbrăcat
în straie moţeşti, împreună cu alţi doi moţi cu
ciubere, a putut lua drumul spre Orşova, de unde va pleca apoi spre
Paris. Salvarea vieţii sale a fost Câmpenii.
O
contribuţie deosebită, dreaptă, pentru dobândirea
independenţei de stat a României în 1877-1878 a fost adusă de
locuitorii Câmpeniului, fapt ce a stârnit ura autorităţilor
habsburgice.
Şi-au
pus semnătura câmpănarii şi pe memorandumul din 1892, alături
de peste 300 de delegaţi care 1-au dus la Curtea din Viena, şi
în continuare luptând pentru apărarea conducătorilor acţiunii
memorandiste, implicaţi pe nedrept în proces, judecaţi şi
condamnaţi la Cluj.
Ei au
fost prezenţi pe străzile Clujului, unde au ajuns alături
de ceilalţi moţi, care purtau merindea pe 300 de cai.
La l
Decembrie, la Alba-Iulia, si-au dat adeziunea unanimă şi câmpănarii
la măreţul act de dreptate istorică ce s-a pecetluit
atunci.
Numeroase
au fost jertfele de sânge depuse la altarul patriei în cele două războaie
mondiale.
Dintre
vitejii locuitori ai Câmpeniului care au participat la revoluţia de
la 1848-1849, prezenţi la principalele operaţiuni militare alături
de Avram Iancu, au fost tribunii şi prefecţii Clemente Aiudeanul,
Nicolae Corcheş şi Mihai Andreica, bărbaţi care s-au
distins prin numeroase fapte de vitejie.
Despre tribunii din Câmpeni ai lui Avram
Iancu, Silviu Dragomir, în documentata sa monografie despre Avram lancu,
spune: „... La Câmpeni însă, cel mai apropiat tribun care-1
asista permanent e Nicolae Corcheş. Alături de el e tribunul
Mihai Andreica şi Clemente Aiudeanul”.
NICOLAE
CORCHEŞ (1810-1885)
|

|
Supranumit
„Drăguţ”, inginer hotarnic, pictor de profesie, născut
în Câmpeni, a fost tribun în armata lui Avram Iancu. A luat
parte la mai toate luptele ce au avut loc în Munţii Apuseni.
Cea mai însemnată faptă de arme a lui Nicolae Corcheş
a fost lupta de la Fâtânele, din 6 iulie 1849. În aceeaşi
zi, tribunul Corcheş, în fruntea a 123 de vânători
şi 317 lănceri, ajutaţi de femeile din Mărişel
sub comanda Pelaghiei Roşu - mama centurionului Indrei Roşu
- au nimicit armata comandată de renumitul Paul Vasvari. El
avea 3000 de oameni bine înarmaţi cu tunuri şi puşti.
El a zugrăvit pe pânză „Bătălia
de la Fântânele”. Tabloul a fost donat lui Brătianu cu
ocazia vizitei în Ardeal, când a reuşit să transporte
în ţară şi „Biserica lui Horea” din Albac,
aflată la acea dată într-o stare avansată de
degradare.
Ne-a rămas
un autoportret - o icoană cu Sfânta Treime. S-a ocupat de
construcţia de drumuri şi poduri între Abrad şi
Zlatna.
Se
odihneşte în cimitirul de pe deal al Bisericii Ortodoxe din
Câmpeni. |
MIHAI
ANDREICA (1827-1902) Proprietar în Câmpeni
|

|
Viteaz
în bătălii, curajos, uman şi indurator cu cei învinşi.
S-a remarcat îndeosebi în luptele din mai, iunie şi iulie
1848 pentru apărarea Munţilor Apuseni. În faţa
repetatelor încercări ale lui Hatvany care dispunea de o
armată de honvezi şi urmărea să stăpânească
Abrudul şi Roşia Montană, ca apoi să pună
mâna pe întregii Munţii Apuseni. Viteazul tribun Andreica
s-a avântat în iureşul bătăliilor şi până
la urmă duşmanul a fost nevoit să se retragă
după înfrângerile suferite pe Dealul Băieşilor
şi Cerniţa. S-a distins în luptele împotriva lui
Kemeni Farkas. După moartea lui Ioan Buteanu, lui Mihai
Andreica i s-a încredinţat misiunea de prefect al
Zarandului. În 1849 a fost trimis, împreună cu Avram Iancu,
în deputăţie la împăratul de la Viena.
Mihail
Andreica este prototipul adevăratului moţ. La naşterea
sa primise semnificativul nume de „Ursuţ”, nume ce în
Ţara Moţilor se dă „nou-născuţilor
acelor de o făptură puternică”.
Se odihneşte în cimitirul din deal al
Bisericii Ortodoxe din Câmpeni. Urmaşii i-au ridicat la mormânt
o frumoasă coloană de marmură neagră. |
CLEMENTE
AIUDEANUL (1820-1913)
 |
S-a născut
în casa preotului Gavril Aiudeanul, în Câmpeni. A primit o creştere
aleasă. A frecventat şcolile din Aiud, Zlatna şi
Sibiu, obţinând diploma de învăţător,
calitate în care funcţionează la Câmpeni 33 de ani.
Avea pentru toţi copiii de moţi o dragoste de părinte
- adevărat apostol în tâlcuirea slovei româneşti.
Clemente
Aiudeanul - tribunul - a fost un fiu viteaz al acestor Munţi.
În 8
şi 9 mai apoi în 16,17 şi 18 mai 1849, a înfruntat de
mii de ori moartea, trecând mai întâi el în fruntea oastei
viteze, insuflându-le curaj la ai săi şi răspândind
groază şi spaimă în cei ce aveau alte gânduri decât
el.
Acest bărbat integru nu a stat nici un
moment în cumpănă să se alăture lângă
prietenul său din copilărie şi frate de cruce Avram
Iancu, cu care era încuscrit, când 1-a chemat să-şi
facă datoria pentru cei dintr-un neam cu el - moţii.
Iar „viteazul
munţilor”, Iancu, pentru această credinţă,
l-a răsplătit din belşug, desemnându-l tribun cu
rang de maior şi facându-l confident al planurilor sale. Cât
a trăit, lumea 1-a înconjurat cu stimă şi respect. |
Clemente
Aiudeanul, îndrăzneţul apărător al Văii Arieşului,
şi-a continuat activitatea ca învăţător. Mormântul său
se află în cimitirul Bisericii din Câmpeni-Vale.
Cu
Avram Iancu, tribunii Câmpeniului se vor întâlni pentru ultima dată
pe 13 septembrie 1872, când I-au condus pe marele erou pe ultimul drum.
La înmormântare la Ţebea, Silviu
Dragomir ne spune că „... au venit tovarăşii de arme,...
prefecţii şi tribunii de odinioară, Simion Balint, Axente
Sever, Mihai Andreica,
Nicolae
Corcheş şi Clemente Aiudeanul”
Aducând
în actualitate pagini din marile evenimente de la 1848-1849 legate de
localitatea Câmpeni, de Avram Iancu şi de tribunii săi, ce au
fost mândria unui neam, ne facem o obligaţie de suflet.
Vorbind
despre aceşti bravi eroi — care de atâtea ori şi-au pus
pieptul în calea furtunii, pentru moţi - parcă auzim din nou pe
aceste văi frumoase, pe aceste culmi glas de bucium, zăngănit
de arme, tropot de cai năzdrăvani, bubuit de tunuri făurite
din clopote cu glas duios şi menire sfântă.
Auzim întreaga suflare a Munţilor
Apuseni întruchipând aspiraţiile neamului românesc, neam ce gemuse
până atunci în lanţurile iobăgiei de veacuri. E
trezirea unui popor la conştiinţa naţională, a unui
popor ce părea menit să dispară în noianul uitării în
veci.
...
Şi munţii, preoţii aceştia bătrâni cu plete de
argint, ar şti povesti, săracii, câte au suferit moţii înfrăţiţi
cu codrul, în scurgerea înceată a veacurilor.
Pilda
vieţii tribunilor Nicolae Corcheş, Mihail Andreica şi
Clemente Aiudeanul trebuie să fie pentru generaţiile de acum
şi următoare un veşnic „memento”, o întrupare a
idealurilor noastre, un imbold de a ţine aprinsă candela credinţei
şi a dragostei de neam în sufletele noastre.
Amintirea lor trăieşte şi
astăzi puternică în sufletele moţilor!
Pr.
Eugen GOIA
Bibliografie selectivă
1.
Prof. Vasile Bud - Câmpeni-capitala Ţării Moţilor
în Iancule mare nr.2 1988
2.
Vasile Netea - Munţii Apuseni, Editura Sport Turism, Bucureşti,
1977
3.
Ioan Leahu - Pagini din istoria oraşului Cîmpeni în Ţara
Moţilor, vol.II Abrud 1974
4.
Pr. Petru I. Dan - Statuia lui Avram Iancu din Cîmpeni, Telegraful
Român, 1985
5.
Rubin Patiţia - Ţara Ţopilor, Orăştie,
1912
|
|