Mitropolitul
Gavriil Bănulescu-Bodoni a văzut lumina
zilei în anul 1746, în familia lui Grigore şi
Anastasia Bănulescu, originară din Câmpulung-Moldovenesc,
primind numele de botez Gheorghe1.
A
urmat şcoala elementară în Bistriţa sau Şapte-sate2,
apoi pleacă în Ardeal la un unchi, pentru a urma Şcoala
Normală.
La Budapesta
îşi desăvârşeşte studiile,
pentru ca apoi să ajungă în 1771,
la Academia Teologică
din Kiev (1773). După doi ani, absolvind
Academia, se întoarce în Moldova, de unde pleacă la şcolile
greceşti din Patmos, Smirna şi mănăstirea
Vatoped din Muntele Athos (1773 – 1776).
La
întoarcere, ocupă funcţia de învăţător
la Năsăud
(1776), de unde pleacă peste un an
la Iaşi
, la şcoala Domnească unde lucrează
ca profesor de latină3.
Doi
ani mai târziu, s-a călugărit
la Constantinopol
(1778), primind numele de Gavriil.
|
|
De
aici pleacă
la Patmos
(1779 – 1780), cu ajutorul mitropolitului Moldovei
Gavriil Calimachi (1760 – 1786), unde se cufundă în studierea cărţilor
greceşti, devenind un adevărat erudit, cu mult spirit de iniţiativă,
dar şi cu multă ambiţie, după cum vom vedea mai
departe.
La
întoarcerea în ţară, viitorul mitropolit Gavriil va fi numit
profesor de elină.
În
ziua de 1 septembrie
1781 a
fost hirotonit ieromonah de către mitropolitul
Gavriil Callimachi al Moldovei (1760–1786), fiind numit propovăduitor
al cuvântului Domnului în limbile greacă şi română
la Mitropolia Domnească
din capitala Moldovei.
Fiind
suspectat de răspândirea ideilor francmasonice de către turci,
el se refugiază
la Poltava
(unde va fi profesor de filosofie4 «1782–1784»).
După alţi doi ani, se reîntoarce în Moldova şi este „hirotesit
arhimandrit de mitropolitul Gavriil Calimachi“5.
În
1786 a
fost propus episcop
la Roman
, dar neacceptat de domnul fanariot de atunci6, a stat la episcopul Iacov din Huşi până în anul
1787, când, în urma izbucnirii războiului dintre ruşi şi
turci, a plecat
la Poltava
împreună cu domnul Alexandru Mavrocordat (1785 –
1787) şi cu câţiva boieri moldoveni.
Aici,
la Poltava
, a stat aproape de familia domnitorului Mavrocordat,
făcându-i serviciul divin în limba greacă şi învăţând
pe copiii lui. Prin intermediul domnitorului, face cunoştinţă
cu Ambrosie (Serebrennicov), arhiepiscopul Poltavei, cu al cărui
ajutor a fost numit de către Sfântul Sinod profesor de limba greacă
şi rector la seminarul din Ecaterinoslav (1786 – 1791).
Modesta
slujbă de dascăl nu-l satisfăcea pe arhimandritul Gavriil
şi el căuta un câmp mai larg de activitate. Împrejurările
l-au ajutat. Arhiepiscopul Ambrozie Serebrennicov al Poltavei, fiind numit
de Sinodul Bisericii Ortodoxe Ruse „ocârmuitor“ al Bisericii
din Moldova (oct. 1788 – ian. 1792) – ocupată pe atunci de ruşi
– a hirotonit la 26 decembrie 1791 pe arhimandritul Gavriil
„episcop-vicar de Akerman şi Bender“ (Cetatea Albă şi
Tighina)“.
„Aceste
numiri, – scrie istoricul bisericii A.Visanti, – au fost făcute
provizoriu…“7. Iar profesorul Universităţii
din Bucureşti, Constantin Erbiceanu, explică: „Arhimandritul
Gavriil Bănulescu-Bodoni a fost numit episcop al Levkopolisului, adică
Akermanului, în Basarabia (Bugeac), pe temeiul, că odinioară
la Akerman
funcţiona o episcopie; episcopii Akermanului aveau
prioritate faţă de toţi episcopii moldoveni la alegerea în
calitate de mitropolit. Astfel prin numirea prealabilă a
arhimandritului Gavriil la episcopia Akermanului, se dorea justificarea
canonică şi confirmarea obiceiurilor ţării, a
presupusei ulterior acestei numiri a arhimandritului Gavriil, drept
mitropolit al Moldovei, ce în curînd s-a şi întîmplat“8.
La
10 februarie 1792, Sinodul Bisericii Ortodoxe Ruse l-a numit pe episcopul
Gavriil „mitropolit al Moldovei”.
Însă
în aprilie acelaşi an noul domn Alexandru Moruzi l-a trimis în
stare de arest
la Istanbul.
Aici
„nu s-a lăsat ademenit de propunerile patriarhului de a primi supuşenia
turcească ca să rămână episcop în Rumelia, Anatolia
sau Arhipelag (patriarhia Constantinopolitană), ci a preferat «să
se consacre voinţei şi slujbei» ţarinei, cunoscând
planurile acesteia în problema orientală“9. Fiind eliberat prin mijlocirea ambasadorului rus
la Poartă
, s-a reîntors în Rusia, unde a fost numit la 10 mai
1793 episcop al Gotiei10 (Ecaterinoslav),
apoi a fost numit în eparhia din Novocercask şi în sfârşit la
29 septembrie 1799, ridicat în scaunul de mitropolit al Kievului şi
Haliciului (1799 –
1803).
Mitropolitul
Gavriil a condus mitropolia Kievului în cea mai însemnată epocă
din istoria acesteia, precum şi din istoria bisericii sud – ruse.
Pe atunci mitropolia Kievului abia fusese restabilită (1797) din
regiunile (zece judeţe din cele douăsprezece) de curând luate
de la poloni şi uniţi, în urma împărţirii Poloniei.
“Conducerea acestei mitropolii a fost, pentru mitropolit, o şcoală,
unde şi-a căpătat o bună pregătire pentru munca
asemănătoare, de mai târziu, în Basarabia”11.
Autograful
mitropolitului Gavriil Bănulescu al Ecaterinoslavului şi al
Hersonesului Tauridiei, cu sigiliu Eparhial
În
anul 1801 ţarul Alexandru I l-a numit membru al Sfântului Sinod al
Bisericii Ortodoxe Ruse şi l-a „decorat cu cavaleria Sfântului
Andrei clasa I“12. Aş dori să remarc faptul, că
istoricul Ion Nistor în lucrarea sa, „Istoria Basarabiei“, a scos în
evidenţă simpatia curţii ruseşti faţă de
mitropolitul Gavriil prin „decoraţiile cu ordinile cele mai înalte
şi clobucul sau camelafca albă cu cruce de brilliant, cu care
fusese distins de însăşi împărăteasa Ecaterina“13.
După
patru ani de arhipăstorire mitropolitul Gavriil a demisionat din
scaunul de mitropolit al Kievului şi se retrage
la Odesa
(1803) ca pensionar, deşi avea numai 53 ani.
La Odesa
, mitropolitul şi-a construit o casă şi o
capelă pe malul mării, unde îşi stabileşte locuinţa
şi unde până astăzi este reşedinţa ierarhilor
Odesei. Din cauza traiului foarte scump din acest oraş, în august
1805, mitropolitul va pleca
la Dubăsari
, unde va sta până în 1808. „Atât
la Odesa
, cât şi
la Dubăsari
, mitropolitul Gavriil a avut, cu aprobarea sinodului, o
capelă unde întreţinea pe spesele lui, un preot şi un cîntăreţ“14.
Aici „primea 200 galbeni sau o subvenţie de 3000 de ruble pe an“15.
Începând
războiul ruso – turc, oştirile ruseşti ocupară din
nou Principatele, iar „între români, ne spune istoricul Ştefan
Ciobanu, se găseau şi oameni influenţi care făceau
politică rusească, în frunte cu moldovanul Balş şi cu
Filipescu din Valahia, care intervin cu o petiţie pe lângă
guvernul rus, ca în fruntea Bisericii Române să fie adus iarăşi
Gavriil Bodoni“16. Astfel la 27 martie 1808, printr-un ordin al
aceluiaşi ţar, mitropolitul Gavriil a fost numit ,,exarh“ al
Bisericii din Moldova şi Ţara Românească – ambele
ţări fiind sub ocupaţie militară rusă, (instalat
la Iaşi
22 mai 1808) conducând efectiv Mitropolia Moldovei.
Mitropolitul
Gavriil care a depus jurământul în 1808, înaintea prinţului
Prozorovski, trece în Moldova în luna mai 1808 şi se aşază
în scaunul mitropoliei Moldovei. După doi ani, îl va înlătura
pe mitropolitul Dositei Filitti din Valahia înlocuindu-l cu un grec
originar din insula Mitilena, Ignatie.
În
această calitate, de mitropolit, el face o seamă de reforme, înfiinţează
consistorii la ambele Mitropolii din ţară, cercetează
starea morală şi materială a clerului, transformă
şcoala duhovnicească înfiinţată de Veniamin Costache
în seminar17, tipăreşte mai
multe cărţi, construieşte unele clădiri la reşedinţa
mitropolitană din Iaşi şi a lucrat pentru bună desfăşurare
a vieţii bisericeşti.
După
încheierea războiului ruso-turc cu Pacea de
la Bucuresti
din 16-28 mai 1812, după care Moldova dintre Prut
şi Nistru este cucerită de ruşi, el se retrage
la Chişinău
şi începe, la 67 de ani, organizarea noii eparhii a
Basarabiei.
Pe
atunci Chişinăul era un mic târguşor cu aproximativ cinci
mii de locuitori unde era concentrată şi ocârmuirea civilă.
„La
început mitropolitul Gavriil se afla «în afara legii», ne
spune istoricul Nicolae Popovschi, ocârmuia clerul basarabean ca făcând
parte din fosta lui mitropolie, întreţinându-se el şi
colaboratorii lui pe socoteala lor proprie, iar hârtiile oficiale le
semna ca Gavriil mitropolit şi exarh, fără să arate
denumirea eparhiei“18.
De aceea prima grijă pe care o avea mitropolitul Gavriil după ce
s-a stabilit în Basarabia, a fost organizarea eparhiei.
Astfel,
„prima cerere este adresată comandantului armatelor ruseşti
amiralul P.V. Ciciagov la 6 august 1812 cu Nr. 769“19,
unde mitropolitul Gavriil scria următoarele: „Când mă aflam
la Sankt-Petersburg
, după ce s-a primit acolo ştirea despre încheierea
păcii cu Poarta Otomană, după care pace râul Prut e fixat
hotar şi tot pământul ce se află între râurile Prut
şi Nistru este unit cu Rusia, Prea Sfântul Sinod şi d-l
oberprocuror al sinodului au avut consfătuire asupra înfiinţării,
în această oblastie nou-alipită, a unei eparhii noi“20.
Iar
„la 4 noiembrie 1812, el înaintează o altă scrisoare
Sinodului din Petersburg, oberprocurorului sinodal A.N. Goliţîn (menit
să fie în sinod «ochiul şi urechea» ţarului21),
un proiect de organizare a vieţii bisericeşti din
Basarabia“22.
Propunea
în acest proiect ca în teritoriul anexat Rusiei să se înfiinţeze
o eparhie nouă, motivând că existau pe atunci în Basarabia
peste 749 de biserici în 755 de târguri şi sate23,
ai căror credincioşi se deosebeau de restul locuitorilor
statului rus, prin limbă, tradiţii şi obiceiuri.
Mai
propunea ca în noua eparhie să fie incluse şi o parte din
episcopia Ecaterinoslavului, şi anume stepa Ociacovului, dintre
Nistru şi Bug, cu oraşele Tiraspol, Dubăsar, Ovidiopol
şi Odesa, precum şi o parte din gubernia Cherson (care avea
peste o sută de biserici), şi anume regiunea Olviopol, motivând
că acolo numărul ruşilor era redus în raport cu al
moldovenilor, grecilor şi bulgarilor.
Noua
unitate administrativ-bisericească urma să poarte titlul de
„Eparhia Chişinăului şi Hotinului“ din motiv că
aflându-se în centrul teritoriului nou-alipit, Chişinăul
fusese ales ca reşedinţă pentru autorităţile
civile, iar în Hotin fusese odinioară scaunul episcopal.
Mitropolitul
Gavriil cerea scutirea preoţilor de orice dări pentru pământul
lor, precum şi „aceliaşi drepturi de care se bucura clerul
rusienesc“24, iar autorităţile civile să nu
aibă nici un drept de amestec în problemele bisericeşti, „cum
se întâmplă în Rusia“.
În
ce priveşte mijloacele pentru întreţinerea sa şi a casei
arhiereşti, mitropolitul solicita „80 de scutelnice lui ca
mitropolit şi 40 episcopului cum a fost în Moldova“25,
veniturile mănăstirii Căpriana situată în apropierea
oraşului Chişinău, cu moşiile ei Purcari şi Răscăieţi
din ţinutul Cetatea Albă26 şi
a Schitului Condriţa27.
Mănăstirea
Căpriana era închinată mănăstirii Zograf din Muntele
Athos, – căreia egumenii din Căpriana îi trimiteau anual 1500
lei, – mitropolitul Gavriil luă asupra sa această îndatorire,
obligându-se, totodată să achite treptat şi datoriile făcute
mai înainte de către egumenii acestei mănăstiri.
Un
alt mijloc de existenţă, după proiectul mitropolitului,
urma să fie aşa numitul „ploconul episcopiei”, dare din
partea preoţilor, care exista din vechime în Ţara Românească
şi Moldova. Această dare urma „să fie micşorată
până la 7 lei (în loc de zece) de la fiecare preot, afară de
protopopi, blagocini şi cei demisionaţi din cauza bolii, a bătrâneţilor
sau a schilodelei“28.
Având
ca model, pentru noua eparhie, organizarea eparhiilor ruseşti,
mitropolitul Gavriil aduce la cunoştinţa sinodului că,
deocamdată, nu-i va fi cu putinţă să introducă în
eparhia basarabeană numărul clericilor după normele
parohiale („ştatnoe polojenie“) din Rusia, deoarece „«aici» –explica
mitropolitul- «a lăsa biserica parohială fără
doi preoţi înseamnă a călca orânduiala cuvenită».
Ţinând seama de aceasta, Gavriil raporta că, deşi stăruie,
cu orice chip, să micşoreze numărul preoţilor pe la
sate, totuşi aşteaptă în privinţa aceasta indulgenţă
milostivă din partea sinodului“29.
Pe
lângă cele arătate, mitropolitul Gavriil în acelaşi
proiect roagă să se înfiinţeze în Chişinău un
seminar pentru copiii clericilor, unde să se studieze toate acele
obiecte ce se predau şi în alte Seminarii Duhovniceşti.
Astfel
proiectul mitropolitului după cum vom vedea va avea mari încercări.
Împăratul
Alexandru I a cerut contelui A. N. Goliţîn, oberprocurorul
Sinodului, să afle părerea guvernatorului Scarlat Sturza
referitoare la proiectul propus de mitropolitul Gavriil Bănulescu-Bodoni.
Guvernatorul Basarabiei şi-a expus opinia, cerând limitarea sferei
de influenţă a clerului, aşa cum era tradiţional, în
Moldova. După cum ne spune şi istoricul Nicolae Popovschi:
„guvernatorul Scarlat Sturza stăruia să se schimbe drepturile
materiale ale clericilor în favoarea boierilor“30.
Mitropolitul
Gavriil, care mai era şi un iscusit diplomat, a trimis
la Petersburg
pe unul dintre bunii săi ajutori, Petru Cuniţchi,
care la 21 august 1813
la Teplitz
a obţinut semnătura şi aprobarea împăratului
Alexandru I pentru proiectul mitropolitului Gavriil Bănulescu-Bodoni.
Această
zi de 21 august 1813 poate fi considerată ca dată a întemeierii
eparhiei Chişinăului şi Hotinului. În fruntea eparhiei
era numit Gavriil Bănulescu-Bodoni, care îşi păstra
vechiul titlu de „exarh şi mitropolit“. În curând, şi
numitul vicar în persoana lui Dimitrie Sulima care era hirotonit
„episcop de Bender şi Akerman“ (Tighina şi Cetatea Albă)
încă din 1811, avea reşedinţa în Mănăstirea
„Sfântul Arhanghel Mihail“ din Chişinău.
Jurisdicţia
noii eparhii se întindea şi peste satele dintre Nistru şi Bug,
aşa cum ceruse mitropolitul prin memoriul său. Eparhia Chişinăului
şi Hotinului avea la acel moment 852 biserici dintre care 775 în
Basarabia şi până la 77 în stânga Nistrului.
Istoricul
Ştefan Ciobanu menţionează în lucrarea sa „Biserici
vechi din Basarabia“, că „în partea Moldovei la trecerea ei sub
ruşi erau numai 40 biserici clădite cu piatră, 1 din cărămidă,
iar 734 erau din lemn îngrădite cu nuiele de bârnă sau de vălătuci“31.
Pe lângă biserici, în momentul unirii cu Rusia, în Basarabia erau
aproape 40 de mănăstiri şi schituri.
O
înşirare a faptelor din viaţa mitropolitului Gavriil ne învederează
că el a fost un om de mare energie, născut nu pentru viaţa
contemplativă, ci pentru munca activă. Odată aşezat pe
lucru, el nu dădea înapoi şi pentru voinţa lui tare nu
existau greutăţi care să-l împiedice în mersul lui sigur
spre ţinta propusă. Aflăm multe fapte doveditoare la începutul
activităţii lui în eparhia nou-înfiinţată a Chişinăului.
Activitatea
administrativ-bisericească
Partea
principală în problema organizării vieţii bisericeşti
o constituia, bineînţeles, organele administrative.
Astfel
potrivit proiectului de organizare, în fruntea eparhiei se afla
mitropolitul Gavriil, iar ajutorul lui era episcopul - vicar Dimitrie
Sulima.
Nu
se cunosc mai de aproape atribuţiile episcopului vicar, pe vremea
arhipăstoriei mitropolitului Gavriil în Basarabia. Însă eu
cred că în toată activitatea mitropolitului, episcopul
Dimitrie, în viaţa noii eparhii, îi era de mare ajutor.
Pe
lângă arhipăstori, tot ca organ administrativ, printr-o înţelegere
prealabilă cu stăpânirea superioară a Basarabiei, s-a înfiinţat
la 30 septembrie 1813 vremelnica „exarhiceasca dicasterie a Chişinăului”,
instanţă de judecată bisericească. Aceasta, în
activitatea ei, după dispoziţia mitropolitului, urma a se călăuzi
„de regulile Sfinţilor Părinţi ai pravoslavnicei Biserici
din Răsărit, de Regulamentul duhovnicesc a toată Rusia, de
ordinile Sfântului Sinod şi de dispoziţiile şi rezoluţiile
noastre”32.
Tot
din vremea exarhatului, ca ajutori ai arhipăstorilor în ocârmuirea
bisericească au fost protopopii şi blagocinii de cercuri.
Arhiepiscopul
Chişinăului era ajutat în exercitarea atribuţiilor sale de
protopopi care (aveau în subordine mai mulţi „blagocini“)
„erau opt la număr şi anume de: Hotin, Soroca, Făleşti,
Orhei, Lăpuşna, Hotărniceni, Codru şi Basarabia de
Jos. Protopopii aveau în subordine mai mulţi blagocini care îi
ajutau să controleze şi să supravegheze bisericile”33.
Îndatorirea
principală a protopopilor era supravegherea blagocinilor, care
trebuia să fie un model de bună purtare pentru subalternii lor.
Protopopii aveau sarcina de a cerceta pe candidaţii la preoţie
şi diaconie, atât în privinţa citirii şi cântării,
cât şi a purtării, rămânând răspunzători de
viaţa vicioasă a candidaţilor. Tot protopopii erau însărcinaţi
cu anchetarea cazurilor de abuz şi nedisciplină ale clericilor,
fiind, de asemenea, obligaţi să-i apere de orice nedreptate sau
asuprire din partea laicilor. Instrucţia atrăgea luare-aminte a
protopopilor că „cei nepăsători nu numai că vor fi
scoşi din slujbă, ci vor mai fi supuşi şi unei judecăţi
de neînlăturat”34.
Iar
blagocinii erau însărcinaţi să supravegheze, mai de
aproape, pe toţi clericii din cercul lor, îndemnându-i să înveţe
pe dinafară catehismul, să citească cu băgare de seamă
cartea despre „Datoriile preoţilor parohiali, pravilele Sfinţilor
Apostoli şi Sfinţilor Părinţi“.
Întâia
grijă a organelor administrative era clerul. Prin dese vizitări
canonice în eparhia Chişinăului, mitropolitul Gavriil a
constatat, că aproape toate parohiile erau ocupate de preoţi
lipsiţi de orice studii, abia ştiind să citească
şi să scrie, iar slujbele bisericeşti se făceau cu
neglijenţă şi fără pricepere, în chip mecanic.
În
multe locuri, în zile de sărbători şi duminici preoţii
preferau să se ducă, în loc de biserică la iarmaroace,
care se ţineau în aceste zile. Printre clerici era obişnuit un
fel de „vagabondaj“, – trecerea preoţilor dintr-un sat în
altul, – obicei, care avea temei în faptul, că mulţi preoţi
erau fără parohii.
La
inferioritatea generală a clericilor se adăugau vicii urâte
şi vătămătoare pentru chemarea preoţiei, cum era
beţia, sau îndeletniciri nepotrivite pentru misiunea preoţească,
de exemplu: negoţul, cămătăria şi altele, ceea ce
micşora şi mai mult puterea de înrâurire educativă a preoţilor
asupra păstoriţilor.
Mitropolitul
Gavriil a luat măsuri pentru înlăturarea acestor probleme
majore ale clerului, prin apeluri păstoreşti, pentru a-i îndemna
să se abţină de la purtări rele. Pe lângă
aceasta, mitropolitul a sporit numărul blagoconilor şi
protopopilor cărora le cerea, „să aibă «supraveghere
neslăbită» asupra clericilor ce le erau încredinţaţi“35.
În acest scop, el a întocmit pentru blagocini şi protopopi şi
o anumită „instrucţie“.
O
altă măsură de care se folosea mitropolitul Gavriil spre a
ridica nivelul intelectual al preoţimii locale, era invitarea preoţilor
din eparhiile ruseşti, pe care-i aşeza adeseori în locul preoţilor
români. De exemplu
la Catedrala
din Chişinău, din 18 clerici, câţi erau
în anul 1812, 16 au fost aduşi din Rusia.
Nivelul
intelectual şi moral, atât de scăzut al preoţimii
corespundea pe deplin cu starea juridică a clericilor. Drepturile
acestora nu erau bine fixate prin legi, iar cele prevăzute în lege
nu se respectau. Mitropolitul Gavriil se plângea guvernatorului Sturza că
„dregătorii civili, ca şi boierii şi locuitorii, şi,
mai cu seamă arendaşii moşiilor, nu încetează a
nedreptăţi preoţimea: cu insulte şi necinstiri, impunând
pe preoţi la poveri (corvoade) deopotrivă cu ceilalţi
locuitori“36.
Mitropolitul
comunică oberprocurorului, că unii ispravnici primesc plângeri
împotriva feţilor duhovniceşti, le judecă şi hotărăsc
problemele fără ştirea delegatului preoţimii. Aşa
era starea de fapt, cu toate că legile existente pe atunci în Rusia,
puneau preoţimea la adăpostul tuturor ofenselor şi nedreptăţirilor.
Nici
starea materială a clerului nu era mai bună. Deşi avem în
această privinţă puţine informaţii, putem spune că
izvorul principal de existenţă, pe vremea mitropolitului Gavriil,
era taxa de la credincioşi pentru săvârşirea diferitelor
slujbe. E de crezut că situaţia aceasta de dependenţă
pricinuia multe neînţelegeri, şi mitropolitul s-a simţit
silit să fixeze o anumită plată pentru serviciile preoţeşti.
Astfel voi enumera câteva taxe pe treburile bisericeşti în 1812
şi anume: „pentru citirea stâlpilor de evanghelie 20 parale;
citirea psaltiriei 1 leu; îngroparea mare 1 leu; îngroparea mică 20
parale; cununia tinerilor 1 leu; cununia văduvilor 1 leu, 20 parale;
liturghia 10 parale; sfinţirea mică 10 parale; Te-Deum sau
paraclism 10 parale; molitva la naştere 5 parale; molitva la 8 zile
după naştere 3 parale; botezul 10 parale; şi molitva de 40
zile după naştere 6 parale“37.
O
altă măsură tinzând la luminarea păstoriţilor a
fost îndemnarea preoţilor de a preda poporului învăţătura
bisericească, „în formă de «învăţături
şi convorbiri de catehizare». Pentru a înlesni preoţilor îndeplinirea
acestei misiuni, din porunca mitropolitului Gavriil s-au alcătuit în
limba moldovenească învăţături scurte, care urmau a
fi neapărat citite în biserici în fiecare zi de sărbătoare
şi duminică“38.
După
cum am văzut, mitropolitul Gavriil Bănulescu-Bodoni şi-a îndreptat
atunci toate forţele spre a crea preoţimii o situaţie mai
bună şi mai trainică. În urmărirea acestui scop,
mitropolitul s-a întemeiat pe două principii: întâiul – singura
misiune a clericilor este acea morală-religioasă, care se îndeplineşte
prin săvârşirea slujbelor bisericeşti; al doilea –
pentru a îndeplini această misiune, clericii, pe lângă pregătirea
corespunzătoare, au nevoie de o bună situaţie materială,
ce i-ar ridica în ochii păstoriţilor.
În
timpul păstoriei mitropolitului Gavriil a luat fiinţă în
anul 1818 „Epitropia pentru săracii din tagma duhovnicească a
eparhiei Chişinăului”. La început mijloacele
Epitropiei se adunau mai mult prin ofrande şi bineînţeles nu
ajungeau la sume majore. „În fiecare an se adunau până la 2300
ruble, o parte prin colectă (până la 500-550 ruble), iar restul
prin cutiile înfiinţate în fiecare biserică. La această
sumă – se adăugau procentele la capitalul adunat în anii
precedenţi (16753 ruble). Din aceste mijloace Epitropia achita, în
folosul săracilor şi orfandelor de clerici, până la 3000
– 3300 ruble anual“39.
În
scopul îndrumării poporului basarabean pe calea învăţăturii
bisericeşti, mitropolitul Gavriil în primul rând s-a gândit să
repare vechile clădiri bisericeşti, dintre care şi
biserica „Adormirea Maicii Domnului” din cadrul Mănăstirii Căpriana.
De asemenea a făcut alte multe noi îndemnând la aceasta pe săteni
şi pe boieri. Mulţumită acestui îndemn, în timp de opt
ani (1813-1821), au fost începute unele şi isprăvite, aproape
200 de biserici noi. Aceste biserici aveau o construcţie foarte simplă,
cu temelia de piatră, cu pereţi de lut, acoperite cu şindrilă,
uneori chiar cu paie sau cu stuh. Însă, conducerea eparhială
permitea să se facă astfel de clădiri ţinând seama de
nevoile religioase.
După
luarea Basarabiei de către ruşi, mitropolitul Gavriil Bănulescu
a dat o deosebită luare aminte şi reorganizării mănăstirilor
basarabene.
El
le găseşte de două feluri, naţionale şi închinate;
dar, şi în unele şi în altele, multe neorânduieli şi
neajunsuri. De aceea este nevoit pe de o parte a da îndrumări
privitoare la primirea în mănăstire a celor ce doresc viaţa
monahală, iar de altă parte se vede silit a lua măsuri împotriva
amestecului laicilor în conducerea mănăstirilor. Şi, „în
puterea ordinului Sfântului Sinod din Petersburg, din 23 decembrie 1808,
prin care mănăstirile închinate sunt puse sub directa sa
priveghere, el le impune condici de venituri şi cheltuieli şi le
obligă a nu mai arenda, nici vinde bunurile acestora, fără
aprobarea sa“40.
În
timpul mitropolitului Gavriil exista „Casa episcopală“ care,
purta numele de „mitropolitană“, cuprinzând biserica
mitropoliei, mănăstirea pe lângă mitropolie cu călugării
ei şi moşiile mitropolitane – mori, iazuri, vii etc. Casa
arhiepiscopală era condusă de Direcţia economică
compusă din doi membri – călugări, şi un „pisar“
– secretar. Vom sublinia faptul, că „după instrucţia întocmită
de mitropolitul Gavriil în 1814, citirea şi cântarea se făceau
în biserica casei arhiepiscopale la strana din dreapta – în ruseşte,
iar la cea din stânga – moldoveneşte, şi «stavlenicii»
(candidaţii la preoţie) ruşi îşi făceau slujba
lor la strana rusească, iar moldovenii – la cea moldovenească“41.
Miropolitul
construieşte mitropolia, palatal metropolitan şi începe zidirea
catedralei pe care a terminat-o urmaşul său, episcopul Dimitrie
Sulima, în anul 1836.
S-au
luat măsuri şi în ce priveşte buna orânduială în
biserici. „Mitropolitul Gavriil încă, potrivit cu orânduiala din
bisericile din Rusia, printr-un ucaz din 5 august
1817, a
dispus ca în fiecare biserică să se înfiinţeze
două cutii: una pentru bani – orfrande de la credincioşi în
folosul bisericii, iar alta – pentru adunarea banilor în folosul săracilor“42.
Personalitatea
mitropolitului Gavriil Bănulescu-Bodoni este destul de contraversată.
Unii istorici îl consideră un bun patriot român, care a luptat
pentru apărarea intereselor neamului său, pentru luminarea
clerului şi pentru o mai bună organizare a vieţii bisericeşti
din Basarabia. Precum spune şi istoricul V. Zamfir Arbore:
„Mitropolit Gavriil …pe cât era în putera sa, îşi apăra
naţiunea cotropită de străini“43.
Alţii, dimpotrivă, îl prezintă ca pe un român înstrăinat,
care n-a urmărit decât satisfacerea unor ambiţii personale.
Precum spune şi Moisiu: „Bănulescu a fost cu limba
moldovenească, dar cu inima străină“. Oricare ar fi
opinia noastră, cert este, că datorită schimbărilor pe
care le-a introdus în viaţa eparhiei sale, aceasta va deveni treptat
o eparhie româno-rusă.
Activitatea
educaţional – culturală
Pentru
a porni o activitate culturală mai temeinică şi sistematică,
menită să schimbe cu vremea starea lucrurilor din temelie, s-au
înfiinţat anumite aşezăminte culturale şi, între
acestea, cele mai însemnate au fost Şcolile Bisericeşti de la
sat, Seminarul Teologic din Chişinău şi tipografia
exarhicească.
În
Basarabia pe timpul mitropolitului Gavriil, rămase încă din
trecut şcoli pe la sate, unele pe lângă biserici şi altele
pe lângă mănăstiri. „Condicele de înştiinţare“,
alcătuite de către protopopii de atunci, ne aduc la cunoştinţă
că în astfel de şcoli învăţase carte, în acele
vremuri, chiar şi unii dintre preoţi. Şcolile acestea, cum
aflăm din unele documente, au existat multă vreme şi după
înfiinţarea Seminarului Teologic din Chişinău. Ce program
urmau şi ce cărţi întrebuinţau – ştiri precise
nu sunt. Ştim numai că învăţătura se făcea
în limba moldovenească de către „învăţători
liberi“, iar în unele locuri de către preoţi sau dascăli.
E de necrezut că mai multe din aceste şcoli, ca o adevărată
creaţie a poporului erau răspândite prin toată Basarabia.
Fără cursuri reglate, fără program bine fixat erau
conduse mai ales de către autodidacţi de tot felul. Nefiind susţinute
de sus – de stăpânirea străină care le ignora, – neavând
prea mare sprijin nici de jos, – din partea masei poporului necăjit
şi sărac – aceste şcoli, bineînţeles puteau să
aibă doar cea mai slabă înrâurire asupra lui.
Un
caracter cu totul deosebit a avut Seminarul Teologic, care a jucat un rol
mult mai însemnat în viaţa eparhiei Chişinăului.
„Ideea
întemeierii acestei şcoli a fost emisă de catre mitropolitul
Gavriil, încă din anul 1812,
la Iaşi
, când abia se pregătea să se mute
la Chişinău
şi i-a fost sugerată, probabil, de seminarul
Veniamin”44. Prin ordinul din 20 septembrie 1812,
mitropolitul Gavriil hotărăşte să deschidă
deocamdată 2 clase: una pregătitoare şi alta – „gramaticească“.
În aceste clase urma a se studia limbile – rusă, latină,
greacă şi cea moldovenească, iar pe lângă limbi –
acele obiecte ce se studiau în alte seminare în clasele respective. Tot
prin acel ordin au fost numiţi: rector – protoiereul Petru Cuniţki,
„prefect“ (director) – profesorul Ion Nestorovici şi profesor
– Isodor Gherbanovski. Cu toate că se făcuse numirea
profesorilor şi a personalului administrativ şi se stabilise
şi programul de studii, – seminarul, totuşi, nu s-a deschis.
Tocmai
în 1813 la 13 ianuarie cu ajutorul rectorului Petru Cuniţki, Ion
Nestorovici, Isodor Gherbanovski înfiinţează
la Chişinău
„Seminarul Teologic“, ajuns cu timpul la 10 clase (4
de gimnaziu, 6 seminarul propriu-zis) care, peste câteva luni, va
cuprinde şi clase pentru copiii nobililor din ţinut, întroducând
studierea limbii române câte 10 ore pe săptămână. „La
acest seminar se învăţa: gramatica, retorica, logica,
filosofia, istoria, geografia, matematica, pedagogia şi teologia
dogmatică precum şi limbile elină, latină, rusă
şi română, iar facultative franceza şi germana. Obiectele
se predau toate în limba moldovenească şi numai mai târziu
limba moldovenească a fost înlocuită cu cea rusă“45.
Cu
toată insistenţa stăpânirii eparhiale, preoţimea nu
era la început dispusă să-şi dea copiii la seminar şi,
în 1813, din 53 de elevi abia şapte din ei erau copiii clericilor
din sate. Pentru a pune capăt acestei nepăsări,
mitropolitul Gavriil a dat în 1815, un ordin, arătând ca acei
clerici, care nu vor asculta de îndemnul lui, vor fi pedepsiţi, iar
copiii lor, după ce vor ajunge la vârsta de 15 ani, fără
studii vor fi scoşi din tagma duhovnicească spre a fi luaţi
la slujbă unde va fi nevoie. Ordinul a avut oarecare efect, deoarece
mai mulţi preoţi au început să-şi trimită copiii
la seminar.
„Seminarul
era menit, în acest chip, în primul rând pentru copiii clericilor, cărora
li se acorda 30 de burse”46.
Însă, nu era interzisă şi primirea copiilor laici. Mai
mult: pe temeiul intervenţiei guvernatorului Sturza, Alexandru I a
aprobat ca în Seminarul din Chişinău, până la înfiinţarea
unei şcoli civile să urmeze cursurile şi tinerii laici.
Principala
clădire a seminarului
Biserica
seminarului
din 1871 până în
1868.
din 1862.
În 1814, pentru uşurarea cursurilor, pe lângă seminar
s-a înfiinţat o bibliotecă.
La
sfârşitul anului 1816, mitropolitul Gavriil după dorinţa
nobilimii basarabene, cu înalta aprobare a ţarului, „a înfiinţat
pe lângă Seminar un «Internat – Pensiune – pentru nobili» sub
propria lui îngrijire, acest «Pansion» fiind condus de un director, un
inspector şi un econom – toţi numiţi de arhiereul
eparhiot“47. Munca de director al
“Pansionului” o îndeplinea rectorul seminarului, iar inspectorul
şi economul erau numiţi de către chiriarh dintre profesorii
seminarului.
Preocuparea
permanentă a ierarhului a fost ţinerea unor cursuri la nivelul
celor din Ţările Române şi din Imperiul Austriac. În
acest sens, la 31 mai 1814, inaugurează şi tipografia eparhială,
care alimenta cu cărţi nu numai Basarabia, ci şi
Ţările Române. Unele din aceste cărţi sunt:
Liturghierul (1815), Molitvelnicul, (1815 şi 1916), Ceaslovul (1816),
Psaltirea (1818), Mineiul de obşte (1820), Apostolul (1820),
Evanghelia (1820), Tipicul (1821), Bucoavna (1814 şi alte ediţii),
Catehism (1816) după Platon al Moscovei şi altele. La stăruinţele
lui s-au tipărit Noul Testament (1817) şi Biblia (1819), în româneşte,
la Petersburg.
Între
anii 1814 – 1821 s-au tipărit după cum este scris în
registrul tipografiei 19 320 exemplare din diferite cărţi,
„dar acestea nu sunt toate cărţile tipărite, ne spune
istoricul Ştefan Ciobanu, deoarece precizează el: nu găsim
«Tipicul» de la 1812, «Molitfelnicul», şi «rânduiala Sfintei
Biserici» de la 1820, şi altele. Aşa că numărul
exemplarelor tipărite
la Chişinău
trebuie să fie cu mult mai mare“48.
Din aceste cărţi s-au vândut pentru suma totală de 158.840
lei49.
Prin
urmare aproape fiecare ediţie scotea 1200–1500 de exemplare, ceea
ce, dacă luăm în seamă numărul bisericilor era mai
mare decât numărul suficient de cărţi pentru Basarabia.
Multă vreme tipografia exarhicească era unica în sudul Rusiei,
afară de Kiev, şi de ea se folosea mult ocârmuirea civilă
a provinciei.
În
afară de cărţi, mitropolitul Gavriil tipărea şi
circularele sale eparhiale. De exemplu o circulară – cărticică,
din anul 1817, în care se arată scopul Societăţii Biblice
Ruse50.
Consideraţii
de ordin istoric, filologic şi lingvistic duc la concluzia că
exarhul Gavriil nu a respectat întocmai cerinţele impuse de Sinodul
din Petersburg în vederea traducerii textelor tipărite după
modele ruseşti, stăruind să impună o variantă de
compromis între tradiţie şi politica ţaristă: textele
cuprinse în Liturghier (1815), Molitfelnic (1815, 1816), Catehism (1816),
Ceaslov (1817), Psaltire (1818), – sunt în mare parte reeditări
după ediţiile cunoscute în circuitul cărţilor de
ritual din Ţările Române cu mici adaosuri din structura ediţiilor
sinodale. Prin urmare, Mitropolitul Gavriil Bănulescu-Bodoni a reuşit
să menţină tradiţia Bisericii neamului în cărţile
liturgice ce erau destinate bisericilor din Basarabia.
Cea
mai convingătoare imagine a acestei realităţi istorice o
constituie numărul apreciabil de cărţi religioase ieşite
de sub teascurile tiparniţei între anii 1814-1821: 14 titluri
atestate la sigur în colecţii de patrimoniu, dintre care două
– Noul Testament (1817, 1819) şi Biblia (1819) au apărut
la Sankt-Petersburg
, – altele două titluri: Apostol şi Evanghelia
(1820), sunt atestate doar în surse bibliografice. Considerăm, de
asemenea, că textele cuprinse în cărţile de cult apărute
în perioada păstoriei mitropolitului Gavriil Bănulescu-Bodoni
sunt cele mai dificile texte pentru stabilirea versiunii originalului ce a
servit drept sursă spre editare.
Cărţile
tipărite în Basarabia în timpul mitropolitului Gavriil şi ceva
mai târziu, din punct de vedere etnic, sunt o continuare a vechii arte
româneşti de tipar. „Ele poartă pecetea aceleiaşi griji
a editorului pentru a da cărţi frumoase: ele sunt tipărite
pe hârtie bună, deasă, adeseori cam verzuie, cu literele mari
citeţe“51.
Dacă
luăm în seamă că mitropolitul Gavriil traducea, compara
textele, corecta cărţile româneşti tipărite în
tipografia exarhicească din Chişinău, rămânem miraţi
de capacitatea de muncă a acestui om, care a ştiut într-un
termen atât de scurt să facă atât de mult pentru Basarabia.
La
sfârşitul acestui subcapitol voi spune părerea unui mare
istoric basarabean Ştefan Ciobanu: „Istoria nepărtinitoare va
justifica activitatea mitropolitului Gavriil Bănulescu-Bodoni şi
pe lângă titlul de organizator al eparhiei Basarabiei îi va atribui
şi titlul nobil de păstrător a tradiţiei culturale româneşti
în Basarabia”52.
După
o activitate rodnică, la 30 martie 1821, mitropolitul Gavriil moare
şi este înmormântat la vechea mănăstire Căpriana pe
care o reconstruise.
Primul
Mitropolit al Basarabiei, Gavriil Bănulescu-Bodoni n-a fost uitat de
poporul basarabean. În memoria lui a fost dezvelit basorelieful ce se află
pe faţada Bibliotecii municipale „B. P. Haşdeu“, din centrul
Chişinăului. Pe timpuri, aici era un cămin preoţesc,
construit din donaţia mitropolitului Bănulescu-Bodoni.
Basorelieful e executat de sculptorul Nicolae Andronapi şi reprezintă
chipul mitropolitului Bănulescu-Bodoni pe fundalul unui chivot ce
aminteşte o icoana. La manifestare s-au vorbit cuvinte frumoase
despre Gavriil Bănulescu- Bodoni, care a trăit după un
principiu mai rar acceptat astăzi. „În toată viaţa mea
eu m-am străduit să le fac bine mai mult celor ce m-au obijduit”,
– mărturisea despre sine Mitropolitul Basarabiei.
Concluzie
Aflându-se
în fruntea Arhiepiscopiei Chişinaului şi Hotinului,
Mitropolitul Gavriil a făcut lucruri bune pentru românii din
Basarabia şi Transnistria, în primul rând reuşind ca toţi
românii din Rusia, care locuiau în diferite regiuni după ordinea
civilă, să fie uniţi bisericeşte în aceeaşi
unitate administrativ-teritorială sub un singur omofor, cel al
mitroplitului Gavriil. Lucrul acesta este de o însemnatate deosebită
deoarece menţine unitatea spirituală a românilor. În
realitate, mitropolitul Gavriil a încercat să salveze conştiinţa
ortodoxă a celor păstoriţi, care include şi pe cea naţională.
Meritul mitropolitului Gavriil Bănulescu-Bodoni consta în aceea, că
în împrejurările grele în care activa a putut să determine ce
este principal şi ce este secundar.
diacon drd. Grigore COSTIN
Universitatea
Babeş-Bolyai Cluj-Napoca
Facultatea
de Teologie Ortodoxă
Note
1 Arhim.
Antim Nica, Viaţa religioasă în Transnistria, Monitorul
oficial şi imprimeriile Statului. Imprimeria Chişinăului,
1943, p. 17.
2 Ştefan
Ciobanu, Basarabia, Monografia, Ed. Imprimeria Statului din Chişinău,
1926, p.
276.
3 Prof.
Ion Nistor, Istoria Basarabiei, Cernăuţi, 1923, p. 321.
4 Ibidem,
p. 321.
5 Pr.
Vasile Pocitan, Istoria Bisericii Române de la creştinarea românilor
până astăzi (curs autografiat), Bucureşti, 1898,
decembrie, p. 104.
6 Pr.
Prof. Mircea Păcurariu, Dicţionarul Teologilor Români,
Ed. Universul Enciclopedic, Bucureşti, 1996, p. 41.
7 A
. Visanti, Veniamin Costaki, Iaşi, 1880, p.
37.
8 Constantin
Erbiceanu, Istoria Mitropoliei Moldovei,
Bucureşti, 1888, p. LXII.
9 Nicolae
Popovschi, Istoria Bisericii din Basarabia în veacul al XIX-lea sub ruşi,
Ediţie îngrijită de Iurie Colesnic, Ed. Museum, 2000, p. 89.
10 Nicolae
Iorga, Istoria Bisericii Române, vol. II, Bucureşti, 1908, p.
195.
11 Nicolae
Popovschi, op. cit., p. 89.
12 Pr.
Vasile Pocitan, op .cit. , p. 105.
13 Prof.
Ion Nistor, Istoria Basarabiei, Cernăuţi, 1923, p. 321.
14 Prot.
V. Jmakin, Mitropolit Gavriil Bodoni, în rev. „Russkii Arhiv”,
1898, XI, p. 333.
15 Pr.
Vasile Pocitan, op. cit., p. 105.
16 Ştefan
Ciobanu, op. cit., p. 304.
17 Ştefan
Ciobanu, op. cit., p. 305.
18 Nicolae
Popovschi, op. cit. p. 41.
19 Ştefan
Ciobanu, Cultura românească în Basarabia sub stăpânirea
rusă, Ed. Asociaţiei Uniunea Culturală Bisericească
din Chişinău, 1923, p. 37-38.
20 Ibidem,
p. 38.
21 Nicolae
Popovschi, op. cit., p. 38.
22 Constantin
N. Tomescu, Înfiinţarea eparhiei Chişinăului şi
Hotinului, în AB, nr. 1, Chişinău, 1929, p. 32; Referatul
original a fost semnat de membrii Sfântului Sinod şi prezentat împăratului,
care şi-a pus rezoluţia la început.
23 Nicolae
Popovschi, op. cit., p. 41.
24 Ibidem.
25 Ştefan
Ciobanu, op. cit., p. 39.
26 Nicolae
Popovschi, op. cit., p. 41.
27 Ştefan
Ciobanu, op. cit., p. 322.
28 Nicolae
Popovschi, op. cit., p. 42.
29 A
. Stadniţki, Gavriil Bănulescu Bodoni. Exarh
al Moldovei şi Valahiei (1808–1821), Chişinău, 1894,
p. 257.
30 Nicolae
Popovschi, op. cit., p. 42.
31 Ştefan
Ciobanu, Biserici vechi din Basarabia, Chişinău, 1924, p.
1.
32 A
. Stadniţki, op. cit., p. 258.
33 Ştefan
Ciobanu, op. cit., p. 322.
34 Nicolae
Popovschi, op. cit., p. 43.
35 Ibidem,
p. 45.
36 A
. Stadniţki, op. cit., p. 353.
37 Constantin
N. Tomescu, Diferite ştiri din arhiva Consiliului Eparhial, în
AB, anul IX, nr. 1-4, ianuarie – decembrie, 1937, p. 19.
38 Nicolae
Popovschi, op. cit., p. 51.
39 Ibidem,
p. 48.
40 Arhim.
V. Puiu, Mănăstirile din Basarabia, în, vol. XI, p. 8.
41 Nicolae
Popovschi, op. cit., p. 54.
42 Ibidem,
p. 50.
43 V.
Zamfir Arbore, Basarabia în sec. XIX, Bucureşti, 1898, p.5
21.
44 Nicolae
Popovschi, op. cit., p. 60.
45 Ştefan
Ciobanu, op. cit., p. 324.
46 Nicolae
Popovschi, op. cit., p. 61.
47 Ibidem,
p. 73.
48 Ibidem,
p. 61.
49 A
. Stadniţki, Tipografia exarhiei Basarabiei în
casa arhiereului din Chişinău, în Buletinul Eparhial
din Chişinău, 1892, nr. 1, p. 31-37.
50 Ştefan
Ciobanu, op. cit., p. 60.
51 Ibidem,
p. 62.
52 Ibidem.
|
|