Descoperit
şi publicat de N. Iorga în 1902, documentul nu este un testament
propriu zis al lui Mihai
Viteazul, ci o sumă de cereri ale voievodului enunţate în 12
puncte pe care le-a adresat împăratului Rudolf al II-lea prin
comisarul acestuia, Pezzen, venit
la Alba Iulia
în iulie
1600 pentru a discuta cu voievodul problema stăpânirii asupra
Transilvaniei. Documentul se intitulează foarte sugestiv: „Dorinţele
lui Mihai Vodă Măria Sa, domnul Ardealului, Moldovei şi
Ţării Rumâneşti, de la Înălţimea Sa împăratul
Râmului. Acestea sunt dorinţele Măriei Sale”. Acest
document a intrat în istoriografia românească şi sub
titlul:”Şi hotarul Ardealului…pohta ce-am pohtit…Moldova,
Ţara Rumânească1".
Ulterior,
neţinându-se seama de precizarea lui Iorga prin care textul holograf
al voievodului nu este continuu, ci sub formă de cuvinte scrise pe
trei rânduri separate pe dosul paginii albe a documentului, unii istorici
l-au reprodus ca fiind conceput într-o singură propoziţie, însoţit
de semnătura voievodului care se afla în partea inferioară a
documentului sub cele 12 puncte. Chiar dacă valoarea însemnărilor
lui Mihai Viteazul pe acest document nu şi-a pierdut importanţa
în ceea ce priveşte viziunea lui de a stăpâni cele trei
ţări române, el face parte din preocuparea domnului de a cunoaşte
conţinutul documentelor oficiale scrise, în alte limbi decât cele
în limba română. El avea acest obicei de a nota cu propria-i mână
cu litere cirilice în limba română, pe dosul unor documente de mare
interes, scurte însemnări, cuvinte sau propoziţii privitoare la
conţinutul acestora2.
Documentul
a fost descoperit de Iorga în Arhiva Imperială de Război din
Viena împreună cu alte trei documente ale voievodului, ceea ce
dovedeşte că acestea au ajuns acolo fie direct trimise prin
numeroasele sale solii
la Viena
sau prin
comisarii imperiali veniţi
la Alba Iulia.
Acest
document însă a fost capturat de Basta din cortul voievodului după
asasinarea acestuia pe câmpia de
la Turda
în august
1601, opinie enunţată de cercetătorul C. Rezachevici într-un
amplu studiu publicat despre acest document cu precizarea că ideile
conţinute în cele 12 puncte au constituit baza tratativelor pe care
voievodul le-a discutat
la Alba Iulia
cu Pezzen,
comisarul împăratului, în iulie 16003.
Fig 1:
Paginile 3 si 4 ale documentului din anul 1600, cu cererile lui
Mihai Viteazu catre imparatul Rudolf al II-lea, continand punctele
9-12 cu semnatura voievodului. Pe spatele filei a doua se află
insemnarile manuscrise ale voievodului: "Si hotarul
Ardealului..... pohta ce-am pohtit..... Moldova si Tara Romaneasca". |
Iorga
a descoperit
la Viena
alte trei
documente din care două conţin 12 puncte cu aproximativ aceleaşi
cereri ale voievodului cărora li se adaugă cel publicat de Szádeczki
cu un conţinut minimal de 6 puncte4.
În total sunt patru documente cu acelaşi conţinut. Documentele
nefiind datate nu putem stabili cronologic mai exact când au fost emise,
dar din conţinutul lor reiese că au fost emise în perioada
iunie – iulie 1600, deoarece în toate este menţionată cererea
de a fi recunoscut şi domn al Moldovei, cucerită în mai 1600.
Documentul
care face obiectul studiului de faţă este cel mai complet,
sporindu-i mult valoarea şi semnificaţia datorită însemnărilor
pe verso ale voievodului şi a semnăturii lui originale. A fost
scris în limba maghiară pentru comisarii împăratului care cunoşteau
această limbă deoarece veneau din Casovia (Kosice) Slovacia,
fostă provincie ce a aparţinut Ungariei până în 1541 când
a fost anexată Austriei. Documentul are 4 pagini, prima cuprinde
titlul şi primele 3 puncte, a doua următoarele de la 4 până
la 9 puncte şi a treia ultimele trei puncte, de la 10 la 12, şi
semnătura holografă a voievodului „Io Mihail Voievod”.
Însemnările voievodului se află pe a patra pagină rămasă
liberă, fiind redactate pe 3 rânduri separate, scrise apăsat
şi mare cu litere cirilice. În primul rând de sus se află însemnarea
„Şi hotarul Ardealului”, iar celelalte două rânduri
se află în josul paginii: „pohta ce-am pohtit” şi
sub acesta „Moldova, Ţara Rumânească”.
Însemnările
nu se referă la tot conţinutul documentului, ci numai la câteva
puncte esenţiale asupra cărora interesul voievodului era
deosebit. Prima însemnare „Şi hotarul Ardealului” se
referă la punctul 5 şi completează punctul 1 al
documentului prin care Mihai Viteazul cere să i se dea întreg
teritoriul Transilvaniei, cu „Partium” în care intrau comitatele:
Bihorul, Solnocul de Mijloc, Maramureşul, Zarandul şi Crasna
care atunci erau ocupate de trupele imperiale conduse de Basta. Aceste
comitate au intrat în componenţa Transilvaniei după ocuparea
Budei la 1541 de către turci şi au fost date de sultanul
Soleiman Magnificul minorului Ioan Sigismund, fiul voievodului Zapolya,
devenit apoi primul principe al Transilvaniei şi reconfirmate prin
tratatul de
la Speyer
1570, aceluiaşi
principe. Cealaltă însemnare „pohta ce-am pohtit… Moldova,
Ţara Rumânească” se
referă la punctul 2 al documentului prin care cere să i se
recunoască domnia pe veci asupra Moldovei şi a Ţării
Româneşti.
Până
s-a ajuns la condiţiile enunţării de către voievod a
acestor documente, Mihai Viteazul a trebuit să parcurgă o serie
întreagă de momente istorice. A cucerit Transilvania învingându-l
la Şelimber pe Andrei Bathory, omul turcilor şi al polonezilor,
care l-a somat pe voievod să plece din domnie. A intrat la 1
noiembrie 1599 triumfal în Alba Iulia, stabilind aici capitala, pentru
prima dată şi pentru scurt timp, a celor trei ţări române
unite sub sceptrul său. Mihai a fost sfătuit de boierii şi
de către unii din sfetnicii săi, din care o parte proveneau din
sudul Dunării, Baba Novac, Deli Marcu, Banul Mihalcea şi mai
ales Dionisie Raly, mitropolitul de Târnovo, să nu rămână
în Transilvania, ci să continue lupta împotriva turcilor pentru
eliberarea popoarelor din Balcani: „Să lase acest pământ
spre care îşi ascut dinţii atâţia câini pentru a merge
spre marea sa glorie a împăraţilor bizantini”5.
Mai mult, episcopul Raly l-a ameninţat cu afurisenia pentru că
şi-a călcat vechea promisiune.
Ajuns
la Alba Iulia
, Mihai şi-a
schimbat însă gândurile şi n-a mai vrut să plece din
Transilvania pe care a considerat-o prielnică şi situată într-o
poziţie strategică mai favorabilă decât Ţara Românească
faţă de duşmanul tradiţional, Imperiul Otoman.
Participant în Liga Creştină, patronată de Austria,
voievodul a început demersurile pentru a convinge pe împăratul
Rudolf al II-lea să-i lase lui şi fiului său Transilvania.
În acest fel a început un capitol pe care Iorga îl intitulează „Lupta
cu oamenii împăratului” care a durat din noiembrie 1599 şi
până în august 1600.
Primul
pas l-a făcut Mihai trimiţându-l, la începutul lunii noiembrie
1599, pe Petre Armeanul în solie
la Praga
spre a-l anunţa
pe împărat că voievodul a cucerit Transilvania şi spre a-i
dărui în semn de omagiu, steagurile cucerite în bătălia
de la Şelimbăr. Totodată acesta a primit misiunea
voievodului de a cere împăratului să-i trimită 2000 de
soldaţi pedeştri şi 2000 de călăreţi pentru
a continua lupta împotriva turcilor, precum şi recunoaşterea
lui şi a fiului său în calitate de „crai ai Ardealului”.
Ca să fie şi mai puternic voievodul propune căsătoria
fiului său cu o rudenie a împăratului. Mai cere de asemenea ca
prin mijlocirea împăratului să fie recomandat şi ajutat de
Franţa, Spania, de Papa şi de oraşele italiene pentru a
continua lupta împotriva turcilor.
De
la început Consiliul de Război al imperiului hotărăşte
la 16 noiembrie 1599 trimiterea lui Basta în Transilvania spre a-l obliga
pe Mihai să plece în Ţara Românească, iar pentru funcţia
de guvernator a fost propus prinţul Maximilian de Habsburg, fratele
împăratului.
La
sfârşitul lunii noiembrie 1599 Mihai trimite într-o nouă solie
(a doua) la împărat pe Banul Mihalcea şi Vistiernicul Stoica cu
noi instrucţiuni şi anume să fie menţinut în starea
în care se află acum, adică stăpânul Transilvaniei, să-i
dea bani pentru armată şi să-i înapoieze cetăţile
Hust, Şimleu, Baia Mare, Oradea şi alte locuri ce ţin de
Transilvania. În ceea ce priveşte titlul „poate fi cel mai mare
de prinţ, duce şi chiar rege”. E dispus să primească
un comisar imperial cu sediul
la Caşovia
, Crasna, Sătmar
sau chiar
la Alba Iulia.
Mai solicită
gardă personală de 2000 de nemţi şi de 2000 de unguri
şi cehi6.
Ca răspuns împăratul trimite în solie pe comisarul Carlo Magno
care a sosit la sfârşitul lunii decembrie 1599
la Alba Iulia.
Acesta i-a
adus voievodului în dar de la împărat un costum de ceremonie şi
o medalie de aur cu efigia împăratului, amăgindu-l cu vorbe
frumoase şi felicitări.
Mihai
i-a cerut lui Magno să fie onorat de împărat cu titlul de prinţ
al Sacrului Imperiu Roman, să-i facă danii şi să-i
procure mijloace de a continua războiul cu turcii, să-l
recomande Sanctităţii Sale, regelui Spaniei şi altor prinţi
străini şi să anuleze deocamdată tot ce au mijlocit
solii lui cu Înălţimea Sa Împăratul.
Între
timp Mihai şi-a mărit pretenţiile faţă de împărat
şi a trimis într-o nouă solie
la Viena
(a treia) pe
Gheorghe Raţ şi să-i declare împăratului în numele său
că: „a luat Ardealul cu sabia şi nu se gândeşte de
loc să fie alungat de acolo, că-şi va căuta norocul în
Moldova cu voia sau fără voia împăratului…Când va fi
adus în puterea sa cele trei ţări, atunci cu adevărat va
putea apuca pe Turc de barbă şi va aduce cu atât mai mult
serviciu creştinătăţii. Împăratul să facă
bine să-i dea lui Ardealul”7.
În ianuarie 1600 Mihai şi-a dat seama că imperialii nu sunt de
acord să-i dea Transilvania şi îl acuză pe împărat că
acesta ascultă de trădători. Se gândeşte din nou să
meargă împotriva turcilor până
la Adrianopol.
Mitropolitul
Raly triumfă
şi-i trimite împăratului o icoană ce ar fi aparţinut
lui Constantin cel Mare. De Bobotează Raly face slujbă în
Catedrală şi stropeşte cu aghiazmă caii. Carlo Magno a
dus propunerea lui Mihai Viteazul
la Viena
care
cuprindea voinţa voievodului de a păstra Ardealul cu titlu
ereditar sub suzeranitatea împăratului. În acest timp Mihai trimite
o nouă solie (a patra)
la Viena
şi Praga
pe logofătul grec Pantazi prin care le cere reprezentanţilor săi
acolo să se conformeze noilor porunci în tratativele cu împăratul:
„dacă vi se pare că iaste mai bună această
tocmeală ce am trimis acum şi pohta ce-am pohtit, iar voi să
cunoaşteţi şi să faceţi tocmeala pe această
pohtă ce-am trimis acum la voi”8.
Instrucţiunile
trimise conţin noi cereri arătând totodată sacrificiul pe
care voievodul l-a făcut pentru cucerirea Ardealului: „pe care
l-a câştigat cu sabia. Ardealul a stat 74 de ani de când a fost închinat
turcilor iar Mihai Vodă… a luat Ardealul şi l-a închinat
cinstitului împărat de acum înainte se făgăduieşte
dumnealui până va fi viu cu mare credinţă. Se roagă
împăratului să-i lase Ţara Românească şi Ţara
Ardealului să-i fie moşie lui şi cine va ţinea din
feciorii lui să-i fie moşie. Ardealul întreg cu Oradea, Hustul,
Maramureşul şi părţile de apus Crasna, Solnocul, Sătmarul,
Baia Mare şi Baia de Sus (Sprie)”. Să aibă dreptul de
a face donaţii şi să păstreze jurisdicţia completă:
„ce vom judeca noi să fie judecat şi să nu aibă
voie a căuta legile din altă ţară”. Să-i
dea titlul lui Sigismund (de principe al Transilvanie), să-i dea lefi
pentru soldaţi şi trupe noi. El şi urmaşii lui să
aibă moşii şi loc de retragere cu venit de 100.000 de
taleri, iar în caz că va fi prins împăratul să-l răscumpere9.
Noua
solie trimisă de împărat compusă din comisarii Ungnad
şi Szekely a sosit în februarie 1600
la Alba Iulia
, fiind întâmpinată
cu mare cinste de către voievod, nobili şi o gardă de 400
de soldaţi. Audienţa s-a ţinut la 10 februarie 1600,
voievodul primind felicitări din partea comisarilor care nu promit
nimic, decât nişte subvenţii pentru armată.
Între
timp s-a întors de
la Viena
solia compusă
din Stoica cu un răspuns negativ la solicitările voievodului.
Ardealul nu poate fi dat voievodului, căci a fost promis lui
Maximilian, iar Basta are dreptul să pună garnizoane în cetăţile
ce nu aparţineau Transilvaniei (Partium). Împăratul va cuprinde
însă pe voievod şi Ţara Românească în tratatul de
pace cu turcii dacă acesta va fi înfăptuit.
Mihai
a primit cu răceală şi chiar cu duritate pe comisarii
imperiali spunându-le: „Eu am cucerit Ardealul pentru împăratul,
am riscat pentru aceasta trupul meu şi viaţa mea. Am luat cu
mine nevastă-mea şi fiul meu şi dacă s-ar fi întâmplat
acolo o nenorocire. Am nădăjduit ca Înălţimea Sa, nu
numai că mă va cinsti cu însemnate daruri, ci mă va întări
cu steaguri împărăteşti, scrisoare şi pecete. Şi
acum vrea să mă gonească din Ardeal ca pe o femeie stricată.
Aşa ceva nu va vrea Dumnezeu, nu mă voi lăsa gonit şi
de mi-aş pune capul, căci am luat Ardealul cu sabia”
şi continuă „dacă aş fi făcut acest serviciu
sultanului m-ar fi cinstit cu multe daruri”. În schimb împăratul
„îmi trimite doar trei coli de hârtie pline de otravă, ruşine
şi batjocură şi vrea să mă gonească”.
Încheie cu o frază memorabilă: „Mi s-a spus mie să nu
mă încred în Neamţ căci voi avea proastă răsplată
a slujbei mele credincioasă cum a şi urmat. Voi trimite
pretutindeni scrisoare şi Înălţimii Sale ca să vadă
toată lumea nerecunoştinţa pentru slujba mea credincioasă”10.
Ungand uneltea în acest scop împotriva lui Mihai cu nobilii unguri,
demnitari puşi de Mihai în consiliul Transilvaniei, Napragy, Kornis,
Rakoczy etc. Ungand a continuat să-l denigreze pe Mihai în
scrisorile către împărat, considerându-l: „barbar, înşelător,
nesincer şi duşmănos faţă de împărat “11.
La
20 februarie 1600 Mihai a plecat cu oastea spre Făgăraş
şi a lăsat
la Alba Iulia
pe Radu
Buzescu, pe Sibric şi pe Logofătul Teodosie cu misiunea să
nu lase pe comisarii împăratului să meargă
la Cluj
unde mocnea răscoala
nobilimii maghiare împotriva lui.
La Făgăraş
şi Braşov
Mihai primeşte pe Taranovski, solul regelui Poloniei, şi pe
solul sultanului Husein Paşa care-i aduce în dar 2 steaguri, o sabie
ţintuită cu pietre scumpe, un surgiuc, 100 de pene negre de
cocor şi cai de paradă. De
la Braşov
a plecat cu
oastea prin Pasul Oituz şi a cucerit Moldova. La 27 mai într-un
hrisov emis
la Iaşi
s-a
intitulat: „Domn al Ţării Româneşti, Ardealului
şi Moldovei”. La sfârşitul lui iunie s-a întors
la Alba Iulia
, mai
puternic, reluând lupta cu imperialii. Voievodul avea mare încredere în
Pezzen pe care-l cunoştea de când acesta era ambasador
la
Constantinopol
şi pe
care l-a chemat încă pe când se afla
la Suceava
şi
la Iaşi
să vină
la Alba Iulia.
Nici acesta
nu a fost favorabil voievodului. Pezzen şi-a dat pe faţă
sentimentele faţă de voievod într-o scrisoare din 31 mai 1600 către
Banul Mihalcea, acuzându-l pe Mihai că vrea să fie domn absolut
în Ardeal, luat pe numele împăratului, că a convocat de la
sine putere dieta, a impus ţării sarcini grele, a făcut
donaţii după placul lui, a răpit proprietăţile
Mariei Cristina, fosta soţie a lui Sigismund Bathory, a maltratat pe
comisarii imperiali, a primit pe solul sultanului cu cinste şi a închis
graniţele spre Ungaria.
Voievodul
a trimis
la Viena
într-o nouă
solie (a cincia) pe Kornis şi Logofătul Teodosie cu misiunea de
a include în vechile cereri să stăpânească şi
Moldova cucerită de curând. Probabil că ei au dus
la Viena
primul
document cuprinzând cele 12 puncte în care a fost inclusă şi
Moldova. În sfârşit Pezzen a sosit
la Alba Iulia
la 11 iulie
1600 fiind întâmpinat cu mari onoruri de 500 de călăreţi
şi 400 de trabanţi (infanterişti), precum şi de toţi
boierii şi sfetnicii lui Mihai. La 21 iulie a avut loc audienţa
la voievod, căruia i-a adus din partea împăratului un colier de
aur cu vulturul imperial şi i l-a aşezat la gât.
Voievodul
îi declară lui Pezzen că dacă nu se va putea înţelege
cu împăratul va căuta să facă lucruri mari „dorind
cu orice chip să trăiască şi să moară cu creştinii”,
dar Ardealul îl vrea pentru el, lăudându-se că turcii sunt
gata să-i dea orice12.
La cererile mai vechi voievodul a adăugat şi Moldova. Pezzen nu
a promis nimic, s-a eschivat să-i dea lui Mihai un răspuns tranşant.
Era şi el un om al împăratului şi un duşman al lui
Mihai. Toţi reprezentanţii împăratului îi acreditau pe
prinţii imperiali Matei şi Maximilian în calitate de
gubernatori ai Transilvaniei. În această atmosferă tensionată
între Mihai şi imperiali a apărut documentul pe care-l prezentăm.
Era
pregătit pentru a fi dat lui Pezzen. Pe el stă însemnarea
voievodului: „Duhtor Peţi ce au venit”. Documentul nu a
fost luat de Pezzen, ci a rămas în arhiva domnului fiind capturat de
Basta
la Turda
, părere
susţinută de Rezachevici.
Conţinutul
documentului este următorul:
“Dorinţele
lui Mihai – Vodă Măria Sa, Domnul Ardealului, Moldovei şi
Ţării Româneşti, de la Înălţimea Sa Împăratul
Râmului. Acestea sunt dorinţile Măriei Sale.”
1.
Cu aceasta să încuviinţeze Măria Sa dorinţa Înălţimii
Sale, ca să ţină Ardealul şi să-l stăpânească
cu numele de gubernatorie, dar cu aşa condiţie, ca Înălţimea
Sa să i-l lasă să-l stăpânească toată viaţa;
după moarte să rămână fiului său şi urmaşilor
lui, de la fiu la fiu; când însă (ceeia ce să ferească
Dumnezeu sfântul) Domniei Sale i s-ar strânge neamul, să fie ţara
a Măriei Sale Împăratul Râmului.
2.
Doreşte Măria Sa, ca şi Moldova să i-o dea Domnia Sa
pe veci, de la fiu la fiu ad utrumque sexum, şi Ţara-Românească
încă Măriei Sale. Când însă s-ar strânge tot neamul Măriei
Sale, aşa că şi viţă bărbătească
şi cea femeiască ar lipsi, Înălţimea Sa să dea
acestor două ţeri, Moldovei şi Ţerii-Româneşti,
o astfel de învoire, ca ele înşile să-şi poată alege
Domnul, pe cine vreau, însă în aşa chip, încât să-şi
ceară de la Înălţimea Sa Împăratul Râmului, şi
să-i slujească lui
Judecăţile,
pe care le vor avaea ţerile, pe acelea să le vadă şi să
le dezbată Domnul care va fi, împreună cu sfetnicii, şi
tot înaintea lui să se sfârşească toate judecăţile;
în altă ţară să nu meargă, din pricinile în
apelaţie. Nimeni să nu scoată din vechile lor prăvili
pe călugări, pe popi şi mănăstiri.
3.
Dorinţa Măriei Sale: doreşte ca să se ţină
de Ardeal: Gurghiu, Gilău, Ieciul şi Făgăraşul,
cu toate Ţinuturile şi veniturile, pe veci; din Ţara
Ungurească însă: Hustu, Chioara, cu Ţinuturile şi
veniturile împreună, din fiu în fiu, utrumque sexum ; dacă
s-ar strînge neamul de viţă bărbătească, să
rămână ramurii de pe fete, şi nimeni să nu-i tulbure
într-acelea în slujba Măriei Sale. Şi cu condiţie ca
aeasta: adică ar fi alt principe în Ardeal, acela să nu aibă
autoritate şi putere să le iea din mâna ramurii după băieţi
sau după fete.
4.
Şi aceia doreşte Măria Sa că să aibă
şi pentru aceia putere Măria Sa, ca să poată da slobod
şi dărui în veci, ori-cui va vrea, sau moşie, sau alt
ceva, ori ce vrea, afară de aceia, dacă cineva ar greşi sau
împotriva Măriei Sale sau împotriva altora, ori-ce fel de om ar fi,
şi atunci să aibă Măria Sa putere ca pe unul ca acela
să-l pedepsească, după pravilă şi după
cuviinţă şi toate judecăţile, să se sfârşească
înnaintea Măriei Sale; într-alt loc să nu apeleze şi să
nu se scoată judecăţile.
5.
Dorinţa Măriei Sale este ca acele cinci comitate,
Bihorul, Solnocul de Mijloc, Maramureşul, Zarandul şi Crasnă,
să le dea Domnia Sa, Ardealului, precum au fost înainte, cu toate
cetăţile şi Ţinuturile dimpreună.
6.
Şi aceasta doreşte Măria Sa, ca cetăţile
de la hotare, pe care le va putea lua din mâna păgânilor, aşa
cum sunt Timişoara, Felnocul, Ceanadul, Becicherecul, Panciova şi
Berinul, să fie ale Măriei Sale, cu ţinuturile lor dimpreună,
până
la Dunăre
, pe veci, din
fiu în fiu, ad utrumque
sexum,
7.
Dacă Înălţimea Sa vrea să se bată tot înnainte
cu turcii, atunci doreşte Măria Sa, ca să-i dea atâţia
bani pentru trebuinţa Ardealului, câţi i-ar rânduit lui
Sigismund; şi Moldovei să-i rânduiască şi să-i
dea Înnălţimea Sa, atâţia bani, câţi i-a orânduit
Ţerii-Rumâneşti.
8.
Titlul care i l-a dat Înălţimea
Sa lui Sigismund Bathory, astfel să i-l dea şi Măriei Sale.
9.
Pe aste trei luni, adecă: August, Septembre şi Octombre,
să dea Înnălţimea Sa pe fiecare câte o sută de mii
de florini, aceia ce face 300 000 de florini; mox et de facto să-i
trimeată Înnălţimea Sa.
10.
Măria sa se bucură foarte mult
că Înnălţimea Sa a îngăduit să înceapă
cu banii Înnălţimii Sale în tot locul mine, şi doreşte
Măria Sa să aibă voie, ca, dacă ar găsi vre-o neîngrijire
în prefecţii care îngrijesc de mine, să poată scoate pe
prefectul nebăgător de samă şi să lase baia unuia
care poate fi de folos ţerii.
11.
Când va cere nevoia, adecă atunci când se va ivi vre-un duşman
ţerii, unde s-ar cere ajutorul căpitanului de Caşovia,
şi Măria Sa i-ar scrie căpitanului, să fie dator căpitanul
Caşoviei, cu toate puterile lui, să meargă acolo unde spune
şi doreşte Măria Sa; să nu trimeată la Înnălţimea
Sa Împăratul.
12.
Sfetnicul pe care îl trimete Înnălţimea Sa să fie acolo,
pe lângă Măria Sa, până
atunci, până se va sfârşi războiul, care să
îngrijească de lipsurile oştirii; şi când s-ar începe
judecăţi despre pământul câştigat de
la Turci
şi
hotarele aceluia, acelea să fie înnaintea Măriei Sale şi a
sfetnicilor săi, şi să dezbată şi împartă,
şi tot înnaintea Măriei sale să se sfârşească
pricinile, să nu meragă într-alt loc pentru apelaţie. Înnălţimea
Sa să nu se amestece într-aceia, şi să nu orândească,
nici să dea sau să hotărască dintr-aceia, sau să
iea, ci numai singur Măria Sa să dăruiască şi să
dispuie, sau să iea, împreună cu sfetnicii săi.
Omul
pe care îl trimete Măria Sa să fie pe lângă Înnălţimea
Sa, aceluia să-i dea Înnălţimea Sa şi mâncare,
şi băutură, şi să fie cinstit atât din partea Înnălţimii
Sale, cât şi din a sfetnicilor săi
(În
traducere germană modernă, ibid pp. 216-7. Traducere veche românească,
în Analele Academiei Române, XX. p. 482. Pe
Verso, scrie Mihai: Duhtoor Peţi cu ce-au venit), Hurmuzaki
XII, p. 961
Mihai
avea dreptul să ceară împăratului cele trei ţări
române fiindcă aderase de mai înainte
la Liga Creştină
patronată
de acesta.
În
cele peste 10 luni de domnie
la Alba Iulia
voievodul român
a dus o luptă necontenită cu reprezentanţii împăratului
pentru recunoaşterea stăpânirii lui asupra ţărilor
române, cu deosebire asupra Transilvaniei. În
acest scop a trimis
la Viena
şi
la Praga
cinci solii
şi a tratat cu alte trei solii ale împăratului
la Alba Iulia.
În toate
documentele primul punct se referea la recunoaşterea stăpânirii
asupra Transilvaniei „să-i dea Înălţimea Sa în
perpetu Ardealul, Moldova şi Ţara Românească lui Mihai Vodă
şi fiului său”, mulţumindu-se şi cu titlul de
„gubernatorie, dar să-l stăpânească toată viaţa
şi să rămână fiului său şi urmaşilor
lui de la fiu la fiu şi numai dacă se va stinge neamul să rămână
împăratului”. La punctul 2 se preciza că „Moldova să
i-o dea pe veci de la fiu la fiu şi la fiice (ad utrunque sexum)
şi Ţara Românească şi numai dacă se va stinge
neamul de viţă bărbătească şi femeiască
aceste două ţări să-şi aleagă domnul pe cine
vor vrea şi să ceară steag de la împăratul”.
Transilvania o vrea întreagă, insistând la punctul 5 în toate
documentele cunoscute să-i lase împăratul comitatele din
Partium, adică Bihorul, Solnocul de Mijloc, Sătmarul, Maramureşul,
Zarandul şi Crasna.
Mai
departe, la punctul 6 voievodul intenţiona să cucerească
şi cetăţile deţinute de turci, dar locuite de români:
Timişoara, Felnacul, Cenadul, Becicherecul, Panciova şi Berinul
până
la Dunăre
, să fie
ale sale „pe veci din fiu în fiu si pe fiice” ce reprezenta
partea Banatului cucerit de turci în 1552. Pretenţiile lui se mărginesc
numai la teritoriile locuite de români, utilizând în toate documentele
denumirea de „Ţara Rumânească” şi nu de
Ungrovalahia sau Valahia, titluri utilizate de domnii Ţării Româneşti
din sec. XIV-XVI şi de către străini.
O
cerere permanentă a voievodului a fost obţinerea de la împărat
a unui înalt titlu de nobleţe şi preocuparea de întemeiere a
unei dinastii proprii. Titlurile le cerea de
la Rudolf
al II-lea în
calitatea acestuia de senior şi conducător al „Ligii
Sfinte” la care a aderat şi Mihai. De la el aştepta
voievodul steag de domnie, titluri, domenii, bani şi alte ajutoare
pentru continuarea luptei împotriva turcilor. În instrucţiunile
date celei de a doua solii trimisă la împărat, formată din
Banul Mihalcea şi Vistiernicul Stoica, pe lângă cele cunoscute
mai solicita şi titluri „poate fi cel mai mare de prinţ,
duce şi chiar rege”13.
În toate documentele insistă să i se dea titlul pe care l-a
avut Sigismund Bathory de principe al Transilvaniei, punctul 8 în
documentul cercetat, iar în celelalte documente la punctul 10 cerea: „Înălţimea
Sa să mă împodobească şi pe mine şi fiul meu cu
titlul pe care i-a fost dat lui Sigismund”. Într-un alt document,
cel cu 6 puncte, a cerut să i se dea lui şi fiului lui: „Lâna
de Aur ca
la
Sigismund
pentru că
atât eu cât şi fiul meu să slujim Înălţimii Sale
şi întregii creştinătăţi”.
Lâna de Aur era cea mai înaltă decoraţie a Imperiului
Romano-German, pe care o puteau dobândi împăratul, fiii şi fraţii
acestuia, cei 7 electori, o primeau şi principii care aderau cu
provinciile lor la imperiu, cum a fost cazul lui Sigismund Bathory care a
cedat Transilvania în schimbul unor două mici ducate din imperiu,
Opeln şi Ratibor în Silezia.
Voievodul
a fost preocupat în mod deosebit de a obţine pentru el şi
pentru urmaşii lui întemeierea unei dinastii care să fie
legalizată prin voinţa şi autoritatea împăratului. Cu
siguranţă voievodul cunoştea că în cursul sec. al
XVI-lea succesiunile la domnia ţărilor române a fost una
nefirească, care a atras după sine creşterea fără
precedent a obligaţiilor faţă de Imperiul Otoman şi
degradarea instituţiilor tradiţionale ale statelor româneşti,
la care au contribuit în permanenţă luptele dintre partidele
boiereşti pentru obţinerea domniei. S-a pierdut în mare măsură
tradiţia obţinerii tronului pe cale ereditară din „os
de domn” şi s-a aplicat principiul electiv al domnului, fiind
ales cel care plătea mai mult Porţii otomane. În decursul
secolului amintit în Ţara Românească în cei 83 de la domnia
lui Radu cel Mare 1508, până
la Alexandru
cel Rău
1593 s-au perindat 33 de domni, ceea ce reprezintă în medie 2,06 ani
pentru fiecare domn, iar în Moldova de la moartea lui Ştefan cel
Mare 1504 şi până
la Ieramia
Movilă
1600 s-au
succedat 26 de domni în 96 de ani, ceea ce reprezintă în medie 3,06
ani pentru fiecare domnie. Mihai dorea să reinstaleze o domnie
ereditară şi să întemeieze o dinastie prin el şi urmaşii
lui. Această dorinţă este conţinută în 4 din
cele 12 puncte ale documentului. La punctul 1 „să-i lase
Ardealul să-l stăpânească toată viaţa şi
după moarte să-i revie fiului său şi urmaşilor
lui de la fiu la fiu până se stinge neamul”. Punctul 2 „să-i
lase domnia asupra Ţării Rumâneşti şi Moldovei pe
veci de la fiu la fiu şi fiice până se va stinge neamul său
de viţă bărbătească şi femeiască”.
Mai solicită la punctul 3 să i se dea domeniile fiscale ale
Transilvaniei „Gurghiul, Gilăul, Ieciul, Făgăraşul,
Hustul, Chioarul cu veniturile lor să le stăpânească din
fiu în fiu şi dacă se stinge neamul de viţă bărbătească
să rămână ramurii de fete şi nimeni să nu-i
tulbure” nici dacă va veni un alt principe în Ardeal. La
punctul 6 „dacă va putea lua din mâna păgânilor Timişoara,
Felnacul, Cenadul, Becicherecul, Panciova şi Berinul să fie a Măriei
Sale până
la Dunăre
pe veci
din fiu în fiu şi fiice”.
În documentul care conţine doar 6 puncte, program minimal, elaborat
foarte probabil de voievod când se afla în bejenie
la Viena
şi Praga
după ce şi-a pierdut tronul, arătând cu ce eforturi a
luptat şi „cu multă muncă şi oboseală împăratul
să-mi dea mie şi urmaşilor mei aici în ţara aceasta”
adică domeniile amintite situate în Transilvania şi altele în
Moravia şi Boemia unde să se retragă.
Este
un fapt rar, poate unic în istoria medie a românilor în care un voievod
propune într-un document scris să poată dobândi tronul nu
numai urmaşilor pe filieră bărbătească, ci şi
pe a celei feminine. O dinastie se poate menţine şi prin
reprezentantele de gen feminin. Avea exemplu pe contemporana sa, Elisabeta
I a Angliei şi tradiţia bizantină a împărăteselor
Irena (797-802), Zoe şi Teodora (1041-1050) şi Iolanda
(1217-1219) împărăteasă în Imperiul Latin din
Constantinopol. Stăruinţa cu care Mihai insistă să
transmită tronurile Ţărilor Române şi urmaşilor
pe filieră feminină poate constitui dovada voinţei sale de
a forma o dinastie ereditară.
Se
cunoaşte că sec. al XVI-lea sub influenţa ideilor
renascentiste şi întărirea puterii centrale a regilor europeni
a fost secolul constituirii statelor centralizate europene şi instaurării
domniilor absolute. Exemple erau multe: Franţa lui Francisc I şi
Henric al IV-lea, Spania lui Filip al II-lea şi a urmaşilor,
Anglia Elisabetei I, Rusia lui Ivan cel Groaznic etc. Din toate punctele
de vedere Mihai Viteazul prin pretenţiile sale faţă de împărat
se încadrează şi el în curentul european de centralizare a
statelor feudale şi al exercitării unei domnii absolute, dar sub
patronajul împăratului. Mai solicită ca în ţările
acelea, judecăţile să le dezbată domnul cu sfetnicii
lui şi să nu aibă nimeni dreptul să facă apel în
altă parte (punctul 2). Să nu scoată nimeni din vechile
pravile pe călugări şi popii români din mănăstiri
(punctul 2). Să posede domeniile amintite în Transilvania şi
altele în Ungaria, precum şi comitatele menţionate în punctele
3 şi 5. Să poată da „slobod şi dărui pe
veci, oricui va vrea moşii şi altceva” şi să aibă
putere „să pedepsească după pravilă şi după
cuviinţă pe oricine va fi împotriva domnului, iar judecata să
se sfârşească înaintea sa şi să nu poată apela
în altă parte” (punctul 4). în documentul conţinând
doar 6 puncte voievodul în calitate de gubernator al Transilvaniei doreşte
„ca oricând vreau eu şi cere nevoia, totdeauna să fac dietă
şi să putem isprăvi tot pentru binele şi păstrarea
ţării” (punctul 2).

|
Placa comemorativa amplasata cu prilejul deschiderii Serbarilor
Unirii de la Alba Iulia din anul 2004 din initiativa Fundatiei
"Alba Iulia 1918 pentru unitatea si integritatea Romaniei"
cu sprijinul financiar al Primariei Municipiului Alba Iulia. |

|
Monumentul Voievodului MIHAI VITEAZU din Alba Iulia - Cetate,
inaugurata in 1968, cu prilejul sarbatoririi implinirii unei
jumatati de secol de la Unirea Transilvaniei cu Romania. |

|
Bustul Primului Unificator al Neamului Romanesc MIHAI VITEAZUL -
comandat de Fundaţia "Alba
Iulia 1918 pentru unitatea si integritatea Romaniei", la
Biserica ortodoxa Sfanta Treime din Maierii Balgradului,
construita in anul 1714 din materialele recuperate din cladirile
Mitropoliei Ortodoxe a Balgradului si ale Arhiepiscopiei
Ardealului, demolate de habzburgii catolici. |
Cetăţile
pe care le va putea cuceri de la turci să fie ale lui şi să
le moştenească pe veci urmaşii lui, (punctul 6). Dacă
împăratul doreşte ca el să continue războiul cu
turcii, atunci să-i dea bani cât i-a dat lui Sigismund şi să-i
dea şi pentru Moldova cât a rânduit pentru Ţara Românească
(punctul 7). Să-i dea titlul pe care l-a avut Sigismund (punctul 8)
şi să-i mai dea împăratul 300.000 de florini pentru lunile
august, septembrie şi octombrie pentru întreţinerea armatei
(punctul 9). Domnul doreşte să aibă voie să deţină
veniturile de la băi şi să aibă dreptul să
schimbe prefecţii minelor dacă aceştia nu corespund
(punctul 10). Această pretenţie a domnului este precizată
mai bine în documentul ce conţine doar 6 puncte: „toate
foloasele ţării, cum sunt: aur, argint, sare şi alte
foloase ale minelor, după cheltuielile mele, să-mi vină mie
şi tricesima, dijma din care să-mi pot plăti curtea şi
slujitorii la oaste” (punctul 3). În ultimele două puncte ale
acestui document voievodul a cerut ajutor militar. Dacă se va ivi un
duşman al ţării căpitanul de
la Caşovia
să fie
dator a merge acolo unde va spune Măria Sa voievodul, fără
să apeleze la împărat (punctul 11). Sfetnicul pe care împăratul
îl va trimite pe lângă voievod până la sfârşitul războiului
să se îngrijească de lipsurile oştirii, iar pământul
câştigat de la turci să-l împartă tot voievodul cu
sfetnicii săi, iar împăratul să nu se amestece şi să
nu dispună sau să-l ia (punctul 12). Omului pe care-l va trimite
Măria-Sa Domnul pe lângă Înălţimea-Sa Împăratul
să i se dea mâncare şi băutură şi să fie
cinstit de sfetnicii săi (punctul 12). În celelalte documente Mihai
a cerut împăratului să nu încheie pacea cu turcii fără
ştirea lui, iar dacă o va face să-l includă şi pe
el şi cele trei ţări. Mai cere protecţie pentru el
şi familia lui în cazul că va pierde cele trei ţări
şi să-i dea împăratul o moşie cu un venit de 100.000
de florini în Ungaria, Moravia sau Boemia, după care să poate
trăi.
Din
analiza documentelor privitoare la solicitările pe care voievodul le
adresează împăratului de
la Viena
şi pe
care n-a ezitat să le pună în practică în scurt sa domnie
peste Ţările Române rezultă faptul că ele au vizat
concentrarea puterii politice, militare, legislative, judecătoreşti,
economice, precum şi protecţia asupra bisericii tradiţionale
româneşti, în mâna domnului, trăsături esenţiale de
exercitare a unei domnii absolute. Tocmai pentru aceste înfăptuiri
şi pretenţii a fost acuzat de duşmanii săi în
scrisorile către împărat şi către sfetnicii lui.
Cardinalul Malaspina scria împăratului
la Viena
că „Am
descoperit că el doreşte cu tot dinadinsul să fie domn al
acestei Ţări pentru că în afară de convocarea dietei,
împarte posesiuni cui îi place dintre români şi exercită
toate acele acte de jurisdicţie pe care le putea exercita un stăpân
absolut”14.
Aceeaşi caracterizare i-a făcut-o şi Pezzen în scrisoarea
către Banul Mihalcea că vrea să fie „domn absolut în
Ardeal luat pe numele împăratului, a convocat dieta de la sine
putere şi a impus ţării sarcini grele, a făcut donaţii
după plac şi a maltratat pe comisarii imperiali şi a primit
cu cinste pe solii sultanului”15.
Mihai
credea sincer că schimbându-şi suzeranul mahomedan (sultanul)
cu unul creştin împăratul va putea realiza toate aceste
deziderate. S-a înşelat. Creştinii nu erau aceia pentru care el
şi-a pus viaţa şi ţara în primejdie. Cererile şi
rapoartele lui către împărat şi către alţi prinţi
creştini nu l-au ajutat, încât în toamna anului 1600 s-a văzut
înconjurat de duşmani.
„Omnis
contra Mihaelis” (Toţi împotriva lui Mihai) era deviza
nobilimii maghiare care a reuşit să-l atragă de partea ei
şi pe Basta. Înfrânt
la Mirăslău
la 18
septembrie
1600 a
mai trecut
pentru ultima dată prin Alba Iulia să-şi recupereze
tezaurul. Apoi a plecat în bejanie
la Viena
şi Praga.
Speranţele lui au renăscut în 1601 şi s-au frânt
definitiv în august 1601 pe Câmpia de
la Turda.
Cererile
sale cuprinse în cele 4 documente şi întărite prin semnătura
şi însemnările sale originale de pe ultimul dintre acestea
denotă preocuparea domnului de a făuri un prim program ce urmărea
unirea celor trei ţări române într-un stat sub domnia sa
şi sub protecţia împăratului creştin de
la Viena.
Aceasta
este
ilustrarea gândirii politice a lui Mihai Viteazul în contextul evoluţiei
statelor feudale europene de la sfârşitul sec. al XVI-lea. Poate fi
considerat primul program politic românesc privind realizarea unităţii
naţionale.
prof. dr. GHEORGHE
ANGHEL
1 Hurmuzaki,
Documente vol. IV/I, p.214-216; vol. XII, p.954.
2 N.
Iorga, Studii şi documente, IV, p.5-14.
3 C
. Rezachevici,
Cunoscuta însemnare a lui Mihai Viteazul privind stăpânirea
ţărilor române şi semnificaţia ei reală, în
Apulum XIII, 1975, p.341-350.
4 Szádeczki,
Erdély és Mihály Vaida, 1595-1601, Timişoara, 1893,
p.347-352; Rezachevici, op.cit, p.343-344.
5 N.
Iorga, Istoria lui Mihai Viteazul, II, p.21; Hurmuzaki, XII p.569.
6 Hurmuzaki,
Documente, XII, p.605-609; XIII, p.551 şi 559.
7 Hurmuzaki,
Documente, XII, p.610, 628; Iorga, op.cit.,p.37.
8 Iorga,
op.cit.,p.46-47; Documente noi, p.42-44.
9 Iorga,
Documente noi, p.42-44.
10 Hurmuzaki,
Documente, XII, p.722, 730; Iorga, Istoria lui Mihai Viteazul,
II, p.54.
11 Hurmuzaki,
Documente, XII, p.919.
12 Hurmuzaki,
Documente, XII, p.363-364; Iorga, op. cit., p.85.
13 Iorga,
Istoria lui Mihai Viteazul, II, p.35.
14 Iorga,
Istoria lui Mihai Viteazul, II, p.17.
15 Hurmuzachi,
XII, p.363-364; Iorga, op. cit., p.76.
|
|