|
Este
delicat şi în acelaşi timp grav să scrii şi să
faci o asociere între Dictatul de
la
Viena
din 30 august 1940 şi regionalizarea României, pe care încearcă
să o facă UDMR. Dar trebuie să fim vigilenţi, să
dăm dovadă de responsabilitate şi să anticipăm cu
atenţie consecinţele viitoare ale unei asemenea împărţiri
a României.
După
71 de ani de
la
Dictatul
de
la
Viena
,
astăzi UDMR aflat la guvernare consideră că este momentul
potrivit pentru a înfige din nou pumnalul în coasta României. UDMR a
ales această perioadă de criză, când toată lumea este
preocupată mai mult pentru a supravieţui decât de intenţiile
perfide ale maghiarilor, de a lupta din toate puterile pentru a-i găsi
„Ţinutului Secuiesc ieşire
la
Ungaria
”.
Pentru a-şi atinge acest ţel, au găsit calea cea mai
potrivită şi anume regionalizarea ţării. Este greu de
înţeles uşurinţa cu care UDMR şi-a găsit
complicii pentru înfăptuirea acestui act nesăbuit.
Despre
consecinţele Dictatului de
la
Viena
din 30 august 1940 ne pot spune încă mulţi, care sunt în viaţă
şi au trăit acele vremuri, dar cei tineri ştiu despre acest
nefast eveniment din cărţile de istorie.
În
seara zilei de 27 august 1940, consilierul Legaţiei germane de
la
Bucureşti
,
Gerhardt Steltzer a înmânat ministrului de Externe al României o notă
prin care acesta era invitat în numele Guvernului Reichului
la
Viena
,
pentru ziua de 29 august. În notă se cerea ca reprezentantul
guvernului român să primească puteri depline pentru tratative
privind relaţiile româno-ungare. De la început această notă
a stârnit temeri
la
Bucureşti
,
fiind alcătuită o delegaţie compusă din ministrul de
externe Mihail Manoilescu şi Valer Pop, care era considerat expert în
problemele transilvane şi un consiliu de experţi bine calificaţi,
pregătiţi pentru lungi discuţii şi dispunând de tot
materialul documentar necesar, măsură care s-a dovedit inutilă,
delegaţia română nu fusese chemată
la
Viena
pentru tratative, ci pentru a i se impune o soluţie pregătită
din timp.
Guvernul
Ion Gigurtu, venit la putere la 4 iulie 1940, în împrejurările însingurării
internaţionale a României, când viaţa politică internă
cunoştea o presiune tot mai puternică a grupărilor de
dreapta, aflate în ascensiune spre putere, purtase în ciuda opoziţiei
opiniei publice, tratative cu guvernul hortyst. Negocierile avuseseră
loc
la
Turnu Severin
între 16 şi 24 august şi se încheiaseră fără a
se ajunge la vreun rezultat. Încurajate de politica agresivă a celor
două mari puteri fasciste, Germania şi Italia, ajunse stăpâne
pe cea mai mare parte a Europei, cercurile revizioniste hortyste ridicaseră
pretenţii asupra unor teritorii româneşti.
După
finalul negocierilor de
la
Turnu Severin
,
cele două mari puteri fasciste au preluat în mod făţiş
problema „diferendului” româno-maghiar. Drama trăită de
poporul român în vara anului 1940, când s-a găsit abandonat de
toate puterile europene, a culminat cu evenimentele de la sfârşitul
lunii august, după ce în 26 şi 27 iunie 1940, România a primit
Nota ultimativă a guvernului sovietic de cedare a Basarabiei şi
nordul Bucovinei, iar la 21 august 1940 României i s-a impus cedarea
Cadrilaterului către Bulgaria.
Obiectivul
final al politicii naziste faţă de cele două ţări
aflate în dispută era definit astfel de către ministrul de
Externe al Reichului, Joachim von Ribbentrop: „Ideea directoare a
politicii noastre actuale faţă de România şi Ungaria este
de a menţine aceste două bucăţi de fier incandescente
şi de a le modela în interesul Germaniei”.
Pentru
apărarea intereselor sale în acestă zonă, Germania nazistă
s-a grăbit să intervină în desfăşurarea
evenimentelor şi să impună, de pe poziţii de forţă,
soluţii care să-i permită extinderea şi întărirea
dominaţiei sale în sud-estul continentului. Cele două puteri
fasciste şi-au asumat rolul de a dirigui evenimentele spre o soluţie
care, dând satisfacţie cercurilor revizioniste hortyste, să
corespundă integral intereselor Axei.
Prim-ministrul
Ungariei, Pal Teleki şi ministrul de Externe maghiar, Istvan Csaky au
luat în considerare un război împotriva României, dar Hitler i-a
avertizat asupra consecinţelor care ar lua naştere dintr-o
astfel de acţiune, şi l-a întrebat pe contele Teleki, dacă
Ungaria este absolut sigură că va putea cuceri România în
cazul că nici o putere nu va interveni în acest conflict, întrebare
care l-a descumăpănit pe şeful cabinetului hortyst.
După
opinia lui Hitler, soluţia convorbirilor era facilitată şi
de faptul că în ultimul timp Regele Carol II al României făcuse
unele încercări de a se apropia de Germania, trimiţându-i o
scrisoare în acest sens. Hitler a spus că va folosi prilejul şi
în răspunsul său îl va informa pe Regele României că o
condiţie esenţială pentru stabiliarea colaborării
germano-române este rezolvarea revendicărilor revizioniste ale
vecinilor. Führerul a declarat că va dezvolta mult mai amănunţit
aceste idei în răspunsul pe care îl va adresa Regelui Carol II
şi este convins că după aceea el va fi de acord să
negocieze.
Contele
Galeazzo Ciano îşi exprimase la rândul său deplinul acord cu
cele spuse de Hitler, care a subliniat sec la încercările făcute
de Carol II de a se apropia de Italia „drumul de
la
Bucureşti
la Roma trece prin Budapesta”.
Cinci
zile mai târziu, Hitler i-a trimis scrisoarea de răspuns Regelui
Carol II. În termeni categorici el cerea ca România să se încadreze
definitiv pe linia politică a Reichului şi să consimtă
cedări teritoriale faţă de vecinii săi: „Orice încercare
de a evita pericolele care ameninţă ţara dumneavoastră
prin manevre tactice de orice fel trebuie să fie şi va fi sortită
eşecului. Mai devreme sau mai târziu, şi probabil într-un timp
foarte scurt, rezultatul ar putea fi chiar distrugerea României”.
În
seara zilei de 28 august, după ce fuseseră instruiţi de Führer,
Ribbentrop şi Ciano au plecat
la
Viena. A
doua zi au avut convorbiri separate cu delegaţia maghiară şi
cu cea română. Convorbirea cu Mihail Manoilescu s-a desfăşurat
pe terenul intimidărilor şi ameninţărilor. Ministrul
de Externe al Reichului a spus „problema Transilvaniei este legată
nu numai de interesele celor două ţări direct interesate,
ci indirect, şi de interesele puterilor Axei” şi că România
trebuie să accepte necondiţionat arbitrajul pe care puterile
Axei îl vor impune. Ministrul de Externe a încercat din toate puterile să
se opună, dar replica dură a ministrului de Externe al Reichului
a venit imediat: „este prea târziu” şi a cerut ca hotărârea
să fie grăbită cât mai mult cu putinţă, pentru a
fi primită cel târziu la 10 seara. După multe discuţii,
Manoilescu a cerut să obţină hotărârea guvernului său
până la ora 12 şi a plecat la hotel pentru a-şi informa
guvernul cât mai repede telefonic şi telegrafic. Manoilescu şi-a
dat seama că adusese zadarnic
la
Viena
atât grupul de experţi, cât şi geamantanele cu hărţi
şi materiale documentare.
Informaţi
despre cele petrecute
la
Viena
,
Carol II şi Ion Gigurtu au arătat necesitatea întrunirii
Consiliului de Coroană chiar în aceeaşi noapte. Dezbaterile au
început la ora 3, sub preşedinţia Regelui Carol II şi s-au
încheiat după o oră. În timpul discuţiilor s-au conturat
două variante. Prima variantă, cu 10 voturi, s-a pronunţat
împotriva acceptării necondiţionate a „arbitrajului” şi
a recomandat rezistenţa, între aceştia aflându-se: C.I.C. Brătianu,
Ion Mihalache, Silviu Dragomir, Mihai Popovici (P.N.Ţ.), Victor
Iamandi, Î.P.S. Nicolae Bălan, mitropolitul Ardealului.
Cealaltă
variantă, cu 21 de voturi, a apreciat că în condiţiile
internaţionale de atunci în care preponderenţa puterilor Axei
era fapt împlinit, rezistenţa armată implicând dispariţia
statului român nu era recomandabilă şi ca atare a opinat pentru
acceptarea arbitrajului impus de Germania şi Italia, în speranţa
unor posibilităţi de manevră politico-diplomatică
ulterioare şi a unor răsturnări în raporturile de forţă
militare care să permită afirmarea dreptăţii României.
Opiniile
participanţilor
la
Consiliul
de Coroană au fost puternic influenţate de presiunile brutale cu
caracter ultimativ exercitate de Ribbentrop şi Ciano. Din dispoziţia
lui Ribbentrop, Wilhelm Fabricius, ministrul Germaniei
la
Bucureşti
,
aflat şi el
la
Viena
,
s-a dus de mai multe ori la hotelul unde era cazată delegaţia
României, pentru a cere acesteia să urgenteze răspunsul
guvernului. Fabricius şi-a exprimat nemulţumirea că
Consiliul de Coroană întrunit
la
Bucureşti
era compus din oameni ai „lumii vechi, ostilă Germaniei”, care ar
putea hotărî respingerea arbitrajului. Semnificativ pentru a ilustra
atmosfera internaţională de presiune şi ameninţare cu
forţa, în care s-a desfăşurat Consiliul de Coroană,
este faptul că la un moment dat, în timpul dezbaterilor ministrul
Palatului a intrat în sală şi întrerupându-l pe cel care
vorbea, a dat citire următoarei telegrame: „Delegaţia de
la
Viena
comunică prin telefon că d-l Fabricius o înştiinţează
că Germania nu-şi ia nici o răspundere dacă în termen
de 5 minute nu dăm răspunsul”.
Comunicatul
dat publicităţii de Consiliul de Coroană în dimineaţa
de 30 august este semnificativ în privinţa atmosferei în care s-a
desfăşurat şi care a influenţat hotărâtor
decizia lui. „Conferinţa de
la
Viena
,
determinată de iniţiativa Germaniei şi Italiei, s-a desfăşurat
în condiţiile în care România trebuia să aleagă între
salvarea fiinţei politice a statului nostru şi posibilitatea
dispariţiei lui. Consiliul de Coroană, examinând toate
posibili-tăţile, a ajuns la singura soluţie mai favorabilă,
adică acceptarea arbitrajului Axei, România găsindu-se în
acest moment absolut între duşmani. Întregul sistem pe care se baza
politica externă a democraţiei s-a prăbuşit în întreaga
Europă”.
Şedinţa
de „arbitraj” s-a desfăşurat la 30 august în „Salonul de
Aur” al Palatului Belvedere. Când a văzut harta cu noua frontieră
fixată de Hitler între România şi Ungaria, M. Manoilescu
şi-a pierdut cunoştinţa. „Se aude un zgomot surd”, nota
cu cinism Ciano în jurnalul său. „Este Manoilescu, care se prăbuşeşte
pe masă leşinat. Medici, masaje, ulei camforat, el îşi
revine în cele din urmă, dar acuză puternic lovitura”. În
această stare de semiconştienţă i s-a smuls semnătura.
După
ce, prin şantaj şi ameninţări, s-au impus ca
„arbitri”, guvernele Germaniei şi Italiei n-au mai găsit de
cuviinţă nici măcar să simuleze un arbitraj. Refuzând
să-i asculte pe delegaţii români, reprezentanţii lui
Hitler şi Musolini au pronunţat un dictat.
În
urma acestui dictat României i s-a răpit un teritoriu de 43.942
kilometri pătraţi, cu o populaţie de peste 2.667.0000
locuitori, majoritatea români. Brutală sfidare a celor mai evidente
realităţi naţionale, istorice, geografice şi
economice, Dictatul de
la
Viena
a fost unul dintre numeroasele acte agresive ale puterilor fasciste,
revizioniste, o expresie a politicii de dezbinare şi învrăjbire
a popoarelor din această parte a Europei. Românii din acest
teritoriu răpit la 30 august au trăit un adevărat genocid
impus de autorităţile hortyste timp de peste patru ani. Atrocităţile
comise de autorităţile hortyste au fost înspăimântătoare,
în cele 11 judeţe au fost comise în total 22.713 atrocităţi,
constând în omoruri, schingiuiri, bătăi, arestări, au
fost dărâmate 15 biserici româneşti şi devastate 35 de
sate româneşti. Au fost ucişi cu bestialitate sute de români,
femei, copii, preoţi, tineri, ţărani, primari numai pentru
că erau români. Dramele trăite în acea perioadă nu pot fi
uitate niciodată.
Pentru
eliberarea teritoriului din Transilvania anexat în urma Dictatului de
la
Viena
şi pentru eliberarea Ungariei, Cehoslovaciei şi a unor zone din
Austria au participat 210.000 militari români, iar jertfa lor de sânge a
fost de 169.800 ostaşi, din care 58.330 de ostaşi români,
jertfiţi pentru eliberarea Ardealului. Bilanţul participării
româneşti la războiul antihitlerist o plasează pe locul al
patrulea în cadrul Naţiunilor Unite. Cu toate acestea în loc de
cobeligerantă, România a primit statut de ţară învinsă,
fiind ocupată şi jefuită în mod sistematic, trebuind să
plătească întreţinerea armatei sovietice, 2 miliarde de
dolari SUA şi obligată la plata unor despăgubiri de război
de 300 milioane de dolari în mărfuri, cereale, produse petroliere,
maşini, lemn, vase maritime şi fluviale timp de 20 de ani.
Împărţirea
României pe regiuni, pe criterii etnice, reprezintă un atentat la
siguranţa naţională a ţării noastre. Propunerea
legislativă a parlamentarilor UDMR din 10 februarie 2010 (fatidică
zi, să nu uităm de 10 februarie 1866), înscrisă pe ordinea
de zi a Senatului şi adoptată în aceeaşi zi, prin aprobare
tacită este un act de trădare, care poate fi considerat începutul
vânzării Transilvaniei.
Lipsa
de reacţie a senatorilor, a celorlalte partide parlamentare ridică
multe semne de întrebare. Nici în cazul că aceştia au dormit
în fotolii (probabil de aceea nu şi-au dat seama ce au adoptat), nu
poate fi o scuză. Dar în această situaţie somnul aleşilor
noştri naşte monstruozităţi. Graba cu care a fost
aprobată această propunere legislativă, lipsa unor
dezbateri în mass-media şi în cadrul societăţii civile rămâne
o enigmă. Probabil acesta este preţul compromisului şi a
altor concesii făcute de actuala putere către UDMR (de altfel un
şantaj fără precedent), pentru a susţine guvernul
şi a vota în parlament în favoarea proiectelor legislative.
UDMR
a analizat minuţios regionalizarea României şi a ajuns la
concluzia că aşa-zisul „Ţinut Secuiesc” este prea mic
şi izolat pentru proiectele sale viitoare. Realizarea regiunii a
14-a, respectiv judeţele Covasna, Harghita, Mureş, este un alt
pas, un obiectiv prea important pentru a fi ratat. Iar în final
macroregiunea a V-a poate fi un obiectiv strategic pentru perioada aceasta
de timp, pentru că în viitor, cu siguranţă şi pretenţiile
lor vor creşte. În sprijinul acestei afirmaţii a venit un
parlamentar UDMR, cu propunerea ca şi judeţul Arad să fie
înglobat în macroregiunea a V-a. În gândirea celor de
la
UDMR
,
macroregiunea a V-a trebuie să cuprindă trei regiuni, respectiv
judeţele Covasna, Harghita, Mureş (regiunea a 14-a), Bistriţa
Năsăud, Cluj, Maramureş (regiunea a 15-a) şi Bihor, Sălaj,
Satu-Mare (regiunea a 16-a). Această macroregiune trebuie să
asigure în perspectivă coeziunea economică şi socială
cu Ungaria, fiindu-i oferită pe tavă.
Înfiinţarea
regiunii a 14-a (Mureş Autonomă Maghiară) cu judeţele
Covasna, Harghita, Mureş înseamnă a fi de acord cu autonomia
teritorială, deoarece maghiarii majoritari în această regiune
şi-o declară imediat, apoi luând denumirea de provincie îşi
declară independenţa, făcând imposibilă anularea sau
revenirea la ceea ce a fost înainte. Toate problemele de organizare
şi desfăşurare a operaţiunilor fiind planificate până
la cele mai mici detalii, inclusiv organizarea armatei şi a poliţiei
şi numirea unui reprezentant
la
ONU.
În
condiţiile în care parlamentarii celorlalte partide politice n-au
nici o iniţiativă, nici un proiect legislativ de regionalizare,
propunerea UDMR va trebui să intre în vigoare cât mai repede
posibil (aşa s-a aprobat în mod tacit).
Pentru
parlamentarii UDMR, cu sprijin masiv de
la
Budapesta
a fost uşor să gândească şi să pună la cale
o asemenea împărţire a României, întrucât macroregiunea a
V-a seamănă leit cu teritoriul anexat de Ungaria, conform
Dictatului de
la
Viena
din 30 august 1940. Este de neînţeles uşurinţa cu care au
acceptat aleşii noştri o asemnea împărţire a României
comparativ cu zilele dramatice 28-30 august 1940. Acestea sunt proiectele
de viitor ale UDMR, pentru că tot sunt la guvernare de vreo 20 de
ani, ei trebuie să obţină ce-şi doresc.
Vinovaţi
pentru această situaţie se fac senatorii care au avut un
comportament ciudat în ziua de 10 februarie 2010, precum şi o serie
de vinovaţi „invizibili” care din „raţiuni de stat”
le-au cerut senatorilor să aibă o asemenea atitudine faţă
de această lege atât de importantă şi să devină
complicii UDMR.
În
acelaşi timp fiecare cetăţean al României se întreabă
cine îi apără şi le satisface interesele, iar răspunsul
este simplu dar tragic: actuala putere a lăsat această sarcină
pe seama UDMR-ului.
În
condiţiile unei puternice şi agresive propagande pentru
autonomia teritorială a „Ţinutului Secuiesc”, când se străduiesc
să strângă semnături de la maghiarii din toată Europa
pentru îndeplinirea dezideratului lor, aceştia mizează pe
faptul că istoria se va repeta.
Dar
ce fac ai noştri?
Recent
un senator într-un interviu, de altfel un înfocat apărător
şi susţinător al acestui proiect legislativ, ne dă o
lecţie de istorie şi geografie despre ce înseamnă naţiunea
în context european. Prin acest mesaj ne îndeamnă să nu ne
facem nici un fel de probleme deoarece UDMR va avea grijă de noi. Noi
trebuie să vedem şi naţiunile civilizate şi puternice
din Europa care folosesc orice prilej pentru a se întări şi
dezvolta.
Întrebat
un alt parlamentar cum a fost posibil să fie adoptată o asemenea
propunere legislativă venită din partea UDMR, răspunsul a
fost sec: „suntem legaţi de mâini şi de picioare şi mare
lucru nu putem face”.
Este
incredibil, este inadmisibil asăzi în România să afirmi aşa
ceva despre o problemă atât de importantă, făcând ca
soarta noastră, interesle noastre să fie lăsate în mâinile
UDMR-ului, pentru că aşa vor aleşii noştri. Cum ne
judecă tinerii, cum ne priveşte Europa, în condiţiile în
care regionalizarea ţării, pentru a ne conforma Recomandării
nr. 1059 din 26 mai
2003
a
Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene, este un
atribut al României şi nicidecum impus de cineva?
Regionalizarea
României trebuie propusă, analizată, discutată, aprobată
de toţi factorii de răspundere din ţară, cu directa
implicare a presei şi a societăţii civile. Oricum va arăta
această regionalizare a ţării, ea nu trebuie înfăptuită
pe criterii etnice. Sunt mulţi specialişti la noi în ţară
capabili să realizeze aşa ceva, ţinând cont de
Recomandarea nr. 1059 din 2003, dar aceasta nu trebuie făcută în
grabă. Cu o gândire şi mentalitate europene, va trebui realizată
în deplin consens cu Constituţia României şi cu demnitatea
poporului român.
Se
impune un protest curajos, în mod ferm şi hotărât, împotriva
punerii în aplicare a propunerii legislative a parlamentarilor UDMR
privind regionalizarea României, a tuturor cetăţenilor
ţării, pentru că altfel „mâine” UDMR vine cu un nou
proiect al Constituţiei României. Deschiderea reprezentanţei
„Ţinutului Secuiesc”
la
Bruxelles
,
declararea limbii maghiare ca limbă oficială în România, înfiinţarea
unei Universităţi de Stat a maghiarilor în ţara noastră,
declararea României ca stat federal sunt paşi importanţi, pe
care maghiarii speră să-i facă cu sprijinul tacit al
puterii actuale sau prin asumarea răspunderii guvernului. Cine seamănă
vânt, culege furtună.
Ioan
GALDEA
|
|