„Monumentul libertăţii religioase” de la Turda – prima victorie din
acest an a UDMR contra Centenarului românesc
La 13 ianuarie 2018 a avut loc la Turda dezvelirea – într-un spaţiu
public - a aşa-zisului “Monument al libertăţii religioase”, care s-a
vrut marcarea hotărârii Dietei ţinută la Turda acum 450 de ani (13
ianuarie 1568), unde s-a proclamat libertatea religioasă în Transilvania
pentru patru confesiuni: catolică, reformată (calvină), luterană şi
unitariană, nicidecum şi pentru religia ortodoxă a majorităţii
locuitorilor Transilvaniei. UDMR a calculat că este prilejul unei
sfidări la adresa sărbătoririi Centenarului Marii Uniri de la 1
Decembrie 1918, prin acordarea unei străluciri şi a unei importanţe de
talie ...europeană unei înţelegeri între tiranii feudali şi ecleziastici
(în Dietă erau şi capii bisericilor recepte) ai poporului român din
epocă, fără a ţine cont de adevăratul sens nobil al cuvântului Libertate
şi chiar de respectul vieţii şi demnităţii celuilalt. Ceea ce-i şi mai
jignitor astăzi este interpretarea cinică a UDMR privind raportarea
tiranilor de atunci la românii ortodocşi, scuzând retroactiv că în Dietă
s-ar fi “tolerat, în sens pozitiv, tacit”, şi religia ortodoxă. Adică,
noi, ca români, suntem trecuţi la categoria “tacit” de către UDMR şi de
către regizorii Centenarului românesc de la Budapesta. În loc ca UDMR şi
Budapesta să-şi exprime regretul pentru tirania feudală asupra românilor
în epocă, proclamată încă la 1437 cu Unio Trium Nationum şi legiferată
prin Tripartitul lui Werbötzi la 1514, se încearcă a da măreţie unui
pact de înţelegere între tirani, care de fapt nici n-a durat mult,
devreme ce după numai 35 de ani, la 1603, unitarienii din Cluj în frunte
cu episcopul lor, Thoroczkay Máthiás, năvălesc asupre Bisericii şi
Colegiului Latin catolice iezuite din strada Lupului (azi str. M.
Kogălniceanu), le distrug prin jaf şi incendiere şi omoară şi pe un
profesor, pe nume Emanuel Niger). Acea “toleranţă” jignitoare pentru
români înseamnă de fapt excluderea lor de la viaţa politică, fapt extrem
de grav, care are urmări negative şi astăzi în viaţa noastră, a
românilor. Cu ocazia dezvelirii monumentului, s-a cerut Parlamentul
României “să adopte o Rezoluţie Solemnă privind însemnătatea istorică a
Edictului de la Turda emis de către Dieta Transilvaniei în anul 1568”,
argumentându-se cu cinism că această hotărâre a Dietei “exprimă năzuinţa
spre pacea interconfesională, iar convieţuirea naţiunilor coexistente
din Transilvania este o realitate istorică importantă”, astfel că acest
pact dintre tirani ar fi de “o valoare socială şi spirituală de
importanţă fundamentală” şi că ar fi necesar să se “statueze data de 13
ianuarie ca Zi a Libertăţii Religioase”. Niciun semn de căinţă pentru
soarta istorică a românilor din epocă nu răzbate din această poziţie
oficială a conducătorilor bisericilor maghiare şi a UDMR, ceea ce
exprimă faptul că totul este o sfidare la adresa Centenarului românesc.
Se uită că noi sărbătorim Centenarul actului Marii Uniri şi nu
centenarul existenţei noastre istorice în această vatră a Transilvaniei,
unde tirania a durat cel mai mult în Europa. Adevărata Zi a Libertăţii
Religioase şi etnice în această parte a României şi a Europei este de
fapt 1 Decembrie 1918.
Trist este faptul că această regizare reuşită a UDMR contra Centenarului
a fost făcută cu concursul autorităţilor române inconştiente, care nu
s-au consultat cu istoricii români, cu Universitatea din Cluj, cu
Academia Română. Are perfectă dreptate Kelemen Hunor când a zis, cu
această ocazie, că “Viitorul nostru depinde de modul în care percepem
trecutul”. Adică, dacă îl percepem cu pasivitate, pe de-o parte, şi cu
iresponsabilitate, de alta, viitorul va fi strălucit. Orwell a prevăzut
cu claritate această turnură a perceperii istoriei, încă din 1949.
Aşteptăm, în continuare, ca UDMR să facă programul Centenarului şi să
îmbrace cu o aură extrem de strălucită şi actul de la 16 septembrie 1437
al acelui Unio Trium Nationum, cu concursul strălucit al autorităţilor
române şi cu considerarea că Unio-ul a fost o minune a politicii
europene a epocii şi că şi românii au fost de fapt acceptaţi “tacit” în
Unio, contra ...românilor, bineînţeles. Atunci celebrarea Centenarului
românesc va fi completă, ţinând cont că avem astfel de oameni de stat în
fruntea administraţiei şi politicii naţionale.
O direcţie trebuie însă reinstaurată în România: aceea a respectului
faţă de Academie (foarte mulţi infatuaţi ridicoli se cred mai deştepţi
decât Academia), faţă de universităţile noastre, faţă de ştiinţa
istorică românească.
prof.univ.dr. Vasile
LECHINŢAN
|
|