Cu
ocazia amplelor lucrări de restaurare şi înfrumuseţare a
cetăţii din Alba Iulia, demarate şi organizate de Primăria
Municipiului, în acest an s-a deschis un nou şantier arheologic, pe
platoul deschis din faţa Catedralei maghiare Romano-catolice „Sf.
Mihail”.
Lucrările
au fost coordonate de arheologul expert dr. Daniela Marcu Istrate, care împreună
cu soţul său Angel, au pus bazele Asociaţiei Culturale „Hieronymus”
în anul 2002,
la Braşov.
Arheologul
expert dr. Daniela Marcu Istrate a cunoscut bine zona cercetată, întrucât
în anii anteriori a condus de asemenea lucrările de săpături
şi cercetări arheologice din zona Catedralei Romano-Catolice din
cetate.
Constatările
au fost prezentate în importanta lucrare „Catedrala Romano-Catolică
„Sf. Mihail” şi Palatul Episcopal din Alba Iulia – cercetări
arheologice (2000-2002)”, volum realizat şi răspândit în
limba maghiară cu sprijinul Fundaţiei „Teleki Laszlo” de
la
Budapesta.
În limba română, lucrarea s-a realizat cu sprijinul financiar al
Consiliului Judeţean Alba.
Înainte
de încheierea lucrărilor de cercetare arheologică din acest an,
din faţa Catedralei Romano-Catolice, la data de 13 aprilie 2011,
arheologul expert dr. Daniela Marcu Istrate, în cadrul unei conferinţe
de presă a anunţat Descoperirea întâmplătoare a
primei Biserici Creştine răsăritene
din Transilvania
la
Alba Iulia.
În
sfârşit harul divin s-a aplecat şi asupra românilor din
Transilvania, prin excepţionala descoperire de pe Platoul Romanilor
din Alba Iulia, privind edificarea primei biserici episcopale din arealul
Transilvaniei a episcopului Ierotei din secolul X.
Considerăm
că această descoperire de
la
Alba Iulia
pe lângă altele, reprezintă o mărturie elocventă
şi sigură a existenţei creştinismului organizat şi
într-un stadiu avansat pe meleagurile Albei,ţinând cont de perioada
sec. X.
Această
descoperire înlătură, toate interpretările greşite
care au ajuns prin pagini de istorie până astăzi la noi, pe
această temă, dăruindu-ne posibilitatea să demonstrăm
lumii întregi, faptul că noi românii încă de la început am
fost un popor creştin cu calităţile respective, alăturându-ne
marilor idealuri ale umanităţii. În mod sigur această
descoperire, după peste 1000 de ani, este de o importanţă
crucială pentru Istoria României, iar pentru noi românii din
Transilvania şi mai ales pentru cei de pe meleagurile Albei, această
descoperire „visată” confirmă cu certitudine existenţa
şi continuitatea neamului românesc pe aceste meleaguri, precum
şi existenţa creştinismului răsăritean organizat
prin Episcopia de Alba Iulia a Sfântului Ierotei, de la sfârşitul
mileniului I.
În
ceea ce privesc confuziile existente în diferite lucrări /voite
şi nevoite) referitor la numele (denumirea) şi etnia unor
personalităţi precum şi despre locul de reşedinţă
a episcopului Ierotei şi rolul său în consolidarea şi răspândirea
creştinismului în această zonă este uşor de stabilit
în continuare.
O
serie de specialişti români – istorici şi arheologi – au
intuit, iar alţii au fost convinşi de existenţa
la
Alba Iulia
a unei biserici episcopale, care sperau să fie descoperită într-un
viitor cât mai apropiat.
În
acest sens amintim doar un singur exemplu convingător: în lucrarea
„Istoria României – Transilvania” – vol. I a Societăţii
Cultural-Ştiinţifice „George Bariţiu” Cluj-Napoca, 197,
prof. univ. dr. Mircea Rusu şi coordonatorul prof. univ. dr. Anton Drăgoescu,
la pagina 302 menţionează:
„această
biserică modestă (se referea
la
Rotonda Baptisteriu
,
care a fost lăcaşul de cult creştin folosit până la
construirea bisericii episcopale a lui Ierotei) nu putea fi biserica
episcopală a lui Hierotheus. De aceea până la descoperirea ei
pe cale arheologică...”
Această
„rotondă baptisteriu” (biserică rotundă) a fost formată
dintr-un templu roman, la care s-a adăugat o absidă, fiind
folosită din cele mai vechi timpuri ca locaş de cult
la
Alba Iulia.
Importanţa
acestei Rotonde baptisteriu rezultă şi din preocupările
istoricilor şi a arheologilor în decursul timpului. Arheologul Radu
Haitel, a efectuat cele mai importante lucrări de săpături
şi cercetări în incinta Catedralei Romano-Catolice „Sf.
Mihail” descoperind existenţa urmelor acestei rotonde, atât de
importante, pentru istoria creştinismului pe aceste meleaguri.
Astfel
de rotonde în perioada respectivă au fost răspândite pe Valea
Mureşului, fiind descoperite şi de Radu Haitel
la
Orăştie
,
Geoagiu,
la
Vineşti
lângă Săvârşin şi chiar
la
Kis Zambor
pe teritoriul actual al Ungariei.
Existenţa
unui centru creştin puternic
la
Alba Iulia
,
la mijlocul secolului X era binecunoscut în această parte a Europei,
fapt ce l-a determinat pe împăratul Bizanţului Constantin
Porfirogenetul (care a fost un bun creştin şi istoric) să-l
invite
la
Constantinopol
pe Iuliu cel Bătrân împreună cu călugărul Ierotei.
Delegaţia
de
la
Alba Iulia
a fost primită cu mult fast
la
Constantinopol
,
cu regulile protocolare ale timpului, privind primirea înaltelor
personalităţi. Împăratul Constantin Porfirogenetul i-a
acordat titlul de onoare de "Patricius" lui Iuliu Întemeietorul,
iar călugărul Ierotei a fost hirotonit ca primul episcop al
acestor meleaguri româneşti.
În
unele cărţi vechi de istorie a religiei din ţara noastră,
acest moment istoric a fost prezentat astfel: „În veacul al X-lea era
aici (
la
Alba Iulia
)
Biserica Răsăriteană organizată, căci altfel n-ar
fi fost de lipsă ca principele Iuliu
să-l ducă pe monahul Ierotei spre a fi hirotonit
întru episcop al acestor părţi de însuşi
Patriarhul Constantinopolului – Theophilact.”
În
lucrarea "Românii şi maghiarii în grădina Maicii
Domnului", istoricul Mircea Dogaru, printre alte date importante
şi mai puţin cunoscute referitor la această temă menţionează:
"Iuliu
- Geula - a fost întemeietorul primei ţări româneşti de
sine-stătătoare - Valachia
TraN-SIUANA între Carpaţii Orientali şi Tisa, care
şi-a stabilit capitala
la
Alba
,
iar în mod firesc, oraşul i-a preluat numele, devenind ALBA lui
IULIU - ALBA IULIA.
În
"Chronicon Rithmicum Henrici de Mugeln" Iuliu apare ca REX
(rege) în trei din capitolele sale 14, 19 şi 25.
Important
este faptul că
la
Alba
,
Geula - Iuliu a întreprind o operă constructivă, transformând
aşezarea în sediu episcopal răsăritean la mijlocul sec. X,
mărturie stând după Radu Heitel, rotonda baptisteriu pe care
odată intrată în familia arpadiano-română a lui Geysa
(tatăl lui Voicu) Şarlota o va copia în Catedrala de
la
Vesprem
şi
la
Alba Regală
,
rivala ungară a Albei Transilvane".
Importanţa
recunoscută şi în exterior, a oraşului d.p.d.v. istoric,
economic şi strategic a contribuit ca Episcopia de Alba Iulia a lui
Ierotei să aparţină direct de patriarhia Bizanţului.
Confuzia
numelui de Gylas în decursul istoriei a fost determinată de faptul că
denumirea de gylas reprezenta în epoca respectivă o demnitate, care
putea fi revendicată şi purtată de mai multe căpetenii,
din regiuni diferite, termen, care în timp a devenit nume propriu.
În
Transilvania şi pe meleagurile Albei a existat
creştinism în forme mai puţin organizate până la
momentul Ierotei, fapt constatat de specialişti arheologi şi
istorici şi prezentat în lucrările respective.
Exemplele
reproduse în continuare sunt edificatoare în acest sens.
„Momentul Ierotei” a fost şi în
atenţia arheologului albaiulian Mihai Blăjan care s-a preocupat
îndeaproape de perioada respectivă, cercetând împreună cu
Elvira Raţiu cimitirul medieval timpuriu – sec. X+XI de
la
Alba Iulia
- „Izvorul ÎmpăratuluI”.
Acest cimitir
medieval timpuriu se află pe drumul antic roman Sarmizegetusa –
Apulum – Brucla (Aiud) Potaisa, unde s-a păstrat tradiţia
romană privind amplasarea cimitirelor la intrare în localităţi.
În urma săpăturilor
şi a cercetărilor efectuate au constatat o varietate de piese de
inventar, de factură locală şi bizantină, care asigură
încadrarea cronologică a mormintelor, în secolul X.
Cu această
ocazie au descoperit un mormânt mai deosebit. În antebraţul stâng
al scheletului s-a aflat crucea episcopală bizantină relicvar
specifică secolului X, care ar fi putut fi a episcopului Ierotei.
Într-un mormânt
din apropiere (din acelaşi cimitir) au descoperit un schelet de
femeie, la care s-a aflat o garnitură de podoabe „tip bizantin”
(specifice secolului X+XI) formată din doi cercei şi un inel de
mare valoare, podoabe bizantine aflate şi în alte localităţi
de pe teritoriul României. Aceste podoabe deosebite erau purtate doar de
personalităţi feminine. Mai amintim faptul că în acea
perioadă, clerul bisericii răsăritene avea dreptul să
se căsătorească.
În acelaşi cimitir medieval timpuriu
de sec. X-XI s-au mai descoperit trei cruciuliţe „tip bizantin”
mai deosebite, care după afirmaţiile specialistului Mihai Blăjan
„documentează prezenţa masivă a românilor în aşezarea
de
la Bălgrad
, amplasată în
bazinul mijlociu al Mureşului şi reprezintă descoperiri
bizantine unice în Transilvania secolului X”.
La finalizarea cercetărilor arheologice din acest an,
arheologul expert, dr. Daniela Marcu Istrate a prezentat principalele
descoperiri printre care „CERTIFICAREA EXISTENŢEI PRIMEI BISERICI
CREŞTINE DIN TRANSILVANIA
LA
ALBA IULIA
”.
„În data de 13 aprilie 2011 am anunţat descoperirea
întâmplătoare a unei biserici, la o distanţă de circa
24 m
vest faţă de Catedrala Romano-Catolică din Alba Iulia. În
acel moment apăruseră în săpătură ruinele unei
abside semicirculare, cu fundaţii late de
1,15 m
din bolovani de piatră şi rare fragmente de cărămidă,
cu o deschidere estimată la
6 m
.
Contextul stratigrafic al descoperirii ne-a determinat să afirmăm
că biserica a fost construită în intervalul cuprins între
mijlocul sec. XI. Ea nu a funcţionat mai mult de un secol.
Dimensiunile exterioare ale bisericii sunt
20,70m pe axa est-vest, respectiv
12 m
pe axa nord-sud, grosimea medie a zidurilor fiind de
1,20 m
. Absida semicirculară are o deschidere de circa
8 m
, iar lungimea în ax este de circa
7,30 m
. Nava bisericii este un pătrat cu latura de
12 m
iar în zona centrală se află fundaţiile a patru arhitecturi
bizantine şi confirmă datarea timpurie a bisericii”, a
precizat Daniela Marcu Istrate.
S-a propus ca
la terminarea lucrărilor de cercetare, ruinele acestei biserici
episcopale a Sfântului Ierotei să fie reacoperite cu pământ
şi marcate la suprafaţa pământului.
Având în
vedere importanţa acestei descoperiri pentru ISTORIA NAŢIONALĂ,
dar mai ales pentru oraşul Alba Iulia, aceste vestigii trebuiesc
conservate în aşa fel încât să poată fi vizitate şi
văzute direct, devenind în viitor (în mod sigur) obiectivul cel mai
important de vizitat din interiorul CETĂŢII ALBA IULIA.
Păstrarea la vedere a acestei dovezi
incontestabile de creştinism românesc organizat, aici
la Alba Iulia
, se impune având în vedere rolul şi importanţa Sfântului
Ierotei ca prim episcop de Alba Iulia.
Acest
obiectiv istoric românesc din CETATEA ALBA IULIA este singurul care a
rezistat şi a rămas în starea şi forma actuală.
Toate
celelalte obiective româneşti importante, care au existat în
CETATEA Alba Iulia, printre care: Rotonda Baptisterium, Biserica Episcopală
a lui Ierotei, Mitropolia Ortodoxă a Bălgradului (vechea clădire),
Mitropolia Ortodoxă a Bălgradului şi Arhiepiscopia
Ardealului construită de Mihai Viteazul, în anul 1597, la care se
adaugă singura biserică ortodoxă a românilor din oraşul
de jos, au fost distruse de maghiari şi habsburgi în decursul
istoriei fără să mai rămână vreo urmă.
La aceste
dezastre pentru istoria neamului românesc se adaugă şi dispariţia
sau distrugerea unor documente care să confirme în spiritul adevărului
istoric, despre unele evenimente şi personalităţi istorice.
Referitor la
perioada Sfântului Ierotei şi în ceea ce privesc cercetările
arheologului Radul Heitel la „ROTONDA BAPTISTERIUM” s-au creat o serie
de nereguli importante, care au afectat în mod sigur cunoaşterea
şi prezentarea la timp a adevărului istoric despre temele
cercetate.
Deşi au
fost sesizate la timp de unii specialişti, până în prezent nu
se cunoaşte modul de rezolvare.
În acest
sens exemplificăm din sesizările arheologului expert dr. Daniela
Marcu Istrate „deşi săpăturile au fost realizate
din bani publici, rapoartele lor nu se păstrează nici în arhiva
fostei direcţii a monumentelor istorice (astăzi arhiva
Institutului Monumentelor Istorice) aşa cum ar fi fost firesc. În
dosarele respective se află
doar un proces-verbal de predare a raportului sau eventual un raport
administrativ foarte scurt. Rapoartele propriuzise de săpătură
au fost extrase între timp, dispărând fără urmă.
Documentaţia nu a rămas nici în Arhiva Institutului de
Arheologie, unde R. Heitel a fost angajat după desfiinţarea
D.M.I., aşa cum din nou ar fi fost firesc. Toate încercările
mele din ultimii 10 ani de a vedea această documentaţie, rămasă
în posesia familiei domnului Heitel nu au avut nici cel mai mic succes.
Poate că acest volum va constitui un impuls în această direcţie,
convingând moştenitorii arhivei domnului Heitel de bunele mele intenţii.
Adăugăm aici că în toamna anului 2006, dintr-o întâmplare,
am găsit într-o altă arhivă, păstrată
la Cluj-Napoca
, desenele CII/1968.
Am înţeles
faptul că această săpătură esenţială
pentru istoria româniei s-a desfăşurat totdeauna în condiţii
mai mult decât vitrege şi nu a fost niciodată altceva decât
bifarea unei formalităţi dintr-o grilă: săpături
arheologice pentru întocmirea unui proiect de restaurare, iar în general
restaurarea fiind încehiată deodată sau chiar în avansul
cercetărilor.”
Problema exercitării unor presiuni
asupra arheologului Radu Heitel au fost prezentate astfel: „Nu ne
putem îndoi de faptul că această situaţie a fost şi
consecinţa unei extraordinare presiuni exercitate acestui cercetător
(care a făcut de fapt o săpătură de salvare şi
deseori s-a trezit cu secţiunile umplute fără acordul său)
de a demonstra fapte istorice dintr-o cercetare parţială. O
astfel de presiune a dispărut treptat după schimbarea de regim
din anul 1989, dar odată cu ea a dispărut din păcate orice
interes pentru clarificarea ştiinţifică a realităţilor
de
la Alba Iulia
din jurul anului 1000.
Nu poate fi
un secret pentru nimeni, cu această clarificare are o singură
sursă: cercetarea arheologică riguroasă şi coerentă
pe teritoriul cetăţii”.
Descoperirile
recente ale arheologului expert dr. Daniela Marcu Istrate, pot descifra o
bună parte din enigmele acestei perioade dar numai cu sprijinul
instituţiilor statului şi a celor specializate din
municipiul Alba Iulia.
Reamintesc celor interesaţi faptul că
la împlinirea a 1000 de ani de existenţă a Statului Maghiar, la
20 august 2000 şi cu ocazia bimilenarului creştinismului, în
cadrul festivităţilor de
la Budapesta
, mitropolitul grec ortodox al Vienei MIHAIL STAIKOS a dat citire în prezenţa
patriarhului BARTOLOMEU al Constantinopolului a
TOMOSULUI de canonizare a Sfântului Ştefan şi a Sfântului
Ierotei, care a fost dat
la Constantinopol
, la data de 11 aprilie 2000. SFÂNTUL IEROTEI nu a fost canonizat de
Biserica Romano-Catolică (poate acolo s-a ştiut de mult adevărul
despre Sfântul Ierotei... mai ales că documente importante ale românilor
din Transilvania, până în anul 1918, au ajuns multe în arhive străine...).
Este
regretabil şi inexplicabil poziţia unor instituţii
specializate centrale şi locale faţă de o astfel de
descoperire importantă pentru fiinţa şi credinţa
neamului românesc.
CLOPOTELE
BISERICILOR TREBUIE SĂ NE TREZEASCĂ...!
Ec.
Ion STRĂJAN
|